trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Microfoon Tips?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009 13:43 

ok bedankt,

goede tips hier :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009 16:20 

Een goede en betaalbare microfoon is de Shure sm 58.
Deze mic wordt heel veel gebruikt, wellicht ook omdatie wel tegen een stootje kan.
Prima om een trompet te versterken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009 19:22 

Gitaristen en drummers zijn degenen die zorgen dat het geluid over de top gaat is mijn ervaring. Ik speel al jaren met gehoorbescherming omdat ik ooit eens problemen met m'n gehoor heb gehad. Het is altijd en overal te hard. Dat is gewoon jammer. Het is ook vaak het probleem bij amateurbandjes met slechte geluidsinstallaties.

Een mooi voorbeeld heb ik vorig jaar gehoord op Koninginnedag. 's Middags speelde er een coverband uit de omgeving. Verschrikkelijk hard en schel geluid. Ik ben heel snel vertrokken. 's Avonds op hetzelfde podium de Boston Tea Party. Het geluid was stevig maar niet te hard. Maar vooral ook niet te schel. Je kon gewoon vooraan het podium staan zonder een acute gehoorbeschadiging op te lopen.

Functioneren die in-ears trouwens ook gelijk als gehoorbescherming? Ik speel altijd met de ER-15 doppen. Het zal wel nooit wennen want je hoort jezelf niet zoals je zou willen. Maar alles beter dan een gehoorbeschadiging, wat ik tot nu toe gelukkig nog niet heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009 21:01 

Hallo,

ik ga niet in discussie over wat mooier en beter is, maar ik vind het fijn om mezelf te horen op het podium.
dit kan via een monitor........
maar een plexi glas schijf om de microfoon (op standaard) werkt ook als low cost oplossing om jezelf te horen.
wil je toch via monitor dan kan een T-bone clip on microphone uitkomst bieden.
heeft voeding nodig uit de PA (phantom) maar kost maar 35 euro bij thomann in duitsland.

groeten Corné

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2009 00:31 

chip schreef:
Hallo,

ik ga niet in discussie over wat mooier en beter is, maar ik vind het fijn om mezelf te horen op het podium.
maar een plexi glas schijf om de microfoon (op standaard) werkt ook als low cost oplossing om jezelf te horen.
heeft voeding nodig uit de PA (phantom) maar kost maar 35 euro bij thomann in duitsland.

groeten Corné

Ik neem aan dat je dan bedoelt dat de mic die je noemt alleen geschikt is voor monitoring? Of levert ie ook de kwaliteit van bijvoorbeeld de Audix of de Sennheizer die beiden minimaal 5 keer zo duur zijn?

Profiel  

Berichttitel: AUW!!
BerichtGeplaatst: 08 feb 2009 12:15 

Karel schreef:
Gitaristen en drummers zijn degenen die zorgen dat het geluid over de top gaat.

Inderdaad, daar leg je de vinger op de zere plek. De meeste amateurdrummers kunnen niet dynamisch spelen, laat ataan zacht en de meeste amateurgitaristen hebben een ego dat zijn weerga niet kent, en helaas uit zich dat maar al te vaak in een ongelofelijke geluidsdruk uit de veel te zware gitaarversterker.
Dan ben jij als trompettist kansloos, hoe goed je ook kan spelen en hoe geweldig je trompet ook projecteerd.
Zeker als de acoustiek van de zaal (plavuizen vloer, gladde muren en strak gestuukt plafond) niet berekend is op muziek is 't een onbegonnen strijd.
De begeleiding (het woord alleen al!) moet zich schikken naar de melodie. Maar dat is maar al te vaak een utopisch verlangen.

Over monitoring gesproken. Veel amateurs denken dat ze zich op 't podium niet horen. Maar vaak is dàt niet 't probleem, ze horen zichzelf door gebrek aan ervaring niet terug in de geluidsbrij die al gauw ontstaat op een -vaak te klein- podium. Dan moet hun monitor harder, vervolgens hoort iemand anders zich weer niet en moet díe monitor weer harder enz enz. Op een gegeven moment komt er vanaf het podium alleen al vanuit de monitors zo'n bak herriede zaal in dat je de zaalboxen eigenijk beter uit kan zetten. Zie daar als geluidsman nog maar 's iets van te maken!
Ik heb geen ervaring met in-ear systemen. 't Lijkt mij wel wat: geen feedback meer, minder herrie op 't podium. Ik heb altijd met veel plezier de Soundback gebruikt. Dat scheeld al een slok op een borrel.

Maar de kern van 't probleem is wat mij betreft de geluidsdruk die slecht functionerende gitaristen en drummers schinen te moeten produceren.

Met Erik ben ik het roerend eens dat popmuziek versterkt moet worden. Bij de beleving van popmuziek hoort wat mij betreft nu eenmaal een bepaalde mate van geluidsdruk. Natuurlijk zit er verschil in een concert van The Fabulous Thunderbirds en Sepultura wat decibels betreft. De meeste acoustische concerten van pop/rock/funk/etc.bands vind ik echt slappe hap.

En wat we ook noet moeten vergeten: Als 't publiek nou 's z'n kop zou houden tijdens 't concert dan hoeven wij niet zo hard te spelen. Je komt vaak nauwelijks boven 't gelul uit.
Maar dat hoort er nou eenmaal bij: De meeste concertbezoekers komen nl. voor de gezelligheid, voor klokgaaf klinkende muziek zetten ze thuis wel een plaatje op. En geef ze 's ongelijk.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2009 14:18 

The Joker schreef:
chip schreef:
Hallo,

groeten Corné

Ik neem aan dat je dan bedoelt dat de mic die je noemt alleen geschikt is voor monitoring? Of levert ie ook de kwaliteit van bijvoorbeeld de Audix of de Sennheizer die beiden minimaal 5 keer zo duur zijn?

nee hoor die is ook geschikt om uit te mixen voor het publiek.
prijs en merk wil niet altijd zeggen dat de kwaliteit evenredig is. maar dit is enkel microfoon. geen eigen voeding, geen kastje niets....alleen micro en clip.

groeten corne,

toen onze tenor saxofonist bij de band kwam heeft hij er meteen een besteld en is er nog steeds heel content mee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2009 15:15 

Ja, ik heb na al die jaren popbandjes de hoop al opgegeven. Kortom oordoppen in en er het beste van maken. Dan is het wel een verademing om af en toe eens lekker jazz te spelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur