trompet.nl > forum > Toon onderwerp - problemen met lipzetting
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2004 23:09 

ik zou juist nog niet teveel gaan rondneuzen in de nieuwe mondstukken maar eerst zorgen dat je op het oude mondstuk je oude toon weer terug hebt. Anders blijf je maar zoeken en veranderen en weet je eigenlijk niet precies waarnaar je zoekt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 dec 2004 13:14 

Velen schakelen direct over van een 7 c naar een 1 1/2, vind ik persoonlijk toch niet ideaal, zou eerder een tussenstap nemen, naar 3 c gaan, 5 c hoeft niet echt, is redelijk weinig verschil.
Waarom willen de meesten altijd zo vroeg naar een 1 1/2 gaan, vraagt meeer lucht, zorg dat die ademhaling redelijk onder controle is.
Iedereen beweert dat men door een groter mondstuk een betere toon krijgt, is ook zo, maar dan moet men het wel volgeblazen gekregen.
Lippen moeten ook sterk genoeg zijn, een groter mondstuk is fysiek toch wel wat zwaarden en in de hoogte wil men dan ook nog eens lager gaan intoneren.
Heb zo de indruk dat velen een sport erover willen maken om zo groot mogelijk te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 dec 2004 13:17 

Nou, dat denk ik eigenlijk niet... Ikzelf speel ook 1 1/2 C, maar om nou te zeggen dat dat voor de sport is? Groot spelen werkt voor mij nou eenmaal beter.
Ik betwijfel of anderen het voor de sport doen, waarom zou je ergens op gaan spelen als je ergens anders veel beter op zou kunnen zijn :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 dec 2004 13:25 

symphonic-fan schreef:
Lippen moeten ook sterk genoeg zijn, een groter mondstuk is fysiek toch wel wat zwaarden en in de hoogte wil men dan ook nog eens lager gaan intoneren.

inderdaad, liever eerst een tusenstap naar 3c oid. je spieren moeten ook wennen! geef jezelf daarvoor de tijd, enkele weken tenminste.

Citaat:
Heb zo de indruk dat velen een sport erover willen maken om zo groot mogelijk te spelen.

het is sport in die zin dat trompetspelen sport is. Tot op zekere hoogte is het spelen op een klein mondstuk makkelijk, maar voor mensen op zoek naar wat klassiek volume krijgt zo'n inimini-mondstuk nadelen. Rondere toon vraagt vaak een wat grotere opening, en een klein mondstuk kan dan welleens in de weg zitten.
Technisch gezien zou iemand met een goed embouchure, zonder verschil in speelmanier te merken, op elk mondstuk goed uit de voeten kunnen. Het is dan alleen het punt dat je voor bepaald werk het juiste materiaal gebruikt.
geen lead blazen op een 1,25c en geen mahler 5 op een bob reeves 42ES, toch :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2004 13:00 

gianni schreef:

Als het voor jou werkt, waarom niet? Je moet zelf uit zoeken wat het best bij je past en waar je het lekkerst op speelt. Er is altijd wel iets te vinden.

Profiel  

Berichttitel: Re: problemen met lipzetting
BerichtGeplaatst: 27 dec 2004 13:11 

Jurgen schreef:
Hallo, ik heb sinds kort deze site ontdekt.
Maar zit nu me een aantal vraagjes:

Wat is embouchure? Is dat zoiets als lipzetting? Het wordt aldoor overal gebruikt op elke site waar er iets over trompet spelen staat, maar eigelijk heeft mijn leraar dat woord vroeger nooit gebruikt. :oops:

www.erikveldkamp.nl/embouchure.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2004 17:05 

The Joker schreef:
gianni schreef:

Als het voor jou werkt, waarom niet? Je moet zelf uit zoeken wat het best bij je past en waar je het lekkerst op speelt. Er is altijd wel iets te vinden.

een mondstuk kan heel fijn spelen, en ook fantastisch aanvoelen, maar over het algemeen kan je op "1,25c" niet de gevraagde projectie/kern geven die voor lead gevraagd word en met een "42 ES" niet de gevraagde klankdiepte/vulling geven die voor mahler symphnoien gevraagd wordt.
Lekker spelen op een mondstuk, is voor mij dus niet een eerste vereiste. het resultaat moet me aanstaan, en soms kost dat dus wat meer moeite!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2004 15:24 

Ik heb het gevoel dat ik momenteel met een heel ander embouchure speel dan ik altijd al heb gespeeld. Ik ben mij ervan bewust dat ik vroeger de veel drukte tegen mijn mondstuk, ik denk dat ik dat nu nog altijd doe. Want al heb ik maar vijf minuten gespeeld, ik krijg al direct een soort snee van mijn linkerboventanden in mijn bovenlip. dit is zeer irritant en een bewijs dat ik te hard duw. De laatste weken word ik alleen maar ongelukkig van mijn trompetspel: na tien minuten gaat het niet meer, mijn klank is ook totaal weg.
Eerst was ik van plan mijn trompet een paar weken weg te leggen (met pijn in het hart :wink: ) om dan van voor af aan terug te beginnen.
Maar zou het nu niet beter zijn om gewoon een paar weken alleen te buzzen met en zonder mondstuk om de beste stand van het mondstuk te zoeken en te leren niet te drukken. En dan na een tijdje terug met trompet te beginnen?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur