trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tongposities
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 08:40 

Ik heb gisteren een instructie video van Roy Roman zitten te bekijken. Hij legt de Stevens/Costello methode uit en heeft het o.a. ook over ingerolde lippen. Het was een heel interessant verhaal totdat hij begon te spelen....

Wat een k*t geluid, maar hij kon wel een C4 spelen.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 10:18 

Citaat:
Ik heb het idee dat je te snel te veel wilt

Nee hoor, maar bij bijvoorbeeld Rolf Quinke moet je al vanaf de lage C beginnen met die klanken en als ik dan bij de G2 ben is mijn tong helemaal bovenin. Maar ik heb nu begrepen dat het beter is om het met de lipcompressie te doen. Als ik dat probeer dan voel ik wel een behoorlijk grote beweging in mijn lipspieren.

Profiel  

Berichttitel: Re: tongposities
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 13:26 

Gerrit schreef:
1. Bij de roll in denk je aan je lippen, terwijl bij TCE de lippositie vanzelf gaat. Een tijdje geleden was ik bij Bahb Civiletti in Duitsland. In de drie dagen dat ik les van hem kreeg heeft hij het geen een keer over de lippen gehad. Hij vertelde me dat ook voordat ik wegging. 'Denk eraan, als de tongpositie goed is, gaat de lippositie vanzelf, denk niet aan de lippen' (het verschil zit hem dus alleen al in het feit dat je wel of niet aan de lippositie denkt.)

Ik geloof dat het vanuit BE ook meer een zaak van bewustwording is, dan dat het de bedoeling is te denken over hoeveel zus of zo terwijl je speelt. Dat heeft denk ik in het algemeen weinig zin, daar het vooral op gevoel gebeurt. Bij TCE ook, lijkt me?

[/quote]2. Bij TCE is er geen sprake van ingerolde lippen. Zoals ik het nu voel is het meer een roll out met je tong ertussen. Naarmate je hoger gaat, maakt je tong meer een 'bevel' (ik hoop dat je deze term kent, anders roep je maar) en je lippen grijpen naar je tong. (meer als een lip clamp dan als een echte roll in). Is moeilijk uit te leggen op een forum, anders ben je welkom om een keertje langs te komen.[/quote]

Ik denk dat ik het een beetje beter snap. In de toekomst zal ik zeker een keer bij je langskomen. Laat me proberen wat op een rijtje te zetten.

Bij TCE draait het ook om lippositie, maar bepaalt de tong de beweging/vorm van de lippen, waar bij BE de lippen zelf meer op zoek moeten naar een effectieve vorm. (Zoals je weet ook gesteund door een voorwaartse tong in TOL, maar niet zo nadrukkelijk als bij TCE.) Klopt dit?

Je koppelt het grijpen meer aan de lip clamp dan aan de roll in. Dat vond ik opmerkelijk, omdat de lip clamp eigenlijk een extremere versie is van de roll in. Dat maakt voor mij dus nog niet echt duidelijk hoe totaal anders het 'grijpen' zou zijn dan de roll in, of hoe het grijpen niet als een bepaalde mate of wellicht andere vorm (gecombineerd met roll out?)van inrollen genoemd kan worden, aangezien dit wel is wat er gebeurt. (Je zou ook je tong kunnen grijpen zonder dat je lippen inwaards bewegen, maar je geeft aan dat dit juist wel plaatsheeft.) Maar goed, dat is misschien alleen terminologisch mierenneuken. :)

Hoe dan ook, Callet is een zeer interessant figuur. Zonder hem zou er waarschijnlijk helemaal geen BE zijn!

Erik,

Van Stevens-Costello wordt je zowieso niet echt vrolijk. Heb je het boek weleens gelezen? Als je daar door bent geworsteld, is al je zin om trompet te leren spelen al bijna vervlogen. Door alle details zou je sterretjes gaan zien! (En als dat van mij komt, wil dat best wat zeggen, haha.)

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 13:42 

Ko, ik ben het helemaal met je eens. Na zo'n 20 a 30 blzs gelezen te hebben had ik het gevoel een cursus medicijnen of zoiets dergelijks aan het volgen was.... :lol:

Ik ben nu wat bezig met een TCE achtige beweging van de tong, en hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik er achter denk te komen dat ik waarschijnlijk al zoiets deed (vanaf een c3 of zo) of ik doe het nu vanzelf sinds ik er mee bezig ben. In ieder geval helpt het wel in mijn hoogte. Het geeft zoals gezegt wat meer compressie en een wat helderder geluid. Ook worden liptrillers wat makkelijker.

Ik zet trouwens (nu) mijn tong op de ondertanden, tegen de onderlip.

Ik kan nog steeds de video's van Bill Adam (en Fred Sautter) aanraden. Als alles meezit krijg ook ook nog een video van Callet. Ruud Breuls zei me gisteren dat hij van Bobby Shew gehoord had dat hij ook wel zoiets doet als TCE sinds ie Callet ontmoet had. Dat dus bovenop de wedge. Dus ik blijf nog steeds maar in het spoor van Bobby Shew.... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 13:48 

nu heb ik zelf het boek van stevens en costello doorgeworsteld en ik moet zeggen nu ik het ook min of meer in de praktijk breng dat ik wel makkelijker in de hoogte speel.
Wel leuk is trouwens het het begin van het tweede deel van het boek. In twee pagina's wordt je uitgelegd hoe je (extreem) hoog kunt spelen en vervolgens zijn er nog zo'n honderd pagina's nodig om je uit te leggen hoe je het moet controleren.
Uit het gedetaileerde beeld wat je krijgt uit het boek ben ik me wel gaan beseffen dat ik eigenlijk alleen maar op mijn onderlip speelde. Nu ik ook mijn bovenlip er bij betrek ga ik heel andere spieren gebruiken voor mijn embochure. Toch rol ik mijn lippen niet echt in maar het gedeelte van de tand openening met de lippen die gesloten elkaar halverwege de tandopening ontmoeten probeer ik toe te passen omdat dit volgens mij (in mijn geval) de oplossing kan zijn om zonder overdreven arm-druk en ander krampachtig gedoe toch in de hoogte uit de voeten te kunnen.
Persoonlijk zie ik het nut niet zo in van de tongbewegingen om de luchtstroom te versnellen (maar dat kan ook onkunde zijn).

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 13:59 

Sandovalic schreef:
Persoonlijk zie ik het nut niet zo in van de tongbewegingen om de luchtstroom te versnellen (maar dat kan ook onkunde zijn).

Olaf

Als je het voorbeeld van de tuinslang voor je haalt, ga je dat nu, denk ik, vanzelf inzien!
Dus: als je de tuinslang aan het eind dichtknijpt gaat de waterstraal met meer kracht een stuk verder!
Als je dus je tong omhoog doet gaat je luchtstroom sneller, met meer kracht!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 14:12 

larrios schreef:
e koppelt het grijpen meer aan de lip clamp dan aan de roll in. Dat vond ik opmerkelijk, omdat de lip clamp eigenlijk een extremere versie is van de roll in. Dat maakt voor mij dus nog niet echt duidelijk hoe totaal anders het 'grijpen' zou zijn dan de roll in, of hoe het grijpen niet als een bepaalde mate of wellicht andere vorm (gecombineerd met roll out?)van inrollen genoemd kan worden, aangezien dit wel is wat er gebeurt. (Je zou ook je tong kunnen grijpen zonder dat je lippen inwaards bewegen, maar je geeft aan dat dit juist wel plaatsheeft.) Maar goed, dat is misschien alleen terminologisch mierenneuken.

Ko

Ik bedoel dus een uitgerolde maar klemmende beweging tegen de tong. Dus een rol uit, alleen dan met een uitgestoken tong. Naarmate je hoger gaat de tong van platter naar een meer gebogen vorm (bevel)

Met de lip clamp bedoelde ik dus het klemmende gedeelte, niet het ingerolde. Tja, het blijft moeilijk met woorden alleen. :o

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 14:32 

Dirk schreef:
In het A.S.A. boek van Rolf Quinke staat dat je als je hoger wilt spelen je met je tongpositie dat makkelijker kan doen. Maar als ik bij G2 al iiiiiiiiiiii doe, hoe kunnen sommige trompettisten dan daar nog een octaaf overheen? Want je tong nóg hoger in je mond zetten dat gaat niet want dan sluit je de boel af. Tevens werkt dat met die tongposities niet met buzzen. Je kan een binding van C naar E ook alleen met je lippen doen dus met je tong helemaal onder in je mond. Mijn vraag: wanneer ga je omhoog met je tong? Bij welke toon is dat bedoel ik.

Dirk,

Ondanks het feit dat het Quinque boek vol staat met geweldige oefeningen, moet je zijn tekst en theorietjes met een hele dikke korrel zout nemen. Alles wat hierboven door de verschillende mensen is gezegd is duizend keer beter dan wat Quinque beweert. Vergeet alsjeblieft die extreme tongpositie (en dan bedoel ik niet TCE, maar echt wat Quinque zegt). Die heeft mij jaren geleden erg in de problemen gebracht en het is lastig om ervan af te komen. Je hebt het helemaal goed als je zegt dat daar een grens aanzit. Je kun nu eenmaal niet door je verhemelte heen met je tong.

Kort genoeg, heren critici?

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur