trompet.nl > forum > Toon onderwerp - bovenlip uit mondstuk na even spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2007 20:49 

ik vind het het altijd lastig om aan die oefeningen te beginnen, het is wel goed om te doen, maar voordat ik eindelijk zo ver ben dat ik het op kan brengen om ze weer te spelen :roll:. achja, je moet er wat voor over hebben. :wink:

Ik moest een poosje geleden helemaal opnieuw beginnen, ik had mijn mondstuk helemaal verkeerd staan. Na mijn C-examen kwam mijn leraar er opeens mee, hij had het wel eerder gezien maar vond het niet zo van belang :? . Maar nu ik toch steeds hoger moet spelen kwamen er toch problemen. Het is echt lastig om na zo'n lange tijd weer bij het begin te beginnen. Oefeningen (en het potlood) hebben me erg geholpen, het is nog lang niet optimaal maar er is tenminste vooruitgang :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2007 21:45 

erikveldkamp schreef:
Lange noten zijn alleen maar saai en verhoogd de pret niet echt.

Dat is een feit maar ze zijn mij altijd uitgelegd als een noodzakelijk kwaad. Ik vind de versie van Claude Gordon nog de leukste met al die pedalen. (systematic approach to daily practice) is ook eigenlijk de enige die ik op dat vlak speel.

Gewoon veel oefenen dus, geduld schijnt daar bij te horen, maar dat is niet mijn sterkste kant.......

Nog een klein vraagje; hoe wordt er hier gedacht over uitspeel oefeningen? Persoonlijk doe ik ze eigenlijk altijd. Gewoon langzame chromatische toonladders tot zo ver mogelijk in de pedalen. Helpt mij volledig te ontspannen.

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2007 00:17 

Als je toonladders legato speelt, dan speel je ook lange noten maar oefen je ook op techniek. Je kunt in dezelfde tijd veel meer tegelijk oefenen wat het ook interessanter maakt. Ik studeer veel staccato, een staccato (of tongslag) frase is in feite ook en lange toon, die in stukjes wordt verdeeld doordat de tong er tussen gaat zitten. Maar de luchtstroom blijft doorlopen. Dan studeer je op toon, coördinatie en vingertechniek tegelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2007 07:14 

Je kunt lange noten ook leuk maken,
door bevoorbeeld een melodie (en natuurlijk meerdere) die jou aanstaat langzaam te spelen.
Bijvoorbeeld Vader jakob, of kortjakje.
in noten van 2 en 4 tellen, heb je toch een soort van langenoot oefening.
Maar inderdaad houd je dit ook niet zo lang vol, ben er onlangs ook weer mee begonnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2007 16:11 

Trompettor schreef:
Je kunt lange noten ook leuk maken,
door bevoorbeeld een melodie (en natuurlijk meerdere) die jou aanstaat langzaam te spelen.
Bijvoorbeeld Vader jakob, of kortjakje.
in noten van 2 en 4 tellen, heb je toch een soort van langenoot oefening.
Maar inderdaad houd je dit ook niet zo lang vol, ben er onlangs ook weer mee begonnen.

Noten van 2 en 4 tellen zetten volgens mij nog niet echt zoden aan de dijk..

Voor lange noten pak ik Gordon (die doet het ook met noten van 2 tellen) en verder gebruik ik Vizzutti's Long Notes oefeningen (deel 1).. en dan noten van ongeveer 8 tot 16 tellen bij de kortere stukjes, en 4 tot 6 tellen bij de langere stukjes, zodat je na elke frase helemaal leeggeblazen bent.
Als je dan voelt dat je helemaal leeg bent, nog eens crescendo maken op de laatste noot.. werkt prima, zowel voor toonvorming als voor gehoor en intonatie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2007 17:09 

die lange noten heb ik wat op gevonden :)....maar ik moet nu eerst eten, straks mijn versie van deze oefening :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2007 17:26 

erikveldkamp schreef:
Als je toonladders legato speelt, dan speel je ook lange noten maar oefen je ook op techniek. Je kunt in dezelfde tijd veel meer tegelijk oefenen wat het ook interessanter maakt. Ik studeer veel staccato, een staccato (of tongslag) frase is in feite ook en lange toon, die in stukjes wordt verdeeld doordat de tong er tussen gaat zitten. Maar de luchtstroom blijft doorlopen. Dan studeer je op toon, coördinatie en vingertechniek tegelijk.

Ik vind dit een beetje een slecht post erik. Jij weet net zo goed als iedereen dat je als je op iets studeert je zo veel mogelijk andere zaken moet uitsluiten zodat je je compleet op een ding kunt focussen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2007 17:56 

toet'n!! schreef:
die lange noten heb ik wat op gevonden :)....maar ik moet nu eerst eten, straks mijn versie van deze oefening :P

komt ie dan:

Ik trommel mijn broertje op (hij speelt keyboard) en ik speel lange noten. Hij wil graag zijn gehoor trainen en speelt bij die noot die ik speel de bijbehorende 3-klank. Omdat hij nog niet zo snel is moet ik de noot behoorlijk lang aanhouden en t levert nog wel eens lachwekkende situaties op. Zo is het toch nog leuk om lange noten te spelen, en kan ik hem mooi helpen met zijn keyboardlessen.. :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur