Gerrit schreef:
1. Bij de roll in denk je aan je lippen, terwijl bij TCE de lippositie vanzelf gaat. Een tijdje geleden was ik bij Bahb Civiletti in Duitsland. In de drie dagen dat ik les van hem kreeg heeft hij het geen een keer over de lippen gehad. Hij vertelde me dat ook voordat ik wegging. 'Denk eraan, als de tongpositie goed is, gaat de lippositie vanzelf, denk niet aan de lippen' (het verschil zit hem dus alleen al in het feit dat je wel of niet aan de lippositie denkt.)
Ik geloof dat het vanuit BE ook meer een zaak van bewustwording is, dan dat het de bedoeling is te denken over hoeveel zus of zo terwijl je speelt. Dat heeft denk ik in het algemeen weinig zin, daar het vooral op gevoel gebeurt. Bij TCE ook, lijkt me?
[/quote]2. Bij TCE is er geen sprake van ingerolde lippen. Zoals ik het nu voel is het meer een roll out met je tong ertussen. Naarmate je hoger gaat, maakt je tong meer een 'bevel' (ik hoop dat je deze term kent, anders roep je maar) en je lippen grijpen naar je tong. (meer als een lip clamp dan als een echte roll in). Is moeilijk uit te leggen op een forum, anders ben je welkom om een keertje langs te komen.[/quote]
Ik denk dat ik het een beetje beter snap. In de toekomst zal ik zeker een keer bij je langskomen. Laat me proberen wat op een rijtje te zetten.
Bij TCE draait het ook om lippositie, maar bepaalt de tong de beweging/vorm van de lippen, waar bij BE de lippen zelf meer op zoek moeten naar een effectieve vorm. (Zoals je weet ook gesteund door een voorwaartse tong in TOL, maar niet zo nadrukkelijk als bij TCE.) Klopt dit?
Je koppelt het grijpen meer aan de lip clamp dan aan de roll in. Dat vond ik opmerkelijk, omdat de lip clamp eigenlijk een extremere versie is van de roll in. Dat maakt voor mij dus nog niet echt duidelijk hoe totaal anders het 'grijpen' zou zijn dan de roll in, of hoe het grijpen niet als een bepaalde mate of wellicht andere vorm (gecombineerd met roll out?)van inrollen genoemd kan worden, aangezien dit wel is wat er gebeurt. (Je zou ook je tong kunnen grijpen zonder dat je lippen inwaards bewegen, maar je geeft aan dat dit juist wel plaatsheeft.) Maar goed, dat is misschien alleen terminologisch mierenneuken.
Hoe dan ook, Callet is een zeer interessant figuur. Zonder hem zou er waarschijnlijk helemaal geen BE zijn!
Erik,
Van Stevens-Costello wordt je zowieso niet echt vrolijk. Heb je het boek weleens gelezen? Als je daar door bent geworsteld, is al je zin om trompet te leren spelen al bijna vervlogen. Door alle details zou je sterretjes gaan zien! (En als dat van mij komt, wil dat best wat zeggen, haha.)
Ko