trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Oefen"schema's"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 14:26 

Het is heel belangrijk om rust te nemen; spieren hebben een herstelperiode nodig, ook de spieren die je gebruikt om trompet te spelen (en dat zijn er veel!).
Desondanks vind ik de 10 minuten spelen, 10 minuten rust methode ook wel vreemd hoor!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 15:30 

harpje schreef:
waarom telkens die rustmaten ertussen? Als ik studeer gaat het meestal in 1 ruk door maar dan wil het nog weleens voorkomen dat ik last krijg van mijn lippen en ik dus een dag oversla. dus ik ben wel nieuwsgierig naar het waarom. :wink:

Je geeft het antwoord zelf al!
Het is beter om 4 keer 10 minuten te studeren, met korte rust pauzes er tussen, dan 1 keer 45 minuten! (Jan Oosthof)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 15:35 

als je spieren gebruikt gaan die na een tijd verkrampen. er stapelt zich melkzuur op in de spieren en ze functioneren niet meer naar behoren. door telkens dat aantal maten te rusten laat je toe dat er bloed doorstroomt en zo voorkom je de ophoping van melkzuur waardoor de spieren niet gaan verkrampen. zo kun je efficienter studeren. want als je zo een uur studeert( door telkens die maten ook te rusten) dan kun je een uur met frisse spieren studeren. hiedoor heb je betere controle over je spieren en bij gevolg ook over je embouchure. als je melkzuur in je spieren hebt kan het ook dagen duren voor die weer 'fris' zijn.
net zoals bij lopen. als je vier uur aan een stuk gaat lopen is de coordinatie na een tijd ook zoek, en moet je al moeite doen om de ene voet nog voor de andere te krijgen.

ook is het zo dat spieren versterken ook betekend: spieren kwetsen. na het trainen van een spier is het weefsel beschadigd. als je dat weefsel de tijd geeft te herstellen dan is de spier na het herstellen sterker dan voordien. dat is een theorie die ontdenkt werd bij sporters (zoals bodybuilders en andere krachtsporten) dus als dit zo werkt bij bil- arm- of dijspieren is dit ook zo voor mondspieren.

die hele uileg staat in dat boek van spaulding en ook in andere boeken.
maar los van al die theorie stel ik gewoon vast dat het principe van die maten rusten bij mij erg goed werkt. na een paar dagen had ik een goed en sterk gevoel toen ik de volgende dag mijn trompet tegen mijn lippen zette. ik merkte van bij de eerste noten al dat het beter ging. ik hoef nu ook niet meer zo lang in te blazen alvorens ik kan beginnen.

hoe het allemaal komt?? het zal mij worst wezen :wink:
ik ben er in ieder geval goed mee met die manier van studeren

ik zou zeggen probeer het gewoon eens.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 15:44 

nou ik heb het geprobeerd hoor :lol: het ging ook zeer goed, ik voelde het minder aan mijn lippen alleen moet ik echt wel de discipline hebben om die maten te stoppen want ik :mrgreen: ben meer een type wat doorbeuld. :wink: Maar voor het tellen is het zeer goed want de hele studie zit je maten te tellen en dat is niet altijd mijn sterkste kant hahahahahah :mrgreen:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 16:03 

Ik heb ooit eens een verhaal gehoord van een goede belgische trompettist (ik weet de naam niet meer). Die zei altijd:

Ik speel slecht 20 minuten per keer

Maar dat wel 16 keer per dag!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 17:12 

harpje schreef:
nou ik heb het geprobeerd hoor :lol: het ging ook zeer goed, ik voelde het minder aan mijn lippen alleen moet ik echt wel de discipline hebben om die maten te stoppen want ik :mrgreen: ben meer een type wat doorbeuld. :wink: Maar voor het tellen is het zeer goed want de hele studie zit je maten te tellen en dat is niet altijd mijn sterkste kant hahahahahah :mrgreen:

Ik denk dat je jezelf niet te veel op die maten rust moet vastpinnen, maar gewoon zorgt dat je steeds na een aantal minuten je rust neemt! Niet een paar maten, maar gewoon een paar minuten! Zo doe ik het ook in m'n pauze: even studeren, berichtje plaatsen op trompet.nl, studeren, berichtje plaatsen, studeren, enz. :wink:
Nu is je mysterie van mijn pauzes ook opgelost! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 17:22 

Tja, maar ik heb mijn trompetten in een ander huis staan dan mijn computer...
Ik heb wel een computer op mijn muziekkamer, maar ja, daar zit geen internet op... dat moet nog maar eens geregeld worden vind ik :D
Dan ben ik daar helemaal niet meer weg te slaan :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 18:08 

neenee dehaanmuziek dat tellen is wel goed voor mij :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur