trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lichte muziek maken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2008 23:45 

pim schreef:
erikveldkamp schreef:
Als je wat meer wilt swingen is het goed om het volgende te oefenen: Je speelt toonladders op 8sten. Dus 8 8sten in de maat. Dan bind je de 2e naar de 3e, 4e naar 5e, 6e naar 7e, en de 8e weer naar de 1e.
Als je dit in een snel tempo doet kun je de achsten bijna recht spelen maar swingt het toch.
In een medium tempo (zeg 120) moet je wat meer triolen feel spelen. Dus de 1e achste zijn er 2 van een triool, de 2e achste de 3e van de triool.
Maar hoe sneller het stuk, hoe rechter de achsten.
Maar veel luisteren en meespelen is het beste. Zoek simpele solotranscripties op en ga die meespelen met de originele opname. Dan krijg je er langzamerhand wel een feeling voor.

@ Bonny
Als je deze tips van Erik juist opvolgt, verzeker ik je dat je jazzy klinkt zonder dat daar de klassieke achtergrond nog doorheen te horen is. (én zul je juist profijt krijgen van die klassieke achtergrond).
Ik wil graag nog even aansluiten over het "recht" spelen van achtsten,
Als je luistert naar de snellere stukken van bv Freddie Hubbard of Woody Shaw,
hoor je dat ze (meestal) kaarsrechte achtsen spelen op o.a. de manier zoals Erik die beschrijft, 2 naar 3, 4 naar 5, etc, maar vaak ook langere lijnen over meerdere maten
zónder échte accenten maar wel het benadrukken van "targetnote's" zoals bv de hoogste noot van die frase... eigenlijk bijna klassiek (of Poppie).

Ik kan me dan ook niet zo vinden in wat Pim schrijft dat goed is;
Citaat:
probeer zoals erik al aangeeft de achste noten niet recht te spelen zoals bij klassiek,

Erik zegt wel duidelijk "iets meer triolenfeel geven", da's nog géén 1,2 en 3 (in 1 tel)
en al helemáál geen achtste punt zestiende, wat da's het grote probleem van mensen die jazz willen spelen, die foute swingopvatting... Je leert een student makkelijker van recht naar swing dan van "fouteswing" naar swing, da's namelijk bijzonder hardnekkig.
Citaat:
maar speel ze "lang kort lang kort lang kort etc" het blijven achte noten, maar denk ze om de beurt portato en staccato. dit is niet ideaal, maar een eerste opstapje.

Dit raad ik echt af, dat is verre van ideaal, waarom zou je het niet gelijk goed doen?

Profiel  

Berichttitel: Re: Lichte muziek maken
BerichtGeplaatst: 03 sep 2008 00:27 

bonny schreef:
Ik vroeg mij af of er hier nog mensen zijn die tips hebben.

Hééél veel luisteren naar waar het allemaal begonnen is.
Louis Armstrong, Harrie Sweets Edison, Roy Eldridge, Clark Terry...
Kopiëer de solo's (lees: schrijf ze zelf uit) en speel ze mee, keer op keer,
en als je adem voor elkaar is zit je ineens keihard te swingen, en dát is net als met fietsen, als je het éénmaal hebt geleerd neemt niemand je dat meer af.

- Speel met een goed geluid met een langzame (Aebershold) blues louter kwartnoten
in de maat, allemaal vet gespeeld (maar niet lang) en geef iets meer op de 2e en de 4e
tel... wedden dat je dán al swingt?
- Speel in een langzaam tempo (Aebershold blues?) alléén maar kaarsrechte achtsten
noten, zónder accenten, máár blijf verplicht die 8 achtsten spelen, zónder
uitzondering... Speel alle noten staccato maar maak wel sound,
in feite onderbreek je die hele reeks alleen maar om adem te halen,
speel niet te hoog en maak het niet overdreven lang,
het doel van de oefening is dat je "juiste" (logische) lijnen leert spelen
(over juiste en niet juiste lijnen kom ik spoedig terug in een nieuwe topic),
dat je goed in time leert spelen, dat je aanzet en articulatie beter wordt en daardoor
de overgang naar swing spelen een stuk eenvoudiger wordt.
Ik heb dit zelf allemaal mogen leren van Bob Brookmeyer en geloof me, het werkt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 sep 2008 02:04 

kijk :D dat zijn tips waar ik mee aan de slag kan gaan. ga morgen direct ermee bezig :D daarnaast nog een leraar, en wie weet komt het nog goed met mij ;)

maar moet nu echt slapen anders kom morgen te laat op college.
nogmaals bedankt allen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 sep 2008 02:18 

bonny schreef:
kijk :D dat zijn tips waar ik mee aan de slag kan gaan. ga morgen direct ermee bezig :D daarnaast nog een leraar, en wie weet komt het nog goed met mij ;)
maar moet nu echt slapen anders kom morgen te laat op college.
nogmaals bedankt allen

Ga nou maar gewoon bij Erik langs, hij snapt 't, én het is om de hoek...
(en als je een beetje de zielige student uithangt matst hij je vast nog wel met de prijs) :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2008 17:21 

Ik ben bezig met een leraar zoeken, maar wilde toch al wel wat doen. Dus ging vanmiddag bij de muziek winkel even kijken, en heb daar een play-along boek gekocht, is dat een goede manier om alvast wat te doen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2008 14:26 

ja
lekker proberen is de beste manier om te leren improviseren.
de beste adviezen die je in schrift kunt geven zijn al gegeven denkik.
marcel (ronde van...) zou nog iets posten over lijnen etc. dat is misschien wel erg interresant want daar zijn inderdaad allemaal 'regeltjes' voor binnen de jazz (die je daarna dan ook weer lekker moet vergeten, maargoed)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2008 14:39 

Helemaal offtopic.
Ik hoorde een leuke verhaal over lichte muziek:

Het woord licht komt van het spreek woord: 'van lichte zeden'
De eerste bigbands zouden hebben gespeeld in hoerenhuizen, en daarom werd het lichte muziek genoemd.

Maar gaat u gerust verder met het topic.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2008 23:10 

Volgens mij had Ellington de eerste bigband en die speelde in de Cotton Club in de jaren '30. Dat was een revue met dans en vermaak. Dat had niet zoveel met hoeren te maken.

Volgens mij is de term lichte muziek gebaseerd op het misverstand dat het makkelijk te spelen is en niet serieus is zoals klassieke muziek.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur