trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wat voel je bij hoog spelen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 aug 2008 11:57 

Jens schreef:
erikveldkamp schreef:
Het enige verschil is dat de lippen beter getraind moeten zijn om die C3 te spelen.

Ik denk dus niet dat dat het enige verschil is. Dat bedoel ik juist, dat het niet in de lippen zit. Als het alleen in de training van de lippen zou zitten, dan had ik dat bereik jaren geleden al gehad (en meer). Willem v/d Vliet had het altijd over een contact gevoel. Lucht is de verbindende factor tussen lichaam en de noot, en je moet het fysieke gevoel met de lucht maken door het te voelen. Ik weet dat het vaag klinkt, maar voor mij is dat het precies.

Als het voor jou werkt moet je dat vooral blijven doen, makkelijk zat.

Ik geef alleen maar aan wat er puur rationeel aan de hand is en wat ik doe. Iedereen die bij mij een lesje komt nemen heeft het altijd over een slecht hoog bereik en de embouchure problemen die daarbij samenhangen. Maar in 9 van de 10 keer heeft het te maken met een slechte ademsteun en een verkeerde mentale instelling. Dat laatste is bij mij het belangrijkste.

Het embouchure is maar zelden het probleem. Het is meestal de blokkade in het hoofd waar ik doorheen moet breken om het te verbeteren bij de meeste. En daar zijn weer heel handige truucjes voor, die uitgaan van het muzikale aspect. Nooit van het fysieke aspect.

Bij de meeste kan ik het bereik wel verbeteren door daar aan te werken, of het blijvend is is meestal het moeilijkste onderdeel want iedereen vertrouwd altijd weer op zijn oude gewoontes als het er op aan komt. Veel training op de juiste reflexen kan die oude gewoontes op een lager plan zetten. Je vergeet ze echter nooit jammergenoeg...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 aug 2008 14:02 

erikveldkamp schreef:
Het embouchure is maar zelden het probleem. Het is meestal de blokkade in het hoofd waar ik doorheen moet breken om het te verbeteren bij de meeste. En daar zijn weer heel handige truucjes voor, die uitgaan van het muzikale aspect. Nooit van het fysieke aspect.

Kun je even wat van die trucen uit de ouwe doos geven? Wat ik overigens bedoelde met de lippen, is dat ik denk dat het hoog spelen niet alleen spierkracht in de lippen nodig heeft. Dat de lippen automatisch voelen wat ze moeten doen in de hoogte zal wel jaren en jaren trainen vergen, maar ik denk eerder een onbewuste training door veel te spelen, dan een bewuste door bijvoorbeeld op te letten of er meer minder liprood in de hoogte zit, of de kaak meer naar voren moet...noem het maar op. Ik denk dat als je een hoge noot "voor je ziet" voordat je hem speelt, je lichaam zich daar op inspant...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 aug 2008 14:31 

Jens schreef:
Kun je even wat van die trucen uit de ouwe doos geven?

Heel veel trompettisten denken verticaal, dus de ene noot is hoger dan de andere noot. Als je in horizontale lijnen denkt, alsof je 1 lange noot zit te spelen i.p.v. losse noten, loopt de luchtstroom beter door waardoor de klank beter is, de noten beter aanspreken e.d. Muzikaal klinkt het dan ook 10x beter.

Jens schreef:
Ik denk dat als je een hoge noot "voor je ziet" voordat je hem speelt, je lichaam zich daar op inspant...

Je moet elke noot eerst horen voordat je hem speelt, het maakt niet uit of die hoog of laag is. Als je hem niet hoort, intoneer je slecht en klinkt die slecht. In het ergste geval kicks je.

Zoals ik al zei moet je hoog studeren als je hoog wilt spelen. Het heeft geen zin om alsmaar in het middenregister aan te blijven modderen als je hoog wilt spelen. Dan bouw je die kracht en stijfheid niet op die de mondspieren nodig hebben voor het hoge register.

Als ik een tijdje in het middenregister (Arban, etudes, e.d.) studeer heb ik erg veel moeite met het hoge register. Als ik daarentegen weer studeer of speel in het hoge register bouw ik die kracht weer op. Het gaat dan weer ten koste van mijn flexibiliteit. Daarom is het ook bijna onmogelijk om klassiek en leadtrompet te combineren. Het is het een of het ander.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur