trompet.nl > forum > Toon onderwerp - embochure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2009 15:39 

..tongposities, kan je daar wat meer over vertellen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 13:26 

Jazeker.

Je tongpositie is erg belangrijk wanneer je aan het spelen bent. Vaak let je er niet op wat je met je tong doet wanneer je een noot of toonladder speelt.
Wanneer je je tong NIET zou gebruiken lukt het je niet om een octaaf te spelen. Probeer maar eens. Houd je tong stil en probeer eens een C0 en daarna een C1 te spelen.

Valt niet mee...

Wanneer je een lagere toon speelt moet je als het ware een "o" klank maken. (too zingen)
Je tong ligt hierbij laag in je mond

Wanneer je hoger gaat gebruik je een "u" klank (tuu zingen)
Hier ligt je tong in het midden van je mond

Narmate je nog hoger gaat spelen gebruik je de "i" klank (tiieee zingen)
Hier druk je je tong achter tegen je gehemelte aan.

Blijf hierbij altijd je ademsteun gebruiken, en let er steeds heel bewust op! Je zult zien dat het werkt, maar ook dat je snel terugvalt naar je "gewoonte"

Hiermee forceer je je niet, en zul je zien dat je een steeds beter uithoudingsvermogen ontwikkeld.

Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 13:45 

Ruli schreef:
..tongposities, kan je daar wat meer over vertellen?

http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=3394

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 13:57 

Tongposities zijn juist NIET belangrijk bij het trompet spelen. Het is het beste om er überhaupt niet aan te denken. Hoe hoger de tong in de mond is, des te meer die de luchtstroom blokkeert. Dus het is het beste om de tong zo ontspannen mogelijk te houden en dat doe je alleen maar door er niet mee bezig te zijn.

Je maakt namelijk geen oktaafsprongen door je tong te bewegen, maar door het aanspannen van de mondspieren. Daar heb je geen tong voor nodig. De tong is alleen van belang voor de aanzet. Zonder tong zou je namelijk ook makkelijk trompet kunnen spelen, alleen zou je dan alles moeten binden of met een luchtaanzet moeten spelen.

Wat er echter gebeurt als je WEL met tongposities gaat spelen, is dat je onbewust je embouchure aanspant als je "ie" denkt. Of ontspant als je "oo" denkt. De aanspanning van de mondspieren zorgt dus voor de toonhoogte, niet de tong. De lippen vibreren, niet de tong.

Maar je hoeft ook niet na te denken over het aanspannen van het embouchure. Dat gaat ook wel vanzelf als je de noot hoort in je hoofd en daarna probeert te spelen op de trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:02 

erikveldkamp schreef:
Tongposities zijn juist NIET belangrijk bij het trompet spelen. Het is het beste om er überhaupt niet aan te denken. Hoe hoger de tong in de mond is, des te meer die de luchtstroom blokkeert. Dus het is het beste om de tong zo ontspannen mogelijk te houden en dat doe je alleen maar door er niet mee bezig te zijn.

Je maakt namelijk geen oktaafsprongen door je tong te bewegen, maar door het aanspannen van de mondspieren. Daar heb je geen tong voor nodig. De tong is alleen van belang voor de aanzet. Zonder tong zou je namelijk ook makkelijk trompet kunnen spelen, alleen zou je dan alles moeten binden of met een luchtaanzet moeten spelen.

Wat er echter gebeurt als je WEL met tongposities gaat spelen, is dat je onbewust je embouchure aanspant als je "ie" denkt. Of ontspant als je "oo" denkt. De aanspanning van de mondspieren zorgt dus voor de toonhoogte, niet de tong. De lippen vibreren, niet de tong.

Maar je hoeft ook niet na te denken over het aanspannen van het embouchure. Dat gaat ook wel vanzelf als je de noot hoort in je hoofd en daarna probeert te spelen op de trompet.

Dat is 1 manier van ernaar te kijken.

Ik vind tong posities wel belangrijk, hoewel ik er niet heel erg mee bezig ben. Maar als je tong je lucht blokkeert doet je het natuurlijk fout.

Lees het allemaal maar na in fitness for brass van Frits Damrow.

Die beschrijft daar heel precies in wat de mogelijkheden van de tong zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:09 

Bij mij ging het steeds beter nadat ik JUIST op tongposities en ademsteun ging letten.
Voor de een werk het mischien beter als voor de ander...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:18 

camel schreef:
Lees het allemaal maar na in fitness for brass van Frits Damrow.

Die beschrijft daar heel precies in wat de mogelijkheden van de tong zijn.

Ik het het nagelezen en ik vind dat dus een onzin verhaal.

Arnold Jacobs legt het hier duidelijk uit hoe het zit met de tong/embouchure/adehaling:

http://www.windsongpress.com/almost%20live/tongue.htm

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 30 jan 2009 14:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:18 

erikveldkamp schreef:

Ik ben het niet met je eens. Dit ligt denk ik toch iets genuanceerder.
Ik trek je bovenstaande repons in twijfel om oa. de volgende zaken:

1. Ik ben het met je eens dat als je bewust met je tongpositie bezig bent tijdens het spelen, je wellicht andere zaken meetrekt waardoor je blokkades creeert. Maar hetzelfde geldt voor als je tijdens je spel bewust met je mondspieren, ademhaling of embouchure bezig bent. Het is echter wel goed om bewust met dit soort zaken bezig te zijn tijdens oefeningen, om ze vervolgens onbewust correct te gebruiken bij je spel.

2. Het is niet waar dat hoe hoger je tong in de mond zit je de lucht blokkeert. Het hangt ervanaf welk deel. Als je de ahterkant van je tong omhoog doet en het puntje van de tong voorin houdt, dan kan je luchtsnelheid creeeren, van belang voor het spelen inde hoogte. Lucht blokkeer je als je je tong achterin houdt, of tegen je gehemelte legt. Mits goed gebruikt kan de tongpositie een groot hulpmiddel zijn bij je spel.

3. De tong is zeker niet alleen van belang voor de aanzet. De tong is een belangrijk onderdeel in oa. toonvorming en het creeeren van luchtsnelheid. Willem van der Vliet heeft mij na een blokkade in de hoogte binnen 2 maanden verder geholpen door me erop te wijzen dat mijn tong een heel belangrijk onderdeel is van het spelen. En hij is niet de enige, oa. in het studieboek van Quinque wordt uitgebreid ingegaan op de tong en de tongpositie tijdens je spel.

4. Oktaafsprongen maak je niet door te focussen op je mondspeiren. Het is een combinatie van ademhaling, tongpositie, embouchure (oa.mondspieren dus), luchtsnelheid, lichaamshouding, volume...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur