perez schreef:
Ik geloof dat je misschien een ietsje dieper en groter mondstuk zou kunnen proberen waardoor je lippen meer plaats krijgen waardoor je weer iets meer controle over de gegroeide spanning krijgt.
!
Niet mee eens en m.i. geen goed idee, tenzij je meteen op een Bob Reevs 41 ES speelt of zoiets, dan kun je nog eens iets groters proberen. Ieder gemiddeld mondstuk is goed om mee te beginnen, en pas na enige tijd, en dan denk ik eerder in jaren dan in maanden, is het zinvol om eens te kijken of er een mondstuk is dat past bij jou klankvoorstelling, soort muziek etc. Een Bach 3c, 5c, 7c is OK, een Yamaha 11Cof B4, 14C4, Schilke 11 tot 14 en dan de diepere varianten ( B of C in het nummer). Dat soort werk.
Sandovalic,
Na vier maanden kun je weinig stabiliteit verwachten. Uiteraard heeft ieder instrument zijn moeilijkheden, en trompet is nou net NIET zo'n instrument waarbij gewoon veel studeren vanzelf tot een beter resultaat leidt. Je geeft zelf al aan dat geduld niet je sterkste kant is: PECH, de allereerste voorwaarde om beter te gaan spelen is GEDULD!!! Ik ben hier met vallen en opstaan achter gekomen. Ook ik ben absoluut ongeduldig als het gaat om mijn eigen trompetvorderingen, maar je gaat geheid voor de bijl. De trompet laat zich niet dwingen, geloof me ik ben al dertig jaar bezig en weet echt wat het is om glorieuze toppen afgewisseld te zien met diepe dalen. Patience, my friend.
Een andere tip is vooral in korte sessies studeren. Twintig minuten max. Tip van Loet v/d Lee (ere wie ere toe komt): een eierwekker. Voor de ongeduldigsten onder ons: wijdt je aan een oefening en als de wekker afloopt gewoon ophouden, of het nu gelukt is of niet. Volgende dag verder.
Verder kan ik je alleen maar succes wensen. Dapper hoor, als je een instrument(klarinet) al beheerst er nog een te gaan doen en dan ook nog de trompet. Hoe kom je d'rop?
Succes, Bert