Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 feb 2007 14:08 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
Makke schreef: mi trompeta schreef: Ja oke, maar jij zegt met de voet, ik zeg in het hoofd Ik bedoelde dus met je voet, in je hoofd kan je altijd mee tellen. Ik vraag me alleen af wat makkelijker aan te leren is: in je hoofd meetellen of met je voet meestappen.
Ik denk niet dat dat aan de orde is... zoals al gezegd is, veel dirigenten vinden het irritant als er mensen mee zitten te stampen.. dus gewoon meteen in je hoofd meetellen, en niet met je voet, dan heb je nergens problemen 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
A3aan
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 feb 2007 16:03 |
|
Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46 Berichten: 764 Woonplaats: Utrecht
|
|
Soms kan het zelfs averechts werken, "meestampen" in het ritme...vooral als je er nog bij moet nadenken ook. Ik heb leerlingen gehad die het van hun vorige leraar moesten doen en die het niet voor elkaar kregen ritmisch te spelen, maar nadat ik gevraagd had het zonder meetellen te doen er geen enkel probleem mee hadden..."Ja, zo kan ik het wel, veel makkelijker"
IK vraag me dus af in hoeverre je zoiets moet doorzetten...het kan soms helpen als je moeilijke ritmes hebt en toch een puls moet houden, maar als het zonder juist beter gaat...ach...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
theo
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 feb 2007 16:47 |
|
Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22 Berichten: 499 Woonplaats: Apeldoorn
|
Citaat: het kan soms helpen als je moeilijke ritmes hebt
ik zet dan altijd streepjes boven de noten die op de tel komen (meestal op die noten die in de frase een belangrijke rol hebben in het vasthouden van het gespeelde tempo) en probeer ze in het tempo van de band te plaatsen.
Meetellen gaat 9 van de 10 keer vanzelf als je opgaat in het ritme van de band en hoeft niet perse met het voetje . . . .
_________________ Song & Wind
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompettor
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 feb 2007 18:16 |
|
|
|
Wij hebben een hele leuke trombonist, die telt altijd in samenwerking met de bas hardop.
Zo weet iedereen hoe het moet, en iedereen is het gewend.
Uiteraard niet tijdens het concert.
_________________ Met een Van Laar is niets te zwaar.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trumpetvos
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 feb 2007 19:39 |
|
|
Je voet moet je ook besturen vanuit je hootd anders gaat hij ook niet op en neer.
Bij b.v. een noot van 4 tellen moet je ook weten of je 3 of nou 4 keer met met je voet naar beneden bent geweest, je telt dan eigenlijk ook al zowel met de voet als het hoofd.
Het is even omschakelen maar persoonlijk vindt ik tellen in mijn hoofd makkelijker.
Voor beide geldt natuurlijk, tellen in het tempo die de dirigent aangeeft.
Zit wel eens verbaasd te kijken hoe sommige voeten tijdens het spelen op en neer gaan en daarbij geen enige relatie hebben met het tempo waarin gespeeld wordt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 feb 2007 23:07 |
|
|
|
Teon ik net les begon te geven, eiste ik van mijn leerlingen dat ze met hun voet meetikten. Gaandeweg ontdekte ik echter dat dit voor veel mensen helemaal niks te maken heeft met ritmisch spelen. Het kan zelfs een motorische belemmering met zich meebrengen. Er zijn hordes mensen die als ze moeten tikken, niet meer fatssoenlijk kunnen spelen of andersom. Ik eis dit dus ook niet meer van mensen. Het grappige is, dat als iemand uiteindelijk het ritme voelt, vaak vanzelf gaat meetikken.
Hulpmiddelen om te leren tellen zijn idd streepjes zetten, alleen het ritme spelen, zonder dat je de toonhoogtes erin betrekt, meet een CD meepeelen waarop het is voorgespeeld. Dat laatste lijkt flauw, maar een ritme tel je niet, je voelt het. Als je het ritme niet voelt, kun je het nog niet meeespelen. Door het eeen aantal keren te horen ga je het voelen. Ik speel in de les best vaak voor. Meestal wil ik eerts horen hoe de leerling zelf het ritme interpreteert, en als ik hoor dat het gevoel er nog niet is, speeel ik het voor en laat ik het naspelen, het liefst een paar keer zodat je het 'in je gevoel krijgt'. Niet uit gemakzucht, maar omdat een ritmisch gevoel nu eenmaal een abstract gegeven is en weinig met tellen te maken heeft. Uiteraard moet je natuurlijk ook werken aan de theorie achter het ritme: het notenschrift. Als je niet weet wat een open noot met een stokje voorstelt, houdt alles uiteraard op.
Bert
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 12 feb 2007 00:18 |
|
|
|
newsflash: als je ritmisch totaal niet onderlegd bent: heeft meetikken absoluut geen zin, en moet je gewoon met de metronoom werken.
Maathouden is zeer zeker wel een concreet gegeven: zoveel beats per minuut, en heeft dus ook zeer concreet te maken met het aantal tellen in de maat.
Sorry dat ik je afval HJ, maar je verhaal is me te zweverig.
Gewoon simpel met een metronoom oefenen, en het ritme gevoel word een stuk beter.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HenkMetselaar
|
Berichttitel: Geplaatst: 12 feb 2007 02:56 |
|
Geregistreerd: 08 aug 2005 06:02 Berichten: 90 Woonplaats: Kuala Lumpur
|
camel schreef: newsflash: als je ritmisch totaal niet onderlegd bent: heeft meetikken absoluut geen zin, en moet je gewoon met de metronoom werken.
Maathouden is zeer zeker wel een concreet gegeven: zoveel beats per minuut, en heeft dus ook zeer concreet te maken met het aantal tellen in de maat.
Sorry dat ik je afval HJ, maar je verhaal is me te zweverig.
Gewoon simpel met een metronoom oefenen, en het ritme gevoel word een stuk beter.
Met metronoom studeren is altijd goed, natuurlijk.
Maathouden is vast concreet, maar ritmisch gevoel is nog wat meer. Wij zijn het misschien inmiddels vergeten, maar wanneer je net begint met muziek raak je gewoon in de war wanneer je op een tel twee noten moet spelen. Als je dat heel bewust benadert blijft het moeilijjk, maar zodra je het gevoel ontwikkelt om een achtsebeweging in gang te houden is het ineens de simpelste zaak van de wereld. Idem triolen, 16-en, swing, ritmes met rusten op vreemde plaatsen etc.
Wat ook kan helpen is woorden zoeken die dezelfde lettergreepverdeling hebben. Voor kwarten: E-dam, 8-en: Vo-len-dam, triolen: Mon-ni-ken-dam (de dam is steeds de 2e tel).
|
|
| Omhoog |
|
 |