trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Uit het hoofd
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2005 17:51 

Volgens mij is het vooral gewoon een kwestie van heel veel doen!
CD-tje opzetten en proberen mee te spelen! Dat soort dingen!
Of de partijen die je voor je orkest speelt steeds meer zonder muziek proberen te spelen!
Je zal merken dat je steeds handiger wordt!

Je hoeft denk ik geen absoluut gehoor te hebben om goed uit je hoofd te leren spelen!

Op een Bes-trompet is een absoluut gehhor trouwens eerder een handicap dan een voordeel! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2005 18:00 

Dehaanmuziek schreef:
...

Je hoeft denk ik geen absoluut gehoor te hebben om goed uit je hoofd te leren spelen!

Op een Bes-trompet is een absoluut gehhor trouwens eerder een handicap dan een voordeel! :wink:

Dat heb ik ook niet beweerd... maar hij vroeg dus om te weten welke toon het is als je een toon hoort... dat versta ik onder een absoluut gehoor :D
En inderdaad, op Bestrompet is het niet altijd even handig :mrgreen: maar ik merk wel dat ik soms zomaar out of the blue een bepaalde noot kan zingen, kan de klinkend Bes of A zijn...maar dat heb ik ook niet altijd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2005 18:55 

Het is een kwestie van muzikale aanleg. Met meer aanleg ben je sneller vertouwd met je instrument en kun je sneller de muziek die je ofwel op papier gelezen hebt ofwel in je hoofd hebt zelf produceren.

Als je minder aanleg hebt zal je er harder voor moeten werken en bijvoorbeeld heel veel toonladders moeten oefenen zoals hierboven al gesuggereerd is.

Ik heb zelf ook altijd problemen gehad met het uit mijn hoofd spelen, dus laat je plezier in het muziek maken hierdoor niet vergallen.

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2005 21:22 

mi trompeta schreef:
Dehaanmuziek schreef:
...

Dat heb ik ook niet beweerd... maar hij vroeg dus om te weten welke toon het is als je een toon hoort... dat versta ik onder een absoluut gehoor :D
En inderdaad, op Bestrompet is het niet altijd even handig :mrgreen: maar ik merk wel dat ik soms zomaar out of the blue een bepaalde noot kan zingen, kan de klinkend Bes of A zijn...maar dat heb ik ook niet altijd.

Da's waar!
Als ik een c zie staan in m'n partij weet ik meestal wel hoe die moet klinken, heb ik nu misschien een transponerend absoluut gehoor? :lol: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2005 08:51 

Veel oefenen!!

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2005 10:12 

Als je uit je hoofd wil spelen, moet je met heel eenvoudige liedjes beginnen: gewoon kinderliedjes, lang zal ie leven, etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2005 11:24 

En als je die liedjes dan uit het hoofd speelt, is het ook erg handig om daarna te proberen om deze steeds op een andere toon te beginnen! Als een hele groep dan opeens uitbarst in "Lang zaldie leven", kun je altijd meespelen, of ze nu op een F, G, A of wat dan ook begonnen zijn... Later kun je dan steeds meer dingen ook in een andere toonsoort spelen, en na een tijdje werk je vanzelf wel op welke noot je moet beginnen, dat is gewoon ervaring.

Er zijn trouwens verschillende gradaties in weten welke toon je moet spelen. Je hebt inderdaad mensen die een noot horen en dan meteen weten welke noot dat is, of hem in ieder geval meteen na kunnen spelen. Dan heb je ook mensen die eerst een paar noten moeten proberen voor ze de juiste te pakken hebben. Als je al kan horen of je omhoog of omlaag moet, en of je dezelfde noot speelt of niet, ben je al op de goede weg, en komt de rest vast vanzelf met oefening.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2005 11:27 

Dehaanmuziek schreef:
mi trompeta schreef:
Dehaanmuziek schreef:
...

Da's waar!
Als ik een c zie staan in m'n partij weet ik meestal wel hoe die moet klinken, heb ik nu misschien een transponerend absoluut gehoor? :lol: :wink:

Ik heb hier wel degelijk last van, ik heb een tijdje in een koor gezongen en merkte dat ik transponerend zong (dus alles een toon lager zingen dan er staat). Als ik op C- of D-trompet speel merk ik ook dat ik vaak stiekem nog de Bes-noten moet denken om zuiver te spelen... (vingers van de A, B denken... :roll: ). Hier lachen de strijkers me dan ook zeer regelmatig mee uit...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur