trompet.nl > forum > Toon onderwerp - overbelast?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2005 22:48 

perez schreef:
Ik geloof dat je misschien een ietsje dieper en groter mondstuk zou kunnen proberen waardoor je lippen meer plaats krijgen waardoor je weer iets meer controle over de gegroeide spanning krijgt.
!

Niet mee eens en m.i. geen goed idee, tenzij je meteen op een Bob Reevs 41 ES speelt of zoiets, dan kun je nog eens iets groters proberen. Ieder gemiddeld mondstuk is goed om mee te beginnen, en pas na enige tijd, en dan denk ik eerder in jaren dan in maanden, is het zinvol om eens te kijken of er een mondstuk is dat past bij jou klankvoorstelling, soort muziek etc. Een Bach 3c, 5c, 7c is OK, een Yamaha 11Cof B4, 14C4, Schilke 11 tot 14 en dan de diepere varianten ( B of C in het nummer). Dat soort werk.

Sandovalic,
Na vier maanden kun je weinig stabiliteit verwachten. Uiteraard heeft ieder instrument zijn moeilijkheden, en trompet is nou net NIET zo'n instrument waarbij gewoon veel studeren vanzelf tot een beter resultaat leidt. Je geeft zelf al aan dat geduld niet je sterkste kant is: PECH, de allereerste voorwaarde om beter te gaan spelen is GEDULD!!! Ik ben hier met vallen en opstaan achter gekomen. Ook ik ben absoluut ongeduldig als het gaat om mijn eigen trompetvorderingen, maar je gaat geheid voor de bijl. De trompet laat zich niet dwingen, geloof me ik ben al dertig jaar bezig en weet echt wat het is om glorieuze toppen afgewisseld te zien met diepe dalen. Patience, my friend.

Een andere tip is vooral in korte sessies studeren. Twintig minuten max. Tip van Loet v/d Lee (ere wie ere toe komt): een eierwekker. Voor de ongeduldigsten onder ons: wijdt je aan een oefening en als de wekker afloopt gewoon ophouden, of het nu gelukt is of niet. Volgende dag verder.

Verder kan ik je alleen maar succes wensen. Dapper hoor, als je een instrument(klarinet) al beheerst er nog een te gaan doen en dan ook nog de trompet. Hoe kom je d'rop?

Succes, Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2005 10:04 

Ik speel op een vrij standaard 7D monstuk en dat moet ik minimaal een 3/4 jaar op spelen van mijn leraar. Daarna gaan we kijken welk mondstuk eventueel nog dichter bij het ideale mondstuk voor mij komt.

Hoe ik er op kom om te stoppen met klarinet das een lang verhaal. Niet meer echt naar mijn zin in de vereniging en in de carnavalsband speelde ik als enige op een houtinstrument (kon dus spelen wat ik wou, niemand die het hoort). bijna een jaar geen klarinet meer gespeeld en inmiddels in een andere vereniging op bariton begonnen. Een jaartje bariton gespeeld maar dat was mijn instrument niet zo en dus maar naar trompet. Das wel mijn instrument. Dit is de steno versie. (De volledige versie ligt momenteel bij de drukker om in boekvorm uit te komen (word een bestseller)) :P

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2005 11:40 

Sandovalic schreef:
Ik speel op een vrij standaard 7D monstuk en dat moet ik minimaal een 3/4 jaar op spelen van mijn leraar. Daarna gaan we kijken welk mondstuk eventueel nog dichter bij het ideale mondstuk voor mij komt.

Klinkt redelijk verstandig. Al vind ik het een beetje raar om er uberhaupt een tijdslimiet aan te verbinden. Als je er lekker op speelt zou ik zeker erop blijven spelen totdat je embouchure gestabiliseerd is (voor zover dat ooit gebeurt, wahahahaha). 3/4 jaar is kort om al te kijken of er en geschikter mondstuk is. Ik zou de eerste jaren niet teveel rommelen. De eerste verbeteringen komen echt vanuit jezelf. Dan kun je ook veel beter beoordelen welk mondstuk nu echt geschikt is.

Citaat:
(De volledige versie ligt momenteel bij de drukker om in boekvorm uit te komen (word een bestseller)) :P

Ik ga het zeker kopen, want ik begrijp dat soort beslissingen nog steeds niet. Vroeger was ik ooit een keer verstandig en heb ik drie maanden saxofoon gespeeld. Wat mij terug dreef in de armen van de genadeloze trompet heb ik tot op de dag van vandaag nooit begrepen. Maar gek genoeg heb ik er ook nog steeds geen spijt van
:?: :?: :?:

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2005 12:03 

De tijdslimiet die mijn leraar heeft gesteld is meer op basis van als er na 3/4 nog geen fatsoenlijk geluid uit komt dan ligt een standaard mondstuk jou niet en moet je naar iets anders op zoek. Ik denk dus ook dat ik er nog wel een tijd op speel. Ik heb voor de gein wel eens op een schilke 15 en een 15B gespeeld maar vond het eerlijk gezegd maar niets.

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 11:48 

Heb het probleem van een dip zelf ook gehad (en nog steeds trouwens....)
inderdaad, geduld is een schone zaak maar dat is iets wat ik niet echt heb aangezien ik eigenlijk drummer ben en dat dus wel heel vlug onder de knie had maar dat is met trompet dus wel helemaal anders. Voorheen (een jaartje geleden) kon ik, vanuit het niets eigenlijk, een F3 spelen. Tegenwoordig heb ik met een hoge A al een probleem, na 10 minuten komt ie er echt niet meer uit....das pas klote (zie mijn onderschrift maar :cry: )

Heb zelf ook al verschillende mondstukken gehad (ook een Schilke 15B, die voor mij dus ook niet geweldig is) en zo blijf je dus pielen. Heb inmiddels wel geleerd dat je niet te veel moet gaan pielen en er zeker de tijd voor moet nemen om eraan te wennen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 09:04 

Ik heb nu een weekje rust gehad en ben nu weer twee dagen aan het spelen. Eerst weer even wennen maar mijn toonvorming is weer dik in orde en ik speel nu iets makkelijker de hoogte in. Het rusten heeft me duidelijk goed gedaan. Ik heb al van diverse kanten gehoord dat ik idd. wel iets overbelast zal hebben. Weer iets geleerd............

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 12:19 

Sandovalic schreef:
Ik heb nu een weekje rust gehad en ben nu weer twee dagen aan het spelen. Eerst weer even wennen maar mijn toonvorming is weer dik in orde en ik speel nu iets makkelijker de hoogte in. Het rusten heeft me duidelijk goed gedaan. Ik heb al van diverse kanten gehoord dat ik idd. wel iets overbelast zal hebben. Weer iets geleerd............

Olaf

Daarom heet deze rubriek dus: Problemen en Oplossingen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 13:08 

en terecht want het is niet de eerste oplossing die ik hier vanaf haal.

:D
Olaf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur