trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure, Adem en Ademsteun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2004 00:35 

Zo, jij hebt wel heeeeel goed gelezen.... :lol:

't stont ur 1x vaut in gespelt...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2004 01:05 

Damn, is het toch dat bloed in mijn alcoholbaan waardoor ik dubbel zie. :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2004 23:36 

Erik,

Complimenten voor je complete verhaal. Het is via internet dan wel mogelijk om deze informatie te vinden en dan voornamelijk op Amerikaanse sites maar je hebt er een mooie compilatie van gemaakt, aangevuld met eigen ervaringen en links om je er toch verder in te verdiepen. Erg goed. ook goed dat je er wat illustraties bij hebt gedaan, maakt het levendiger en begrijpelijker en het ziet er mooi uit.

Er blijven echter een paar onduidelijkheden hangen juist waar het gaat om voor mij wezenlijke zaken.

Ik ken de theorie over de puckered smile en ik denk dat we precies hetzelfde bedoelen, maar ik vind de aanduiding 'mondhoeken aantrekken' ongelukkig. Als ik dat zo lees dan vermoed ik een smile embouchure. Dit is zeker niet wat jij bedoelt, toch? Ook mondhoeken richting gebit vind ik nog niet afdoende, want je gebit loopt van voren naar achteren.
Misschien dan eerder richting voortanden? Ik weet dat het gezeur lijkt om woorden, maar ik heb een geschiedenis van een hele hoop verkeerde interpretaties en uitlegsels (ook van topleraren) en je kunt niet duidelijk genoeg zijn over dit aspect. Ongetwijfeld zullen een hele hoop mensen het meteen goed doen als ze je verhaal lezen, en waarschijnlijk al helemaal als ze het jou zien voordoen, ik zou mijn mondhoeken wegtrekken uit het midden. Call me stupid...
De mondhoeken moeten mijns inziens richting het midden van het mondstuk gaan, dus naar binnen. Zo krijg je het kussentje waar je over spreekt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je hele embouchure meer naar voren gaat. Nou moet ik zeggen dat ik meer van de rolled in pucker ben, dus naar voren en een beetje ingerolde lippen om optimale compressie te krijgen, maar toch geen afgeplatte aperture. Als je de lippen enkel inrolt bestaat het gevaar van een afgeplatte, geknepen toon. Door je mondhoeken naar binnen te brengen (naar het midden, naar voren), maar je het gaatje als het ware een beetje ovaal wat de toon toch vetter en opener houdt.

Dan nog een woordenbattle: als je het hebt over aperture, heb je het dan over lipopening of mondopening en wat bedoel je daar dan precies mee?
Is mondopening kaakopening? Dus je kiezen verder van elkaar?

Je verhaal is daar niet helemaal duidelijk. Eerst spreek je over een grotere lipopening, later heb je het in hetzelfde stukje over mondopening die dan te bereiken is door je tong tussen je tanden door te doen. Dit heeft zeker invloed op hoever je je kaak van elkaar hebt, maar niet op je lipopening. Je kunt je kaak behoorlijk ver van elkaar hebben zonder dat je lippen ook maar een millimeter verder uit elkaar gaan.

Ik begrijp dat je achter het verhaal van Pops staat over het 'zetten' van je chops op een G2. Ik vind dat persoonlijk ook een hele goeie aanwijzing. Als ik dan lees dat je met een vrij grote lipopening speelt, snap ik je verhaal niet meer, want die Pops-oefening zet je lip juist tegen elkaar. Redelijk kleine lipopening dacht ik. Je kaakopening daarentegen kan best groot zijn. Is dit wat je bedoelt?

Het verhaal over mondstukdruk is uiteraard evident. Het zijn vooral oefeningen als buzzen en potlood die zouden kunnen zorgen dat je lippen sterker worden, zodat je de compressie met je lippen maakt en niet met de mondstukdruk. Je drukt m.i. ook in een poging je lippen bij elkaar te houden.
De potlood vind ik zo slecht nog niet, buzzen (zonder mondstuk) heeft bij mij alleen een averechts effect. Ik weet dat er best mensen zijn voor wie dit werkt (jijzelf blijkbaar ook, en je speelt er niet slecht door;-)), en die moeten dat zeker doen, maar voor veel mensen is dit ook een regelrechte ramp. Wat mijzelf gebeurt (en ik heb het echt meerdere keren proberen op te bouwen) is dat alle mondspieren de lippen wegtrekken uit het centrum. Mijn kin wordt een punt, mijn mondhoeken trekken weg uit het midden en mijn lippen worden dun en afgeplat. Het enige dat ik ermee bereik is dat ik nog harder moet drukken om mijn lippen in het mondstuk te houden ( die je dan uiteraard gewoon platdrukt) en stijve lippen. Er wordt ook helemaal geen kussentje gevormd op die manier, dus je drukt veel sneller door je lip heen en hebt maar een 'dunne snaar' die trilt. Voor mij en vele anderen geen goed idee. Maar net zoals jij een aantal keren terecht zegt: probeer het uit en als het werkt moet je het doen. Mijn toevoeging, hou ermee op als het geen effect heeft of als je slechter gaat spelen. Het gekke is nl. dat mensen genegen zijn om toch door te gaan en denken dat ze gewoon effe vol moeten houden en moeten accepteren dat hun embouchure gewoon even wat minder is, maar uiteindelijk wel goed zal worden. Mmmmm.

Begrijp me niet verkeerd. Ik probeer hier en daar een positieve aanvulling te geven. Ik ben het met het grootste deel van je verhaal eens. Waarschijnlijk bedoelen we op bovenstaande punten zelfs hetzelfde, maar ik heb echt een hoop ellende meegemaakt door onbegrip (mijn eigen) en krijg steeds meer mailtjes van mensen die ook in de problemen zijn geraakt. Ik weet hoe belangrijk het is dat het verhaal duidelijk is. Overigens zonder te willen pretenderen dat ik de waarheid in pacht heb. Wat ik wel weet is dat sommige dingen maar beter op honderd manieren gezegd kunnen worden, omdat iedeen gewoon een ander referentiekader heeft vanwaaruit hij of zij de wereld beziet. Misschien dat er een paar verwarde zielen minder zijn. Misschien ook een paar meer, ik hoop van niet.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2004 00:21 

HJ schreef:
Ik ken de theorie over de puckered smile en ik denk dat we precies hetzelfde bedoelen, maar ik vind de aanduiding 'mondhoeken aantrekken' ongelukkig. Als ik dat zo lees dan vermoed ik een smile embouchure. Dit is zeker niet wat jij bedoelt, toch? Ook mondhoeken richting gebit vind ik nog niet afdoende, want je gebit loopt van voren naar achteren.

Bij een smile embouchure trek je de mondhoeken naar achteren en de lippen uit het mondstuk. Ik heb dat zelf ook altijd gedaan als ik wat hoger ging spelen voor mijn doen dan (vanaf een g3 of zo).

Laat ik het dan zo zeggen, de mondhoeken gaan bij mij richting snijtanden en ik druk mijn onderkaak iets naar voren zodat ik van mijn onderlip een kussentje maak waarop het mondstuk rust. Zo houdt je meer lip in het mondstuk.

HJ schreef:
Misschien dan eerder richting voortanden? Ik weet dat het gezeur lijkt om woorden, maar ik heb een geschiedenis van een hele hoop verkeerde interpretaties en uitlegsels (ook van topleraren) en je kunt niet duidelijk genoeg zijn over dit aspect. Ongetwijfeld zullen een hele hoop mensen het meteen goed doen als ze je verhaal lezen, en waarschijnlijk al helemaal als ze het jou zien voordoen, ik zou mijn mondhoeken wegtrekken uit het midden. Call me stupid...
De mondhoeken moeten mijns inziens richting het midden van het mondstuk gaan, dus naar binnen. Zo krijg je het kussentje waar je over spreekt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je hele embouchure meer naar voren gaat. Nou moet ik zeggen dat ik meer van de rolled in pucker ben, dus naar voren en een beetje ingerolde lippen om optimale compressie te krijgen, maar toch geen afgeplatte aperture. Als je de lippen enkel inrolt bestaat het gevaar van een afgeplatte, geknepen toon. Door je mondhoeken naar binnen te brengen (naar het midden, naar voren), maar je het gaatje als het ware een beetje ovaal wat de toon toch vetter en opener houdt.

Dan nog een woordenbattle: als je het hebt over aperture, heb je het dan over lipopening of mondopening en wat bedoel je daar dan precies mee?
Is mondopening kaakopening? Dus je kiezen verder van elkaar?

Ik bedoel het gaatje dat ontstaat tussen je lippen. Ik denk helemaal niet aan mijn tanden. Die gaan vanzelf wel mee. Een rolled in pucker werkt bij mij ook niet.

HJ schreef:
Je verhaal is daar niet helemaal duidelijk. Eerst spreek je over een grotere lipopening, later heb je het in hetzelfde stukje over mondopening die dan te bereiken is door je tong tussen je tanden door te doen. Dit heeft zeker invloed op hoever je je kaak van elkaar hebt, maar niet op je lipopening. Je kunt je kaak behoorlijk ver van elkaar hebben zonder dat je lippen ook maar een millimeter verder uit elkaar gaan.

Ik bedoel met lipopening en mondopening hetzelfde. Als dat verwarrrend is zal ik het veranderen in mijn tekst. Het gaat er om dat je door de tong tussen je tanden en lippen te zetten je een grotere lipopening/mondopening maakt zodat je een gaatje creert waar de luchtstroom doorheen kan.

HJ schreef:
Ik begrijp dat je achter het verhaal van Pops staat over het 'zetten' van je chops op een G2. Ik vind dat persoonlijk ook een hele goeie aanwijzing. Als ik dan lees dat je met een vrij grote lipopening speelt, snap ik je verhaal niet meer, want die Pops-oefening zet je lip juist tegen elkaar. Redelijk kleine lipopening dacht ik. Je kaakopening daarentegen kan best groot zijn. Is dit wat je bedoelt?

Je maakt er volgens mij zelf een onduidelijk verhaal van. Ik zeg alleen dat het goed is om je embouchure op een G2 te zetten als uitvalpunt voor de rest van het bereik van lage F# tot C3. Of je dat dan doet met een kleine lipopening of grote lipopening moet je zelf maar weten. Ik ben het niet zo eens met Pops verhaal over een kleine lipopening dus ik zou gaan voor de grotere lipopening alhoewel dit natuurlijk ook relatief is.

HJ schreef:
Het verhaal over mondstukdruk is uiteraard evident. Het zijn vooral oefeningen als buzzen en potlood die zouden kunnen zorgen dat je lippen sterker worden, zodat je de compressie met je lippen maakt en niet met de mondstukdruk. Je drukt m.i. ook in een poging je lippen bij elkaar te houden.
De potlood vind ik zo slecht nog niet, buzzen (zonder mondstuk) heeft bij mij alleen een averechts effect. Ik weet dat er best mensen zijn voor wie dit werkt (jijzelf blijkbaar ook, en je speelt er niet slecht door;-)), en die moeten dat zeker doen, maar voor veel mensen is dit ook een regelrechte ramp. Wat mijzelf gebeurt (en ik heb het echt meerdere keren proberen op te bouwen) is dat alle mondspieren de lippen wegtrekken uit het centrum. Mijn kin wordt een punt, mijn mondhoeken trekken weg uit het midden en mijn lippen worden dun en afgeplat. Het enige dat ik ermee bereik is dat ik nog harder moet drukken om mijn lippen in het mondstuk te houden ( die je dan uiteraard gewoon platdrukt) en stijve lippen. Er wordt ook helemaal geen kussentje gevormd op die manier, dus je drukt veel sneller door je lip heen en hebt maar een 'dunne snaar' die trilt. Voor mij en vele anderen geen goed idee. Maar net zoals jij een aantal keren terecht zegt: probeer het uit en als het werkt moet je het doen. Mijn toevoeging, hou ermee op als het geen effect heeft of als je slechter gaat spelen. Het gekke is nl. dat mensen genegen zijn om toch door te gaan en denken dat ze gewoon effe vol moeten houden en moeten accepteren dat hun embouchure gewoon even wat minder is, maar uiteindelijk wel goed zal worden. Mmmmm.

Ik buzz niet zoveel zonder mondstuk maar flutter meer. Ik heb tot voor een maand praktisch nooit gebuzzed en daar ook geen problemen mee gehad. Nu doe ik het wel af en toe net zo als het potloodje om mijn spieren te sterken. Ik ben het ook niet zo met Pops eens dat je precies hetzelfde moet buzzen als je normaal je embouchure hebt bij trompet spelen. Het gaat er bij mij om om de spieren sterker te maken. Als ik mijn embouchure zo zou zetten als ik speel, dan zou het ook lastiger worden en dezelfde problemen hebbben die jij ook beschrijft.

HJ schreef:
Begrijp me niet verkeerd. Ik probeer hier en daar een positieve aanvulling te geven. Ik ben het met het grootste deel van je verhaal eens. Waarschijnlijk bedoelen we op bovenstaande punten zelfs hetzelfde, maar ik heb echt een hoop ellende meegemaakt door onbegrip (mijn eigen) en krijg steeds meer mailtjes van mensen die ook in de problemen zijn geraakt. Ik weet hoe belangrijk het is dat het verhaal duidelijk is. Overigens zonder te willen pretenderen dat ik de waarheid in pacht heb. Wat ik wel weet is dat sommige dingen maar beter op honderd manieren gezegd kunnen worden, omdat iedeen gewoon een ander referentiekader heeft vanwaaruit hij of zij de wereld beziet. Misschien dat er een paar verwarde zielen minder zijn. Misschien ook een paar meer, ik hoop van niet.

Als je een hoop ellende hebt meegemaakt dan is dat erg vervelend. Ik heb nog nooit problemen gehad en daarom me ook nooit bezig gehouden met de embouchure en ademsteun. Maar sinds een tijdje wilde ik voor mezelf alles eens op een rijtje zetten en mezelf verbeteren. Ik heb daarom mijn inzichten (tot nu toe) op mijn site gezet. Tijdens de workshop op 3 april zal ik het allemaal nog eens uitleggen. Je bent van harte welkom.

Ik zal mijn verhaal ook wel steeds updaten denk ik om dingen nog wat duidelijker te maken. Dit soort reakties helpen me daarbij. Beter krtitiek (positief of negatief) dan helemaal geen reaktie. Ik heb dat liever dan dat ik gewezen wordt op spelfouten...(dat kan namelijk ook via een mailtje).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2004 07:53 

erikveldkamp schreef:
Het gaat er om dat je door de tong tussen je tanden en lippen te zetten je een grotere lipopening/mondopening maakt zodat je een gaatje creert waar de luchtstroom doorheen kan.

He Erik, dit vind ik interessant!

Kun je precies uitleggen op wat voor manier je je tong tussen je tanden en lippen zet om een lipopening te creeeren? Hoe is de vorm van de tong en hoe beweeg je de tong om het de opening 'te bedienen'? Ben erg benieuwd!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2004 09:59 

Alsof je een haar van je tong af spuugt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2004 11:52 

Gerrit schreef:
erikveldkamp schreef:
Het gaat er om dat je door de tong tussen je tanden en lippen te zetten je een grotere lipopening/mondopening maakt zodat je een gaatje creert waar de luchtstroom doorheen kan.

He Erik, dit vind ik interessant!

Kun je precies uitleggen op wat voor manier je je tong tussen je tanden en lippen zet om een lipopening te creeeren? Hoe is de vorm van de tong en hoe beweeg je de tong om het de opening 'te bedienen'? Ben erg benieuwd!

Gerrit,

Leuk dat je reageert. Dit vind ik ook interessant, en vooral omdat dit nu net de dingen zijn die bij iedere nietsvermoedende trompettist verwarring zaaien.

Goeie vraag dus derhalve.

Ik heb ook nog een vraag over diezelfde quote van Erik: het begin van toon, dus je aanzet (duidelijkheid geboden :) ) ik neem sowieso aan dat je die met je tong maakt. Waar zet je aan: tegen je lip, tegen je tanden, tegen je verhemelte? De quote suggereert nl. dat je je lip minstens raakt bij je aanzet. Gerrit, van jou weet ik dat je bezig bent met Callet, dus waarschijnlijk wil je weten of Erik wellicht bedoelt of de tong constant tussen de tanden doorblijft, en wel zo, dat de tong de onderlip blijft raken bij het spelen, en dat je niet aanzet met je tongpunt, maar met het middendeel van de tong.

De reactie: alsof je een haar van je tong afspuugt, is ook een letterlijke vertaling (ik zeg niet dat je het hiervan hebt, Erik, want deze zin komt wel in meer boeken voor) van wat Callet in zijn Tongue Controlled Embouchure zegt. Is dit wat je bedoelt, Erik, of is het vooral de eerste aanzet, waarbij je ter controle je tong tussen je tanden doorzet? Ik weet dat Ack van Rooijen mij dit nl. in een van zijn lessen ook al eens vertelde. Ik snapte dat toen niet, maar begrijp nu waarom iemand dat zou doen.

Vragen, vragen, maar discussies als deze zijn uiteindelijk wel verhelderend. Ik weet dat niet alles (of misschien wel bijna niks) over embouchures met woorden kan worden verklaard (het is ook voelen, horen, zien), maar wellicht worden onduidelijke woorden wat duidelijker. Dat is in ieder geval mijn doel. Niet het afkatten van een hele mooie samenvatting over embouchure techniek.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2004 12:24 

Het spijt me wel, maar ik vind dat jullie het wel erg ingewikkeld maken. Hoe spuug jij nou een haar van je tong ? Met de tong tegen je gehemelte, of tegen je tanden ? Dat lijkt mij toch niet...

Ik las het trouwens in de info die ik van Bobby Shew had, maar deed het zelf al jaren zo. Mijn enkelvoudige tongslag doe ik namelijk ook zo. Het tipje van de tong is net zichtbaar tussen mijn lippen (dus in de lipopening).

Ik heb er trouwens geen problemen mee met dingen te verduidelijken maar ik wil de dingen liever zo simpel mogelijk houden. Ik geef toe dat de tekst soms niet helemaal de lading dekt. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer uitleg nodig dan anderen. Daar zijn dan weer workshops voor uitgevonden....

Maar zoals ik al in mijn verhaal zei, probeer het gewoon uit en kijk of het voor jou zo werkt. Ik heb het niet over een totale embouchure verandering, dus je richt geen ramp aan als je wat dingen uitprobeert. Het gaat om aanpassingen, net zoals ik zelf wat dingen heb aangepast of nu meer consequent toepas in mijn hele bereik.

De ademhalings methode van Pops is ook niet zo ingewikkeld, maar meer een extra bij de standaard lage ademhaling. De "wedge" is wel een totale omschakeling, volgens mij hebben de meesten die ademhaling niet nodig. Ik heb zonder de wedge ook altijd een goede c4 kunnen spelen. Hij klinkt als ik het goed doe met de wedge methode alleen veel beter en geprojecteerder.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur