erikveldkamp schreef:
Tongposities zijn juist NIET belangrijk bij het trompet spelen. Het is het beste om er überhaupt niet aan te denken. Hoe hoger de tong in de mond is, des te meer die de luchtstroom blokkeert. Dus het is het beste om de tong zo ontspannen mogelijk te houden en dat doe je alleen maar door er niet mee bezig te zijn.
Je maakt namelijk geen oktaafsprongen door je tong te bewegen, maar door het aanspannen van de mondspieren. Daar heb je geen tong voor nodig. De tong is alleen van belang voor de aanzet. Zonder tong zou je namelijk ook makkelijk trompet kunnen spelen, alleen zou je dan alles moeten binden of met een luchtaanzet moeten spelen.
Wat er echter gebeurt als je WEL met tongposities gaat spelen, is dat je onbewust je embouchure aanspant als je "ie" denkt. Of ontspant als je "oo" denkt. De aanspanning van de mondspieren zorgt dus voor de toonhoogte, niet de tong. De lippen vibreren, niet de tong.
Maar je hoeft ook niet na te denken over het aanspannen van het embouchure. Dat gaat ook wel vanzelf als je de noot hoort in je hoofd en daarna probeert te spelen op de trompet.
Ik ben het niet met je eens. Dit ligt denk ik toch iets genuanceerder.
Ik trek je bovenstaande repons in twijfel om oa. de volgende zaken:
1. Ik ben het met je eens dat als je bewust met je tongpositie bezig bent tijdens het spelen, je wellicht andere zaken meetrekt waardoor je blokkades creeert. Maar hetzelfde geldt voor als je tijdens je spel bewust met je mondspieren, ademhaling of embouchure bezig bent. Het is echter wel goed om bewust met dit soort zaken bezig te zijn tijdens oefeningen, om ze vervolgens onbewust correct te gebruiken bij je spel.
2. Het is niet waar dat hoe hoger je tong in de mond zit je de lucht blokkeert. Het hangt ervanaf welk deel. Als je de ahterkant van je tong omhoog doet en het puntje van de tong voorin houdt, dan kan je luchtsnelheid creeeren, van belang voor het spelen inde hoogte. Lucht blokkeer je als je je tong achterin houdt, of tegen je gehemelte legt. Mits goed gebruikt kan de tongpositie een groot hulpmiddel zijn bij je spel.
3. De tong is zeker niet alleen van belang voor de aanzet. De tong is een belangrijk onderdeel in oa. toonvorming en het creeeren van luchtsnelheid. Willem van der Vliet heeft mij na een blokkade in de hoogte binnen 2 maanden verder geholpen door me erop te wijzen dat mijn tong een heel belangrijk onderdeel is van het spelen. En hij is niet de enige, oa. in het studieboek van Quinque wordt uitgebreid ingegaan op de tong en de tongpositie tijdens je spel.
4. Oktaafsprongen maak je niet door te focussen op je mondspeiren. Het is een combinatie van ademhaling, tongpositie, embouchure (oa.mondspieren dus), luchtsnelheid, lichaamshouding, volume...