trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Té snel vermoeid
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 08:36 

The Joker schreef:
MIsschien is dit wel wat vloeken in de kerk:

de buikademhaling is lang niet de meest efficiente ademhaling!

Een ademhaling is een alzijdige beweging waarbij de buik meebeweegt. Er beweegt echter veel meer dan de buik. Ook de zij(en) en de rug bewegen mee met de ademhaling. Door je te veel te concentreren op de buik sluit je andere 'delen van je lichaam' af en zorg je voor een beperkte ademhaling....

Klinkt dit vreemd??? want er zijn volgens mij maar weinig mensen die er ook zo over denken....

Ik ben het wel met je eens geloof ik. De flanken zijn ontzettend belangrijk. Wanneer je die bij je in- en uitademing betrekt, kun je echt als een soort blaasbalg compressie maken.

In Madrid kwam ik een Duitse trompettist tegen, Urban Deutschmann heette hij (geen grap). Hij speelde fantastisch klassiek trompet. Waanzinnig geluid en super lichte, duidelijke articulatie. Hij vertelde dat hij 'in zijn (onder) rug' ademde en tijdens de inademing zijn buikspieren al aanspande, zodat hij de lucht bij het binnenkomen in de longen al onder druk had. Dit werkte voor hem beter, omdat je het steeds aan- en ontspannen van de buikspieren grotendeels achterwege kon laten. In zijn ogen dus efficienter. De ademhaling kost minder tijd.
Hij zei dat veel collega's het niet meet hem eens waren hierover, maar dat het voor hem wel degelijk resultaten gaf. Hij gebruikte het geloof ik in eerste instantie voor lead partijen in bigband en commercieel werk, maar hij gebruikte het toen vrijwel altijd. Toen ik het uitprobeerde, was het even wennen, maar het kan eigenlijk prima. Nu gebruik ik het als het in de gegeven situatie het beste uitkomt.

Ko

PS: The Balanced Embouchure van Jeff Smiley kan voor uithoudingsvermogen een uitkomst bieden. Maar goed, ik dacht, laat ik ook eens een keer iets over adem zeggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 09:29 

Dat heet dus de Wedge... :P

Je verhaal is een beetje tegenstrijdig. Je zegt eerst dat ie de tijdens het inademen al de buikspieren aanspant. Daarna zeg je dat hij op deze manier het steeds aan- en ontspannen door deze manier grotendeels achterwege kan laten.

Je begint met aanspannen en houdt het dan vast of je begint wat meer ontspannen en voert de druk wat op door de buikspieren aan te trekken. Beide manieren werken effectief. het ligt aan de muziek wat je gebruikt. De 1 is niet sneller dan de andere, ik gebruik beide manieren dagelijks.

Variatie in je ademhaling, dat is effectief.

P.S. De BE biedt op zich geen uitkomst voor uithoudingsvermogen. Studeren of optreden vergroot je uithoudingsvermogen. Voor het studeren kun je wel oefeningen van BE gebruiken, maar andere oefeningen zijn ook zeker geschikt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 10:05 

erikveldkamp schreef:
Op zich werkt buikademhaling goed als je niet te heftige hoge dingen moet spelen. Maar de ademhaling moet niet altijd ontspannen zijn zoals in het dagelijkse leven. Trompet spelen heeft veel meer steun van de ademhaling nodig en is dus niet altijd ontspannen maar vaak veel actiever. De middenademhaling is meer geschikt voor het wat hogere register omdat dit meer druk kan zetten waardoor je meer luchtsnelheid krijgt. Actief is dus wat anders als verkrampt.

Natuurlijk volstaat een gewone buikademhaling niet altijd voor de slotnoot of een shout in de leadpartij. Maar de buikademhaling is toch een basis die vrij normaal is bij 'gewoon' trompetstpel.
groeten
jazzy

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 11:07 

Er is een verschil in intensie tussen gewoon ademhalen in het dagelijkse leven en ademhalen voor het trompetspelen omdat de luchtstroom dan veel meer weerstand krijgt. De techniek is dus wel het zelfde maar de intensie is anders.

Ik geloof niet dat ik mijn ademsteun gebruik als ik op de bank zit televisie te kijken.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 12:09 

erikveldkamp schreef:
Ik geloof niet dat ik mijn ademsteun gebruik als ik op de bank zit televisie te kijken.... :wink:

Dus je laat nooit scheten :?: 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 12:16 

Dat is toch de druk de verkeerde kant op? :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 12:19 

Op de bank niet :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 12:28 

Ik geloof niet dat die lucht uit mijn longen komt, misschien is dat bij jullie anders...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur