trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tip: stand van de voeten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 12:52 

Tot voor een half jaar zat ik bij voorkeur te spelen, juist omdat ik mijn sta-houding niet kon vinden :lol:

Maar zitten lost het sta-probleem niet op --> als je niet goed kunt staan, zit er iets niet goed in je houding --> als er iets niet goed zit in je houding, kun je meestal ook niet optimaal zitten --> en los je het probleem dat je hebt dus niet op :x

Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat de ene persoon het probleem in sta-houding onder controle krijgt (en vervolgens ook goed kan zitten) en de andere het probleem juist bij het zitten oplost (en vervolgens ook moeiteloos staat). Maar laten we het simpel houden: als je niet kunt zitten, ga dan staan. Als je niet kunt staan, ga dan zitten. Als je belangrijkste optredens zittend zijn (verenigingen, orkesten), probeer het dan zittend op te lossen. Zijn je belangrijkste optredens staand, probeer het dan staand op te lossen. Ik geloof trouwens dat de voetstand inderdaad ook zittend invloed heeft op je spelen, alleen heb ik dat nog niet echt zelf uitgetest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 13:26 

Als je zonder trompet recht op een stoel kunt zitten of rechtop kunt staan moet dat met een trompet ook lukken.

Hetzelfde geldt voor de ademhaling en open keel en embouchure. probeer hetzelfde ontspannen gevoel zonder trompet te houden tijdens het spelen. Dat lost een hoop problemen op. Tot een c3 is ontspannen spelen genoeg, daarboven kost het meer energie en moet je wat actiever gebruik maken van je lichaam.

Ook moet de geest ontspannen maar scherp of geconcentreerd zijn om goed te funtioneren.

Als je dat allemaal niet als blokkades hebt, dan kun je wat makkelijker aan de slag gaan met het echte werk zoals studeren of een concert. Als je steeds maar die "zak bagger" achter je aan blijft slepen kom je nooit verder en bouw je verder op een slecht fundament.

Maar ik geloof dat je er niet te veel in moet vastbijten of op moet focussen. Dat werkt alleen maar tegen je. Wees vooral met de muziek bezig, let op je geluid, timing, intonatie ed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 13:38 
Moderator

erikveldkamp schreef:
.

Maar ik geloof dat je er niet te veel in moet vastbijten of op moet focussen. Dat werkt alleen maar tegen je. Wees vooral met de muziek bezig, let op je geluid, timing, intonatie ed.

en dit zou met koeie letters bovenaan de bladzijde van dit forum moeten staan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 13:57 

Jan,

Bedankt voor je verdere toelichting.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 14:20 

Als ik staand speel sta ik vaak op 1 voet. Mijn ene voet staat zeg maar op de andere. Nogal vaag, maar het gaat automatisch. Het helpt bij de concentratie zodra je gedachten afwijken, ga je wiebelen. Dit is met name wanneer ik thuis oefen. Maar het zorgt er niet voor dat je minder geconcentreerd ben je op spel, juist meer. Tenminste mijn ervaring.
Of ik sta gewoon normaal, soms zak ik iets meer door één van mijn knieën, (die staat zeg maar iets meer naar voren), en mijn docent vind dat niet goed omdat ik dan scheef sta.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 14:30 

erikveldkamp schreef:
Als je zonder trompet recht op een stoel kunt zitten of rechtop kunt staan moet dat met een trompet ook lukken. (...) Wees vooral met de muziek bezig, let op je geluid, timing, intonatie ed.

Mee eens, je bent waarschijnlijk zelf het beste bewijs van die aanpak!
Maar ik merk dat ik er gewoon beter van wordt af en toe "probleempunten" te analyseren, dat hoort wat mij betreft bij een methodische aanpak en ik merk dat het voor mij erg goed werkt! - daarna natuurlijk altijd weer terug naar toonkwaliteit, lucht er onder en blazen maar...

...en evenwijdige voetstand voorlopig (hoewel ik net lees dat je ook op 1 voet kunt staan - dat had ik nog niet bedacht :wink:)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 14:54 

De trompetsektie van het Glenn Miller Orchestra van zo'n 8 jaar geleden heeft een keer een weddenschap met de drummer gehad. Als ze het hele nummer "Trumpet Blues & Cantabile" op 1 been zouden spelen (tijdens een concert) zouden ze de gage van de drummer krijgen. Het is hun gelukt.... :lol:

Maar het is natuurlijk goed om problemen aan te pakken en af en toe te isoleren. Ik vind alleen dat over sommige zogenaamde problemen te moeilijk wordt gedaan. Misschien is dat vanuit mijn positie te makkelijk geredeneerd, maar als sommigen eens wat logischer zouden nadenken over het trompetspelen, dus waarom doe je dingen anders als je een trompet vasthoudt zoals teveel spanning en verkramping, los je zelf veel op.

Een leraar hoeft jou toch niet te zeggen dat je een verkeerde houding hebt of verkrampt speelt. Je voelt toch zelf wel of iets oncomfortabel voelt. Als je lichaam protesteert op welk gebied dan ook, dan doe je iets fout. Voelt het comfortabel aan en kun je ontspannen spelen zit je op de goede weg. Het geluid en het bereik moeten dan wel voor elkaar zijn natuurlijk.

Het kan natuurlijk wel zijn dat je lichaam moet wennen aan een nieuwe situatie, bijv. omdat je altijd het mondstuk scheef hebt staan en nu probeert dat te corrigeren. Zolang je er rustig de tijd voor neemt, kunnen de spieren langzaam wennen aan de nieuwe situatie. Maar ziet toch hopelijk zelf wel dat je je mondstuk scheef hebt staan of je houding verkeerd is ed...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 14:59 

En wat je je ook kunt afvragen is waarom iets veranderen als het goed gaat....bv mondstuk scheef op mond en je presteert naar voldoening...'wat denken jullie daar van?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur