trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Perspectief musici conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 09:41 

Ik heb nooit beweerd dat het alleen van muzikaal talent afhing. Daar kwam jij mee aanzetten. Je moet mij geen dingen aanpraten die ik niet gezegd heb.

Degene die het op het moment erg goed doen (Rik Mol, Martijn de Laat, etc.) hebben keihard gestudeerd, ook al voor hun 17e. Naast hun muzikale talent en het harde werken hebben ze goede contacten gelegd, etc. Daardoor hebben ze nu het succes dat ze verdienen.

Ik quote jou omdat je zelf toegeeft dat ondanks het talent en waarschijnlijk het harde studeren, veel trompettisten toch geen droog brood verdienen. Daar ben ik het mee eens.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 09:47 

HJ schreef:
Denk jij dan, dat het wél alleen van hun muzikaliteit afhangt dan? Get real....om ook maar eens een stoere Amerikaanse uitdrukking te gebruiken. Als je dat gelooft, sta je niet met beide benen op de grond, of is alles je aan komen waaien. Overigens heb ik het niet over mezelf, mocht je dat denken. Ik kan al jaren behoorlijk rondkomen van mijn gemusiceer. Maar ik ben dan ook uitzonderlijk muzicaal....hehehehehe.Bert

Ik wil niet voor Erik spreken, maar dat is volgens mij precies wat 'ie bedoelt.

Als je alleen maar leuk trompet kunt spelen als je klaar bent met je conservatorium, kom je er volgens mij niet (i.e. er van rondkomen). Als je niet goed genoeg bent voor een vast aanstelling bij orkesten of bands, zul je zelf dingen moeten opstarten (daar is ondernemerschap voor nodig) of les gaan geven (moet je o.a. met kinderen kunnen omgaan en veel geduld hebben) of amateurorkesten gaan dirigeren die vrijwel altijd minder gemotiveerd zijn dan jijzelf.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dit zijn wel de meest voorkomende mogelijkheden, in mijn ervaring.
Wat nog vaker voorkomt is dat de conservatoriumstudenten uiteindelijk in een goed amateurorkest of goede band terechtkomen (ik heb lange tijd tussen twee in gezeten), en hun geld op een andere manier verdienen (van taxichauffeur tot boer).
Dit zijn mijn ervaringen met een tiental mensen die ik ken die conservatorium hebben gedaan. En dat is ook een van de redenen waarom ik nooit conservatorium heb willen doen.

NB.: Ik zeg niet dat conservatorium geen goede keuze kan zijn, ik zeg alleen dat een groot deel er uiteindelijk weinig mee doet m.b.t.hun salaris verdienen. Het kan natuurlijk nog steeds een 'waardevolle ervaring' zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 09:50 

Genau! (om maar eens een stoere duitse term te gebruiken... :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 10:18 

L J schreef:
HJ schreef:
Denk jij dan, dat het wél alleen van hun muzikaliteit afhangt dan? Get real....om ook maar eens een stoere Amerikaanse uitdrukking te gebruiken. Als je dat gelooft, sta je niet met beide benen op de grond, of is alles je aan komen waaien. Overigens heb ik het niet over mezelf, mocht je dat denken. Ik kan al jaren behoorlijk rondkomen van mijn gemusiceer. Maar ik ben dan ook uitzonderlijk muzicaal....hehehehehe.Bert

Ik wil niet voor Erik spreken, maar dat is volgens mij precies wat 'ie bedoelt.

Als je alleen maar leuk trompet kunt spelen als je klaar bent met je conservatorium, kom je er volgens mij niet (i.e. er van rondkomen). Als je niet goed genoeg bent voor een vast aanstelling bij orkesten of bands, zul je zelf dingen moeten opstarten (daar is ondernemerschap voor nodig) of les gaan geven (moet je o.a. met kinderen kunnen omgaan en veel geduld hebben) of amateurorkesten gaan dirigeren die vrijwel altijd minder gemotiveerd zijn dan jijzelf.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dit zijn wel de meest voorkomende mogelijkheden, in mijn ervaring.
Wat nog vaker voorkomt is dat de conservatoriumstudenten uiteindelijk in een goed amateurorkest of goede band terechtkomen (ik heb lange tijd tussen twee in gezeten), en hun geld op een andere manier verdienen (van taxichauffeur tot boer).
Dit zijn mijn ervaringen met een tiental mensen die ik ken die conservatorium hebben gedaan. En dat is ook een van de redenen waarom ik nooit conservatorium heb willen doen.

NB.: Ik zeg niet dat conservatorium geen goede keuze kan zijn, ik zeg alleen dat een groot deel er uiteindelijk weinig mee doet m.b.t.hun salaris verdienen. Het kan natuurlijk nog steeds een 'waardevolle ervaring' zijn.

Juist, ook mee eens. Dussss....waarom dan iemand ontmoedigen toelating te doen? En als ze toegelaten is zeggen dat het moeilijk wordt je brood ermee te verdienen? Lekker belangrijk...als iedereen dat denkt begint niemand er toch aan? Kun je net zo goed niet gaan beginnen met spelen uberhaupt....kans is toch klein dat je goed genoeg wordt....

Maar misschien gaat deze discussie gewoon nergens over. Erik en deHaan waren gewoon kort door de bocht tegen iemand die toelating wilde doen en erg weinig kennis van zaken had. Aan de ene kant is het zo dat ze weinig kans heeft nog een erg grote te worden met zo weinig bagage, aan de andere kant, als ze het wil proberen moet ze er gewoon voor gaan en de kleine kans voor lief nemen. Of er nou wel of niet brood mee te verdienen is later.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 10:27 

erikveldkamp schreef:
Ik heb nooit beweerd dat het alleen van muzikaal talent afhing. Daar kwam jij mee aanzetten. Je moet mij geen dingen aanpraten die ik niet gezegd heb.

Sorry, verkeerd begrepen, nou ja, eigenlijk gewoon niet begrepen....'I rest my case' kan ook volledig de andere kant op uitgelegd worden. In de trant van, als je nog niet eens begrijpt dat het wél alleen van muzikaal talent afhangt, dan kan ik het er niet meer over hebben. Misschien moeten we gewoon geen stoere Amerikaanse taal meer bezigen en met Duits verdergaaan, zoals je verderop doet...was auch immer.

Citaat:
Ik quote jou omdat je zelf toegeeft dat ondanks het talent en waarschijnlijk het harde studeren, veel trompettisten toch geen droog brood verdienen. Daar ben ik het mee eens.

Zoals ik al zei, verkeerd begrepen, maar we zijn het eens, joepie.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 12:48 
Moderator

Jens schreef:
Of er nou wel of niet brood mee te verdienen is later.

ja, want er zijn nog niet genoeg van die half slachtige werkelozen, die later op kosten van de samenleving een andere opleiding moeten gaan doen.

er zijn nog niet genoeg van die trompettisten die van die marginale snabbels gaan doen, ver onder de marktwaarde van iemand die wel goed is, en zo de markt verziekt.

beetje verder kijken kan geen kwaad.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 13:23 

marnix schreef:
ja, want er zijn nog niet genoeg van die half slachtige werkelozen, die later op kosten van de samenleving een andere opleiding moeten gaan doen.

...

Citaat:
er zijn nog niet genoeg van die trompettisten die van die marginale snabbels gaan doen, ver onder de marktwaarde van iemand die wel goed is, en zo de markt verziekt.

Het is eigenlijk allemaal nog erger, beste zuurpruim. Iedereen doet marginale snabbels, of je nu goed of niet goed bent. Dat gheeft met kwaliteit niks te maken.nHelaas. Het is kiezen of delen. Het enige dat eraan te doen is, is dat muzikanten sociale wezens zouden worden en collectief niet meer spelen onder een bepaalde prijs. In de twintig jaar dat ik als prof bezig ben, heb ik daar niet zoveel van gemerkt, en ik vrees dat het ook in de toekomst ieder voor zich zal blijven. Zolang ook de top onder de prijs speelt, zal de subtop echt niet voor meer kunnen spelen, etc. etc. etc. misschien een advies aan Riekz: als je rijk wil worden, dan adviseer ik wél een ander vak. Als je gelukkig wil worden en je denkt het geluk als trompettiste te vinden, dan ben je welkom bij de club :-).

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 13:39 

marnix schreef:
Jens schreef:
Of er nou wel of niet brood mee te verdienen is later.

beetje verder kijken kan geen kwaad.

Zoals jullie het nu stellen is het wel erg treurig gesteld met de conservatoria in Nederland. Als je die opleiding doet heb je toch geen kans van slagen in deze samenleving! Althans zo komt het nu op mij over.
Ik heb erg het idee dat (Erik en Marnix) jullie ideaalen van vroeger een beetje zijn vergeten. Hadden jullie nooit zoiets van:"Ik ga naar het conservatorium, en daar heb ik alles voor over!". Ik heb dat namelijk op dit moment heb een jaar voor-opleiding gedaan en volgend jaar 1e jaar. En ik heb er alles voor over om het tot een succes te maken, Maar als ik merk dat het uiteindelijk niks gaat worden, zal ik inderdaad mijn conclusie's moeten trekken enw waarschijnlijk toch iets anders gaan doen. Maar op dit moment wil ik daar nog helemaal niet mee bezig zijn! Ik wil studeren en heel veel! En wat dan heel slecht is, is kritiek waar je niks mee kunt!. Opmerkingen a la je word toch maar een blok aan het been van de samenleving (marnix). En ook op kosten van de samenleving een andere studie gaan doen? Dat doen we toch allemaal tot op zekere hoogte? Bovendien is dat helemaal niet nodig, mijn moeder is op haar 45e gaan studeren en staat nu voor de klas. (helemaal uit eigen zak betaald! jawel!)
Het is goed dat jullie in het vorige topic aangaven dat het niet allemaal koek en ei is in de muziek wereld. Daar hoor je mij ook niet over maar om op dit moment nog commentaar te geven? Over dat je bij voorbaat geen succes zal hebben??
Jullie geven commentaar vanuit jullie luie stoel (ivoren toren), en hebben haar nog nooit horen spelen. Is het misschien wat om haar een keer les te geven? 8) Dan kun je haar namelijk wel goed advies geven, dat weet ik zeker! En dan misschien ook iets vertellen hoe leuk het is in de echte grote muzikanten wereld!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur