E2 met los is normaal te laag, met 12 meestal te hoog. Met 3 kom je het dichtst in de buurt. Maar als iedereen in jouw club de E los speelt, ga je uit de toon vallen als je hem anders doet. Los spreekt hij het makkelijkst aan en is het ook makkelijk corrigeerbaar.
Met 12 speelt de E lastiger aan dan los. Persoonlijk vind ik de E met 12 geen goede optie.
laat je leraar eens goed naar je ademsteun kijken cq voelen...
bij mij zijn door een gebrek aan een goede ademsteun alle problemen begonnen.
tip van mij kant.
speel als de toonladder van D goed en eenvoudig gaat, eerst de toonladder van Es
en daarna pas naar E .
maak lipbindingen bijv voor toonladder D : van D fis A D en weer terug. als dat goed gaat van D naar D als dat makkelijk gaat pak je de ladder van Es etc etc
Volgens mij is het helemaal geen onzin dat een E2 van nature wat aan de lage kant is en dat hij dus wat opgedreven moet worden om zuiver te klinken volgens de gelijkzwevende stemming. Een ervaren trompettist die ver boven de E2 kan spelen heeft daar geen enkel probleem mee en zal de E2 daarom los spelen maar voor iemand voor wie de E2 net op de grens van zijn kunnen ligt, zal het gemakkelijker zijn om de E2 zuiver te spelen met 1 + 2 ook al is die combinatie misschien weer net iets te hoog. Ik ben het er wel mee eens dat je het beter niet aan kunt leren om de E2 met 1 + 2 te spelen omdat je nu eenmaal sneller kunt spelen als je gebruik maakt van het minimum aantal ventielen.
Dat de E2 wat te laag is, is eenvoudig aan te tonen. De E2 is de vijfde harmonische en de frequentie is dus een factor vijf hoger dan die van de grondtoon. Volgens de gelijkzwevende stemming moet hij een factor 2 tot de macht 28/12 = 5,0397 hoger zijn dan die van de grondtoon. De E2 volgens de harmonische stemming is dus een factor 5 / 5,0397 = 0,992 lager dan een E2 volgens de gelijkzwevende stemming. Er mankeert dus niets aan je instrument als de E2 wat aan de lage kant is en je die toon (en daardoor ook de D2 en de Es2) wat met embouchure moet opdrijven.
Hetzelfde probleem geldt ook voor de tiende harmonische E3. Ik blaas gemakkelijk een achtste harmonische C3 en een negende harmonische D3 maar een tiende harmonische E3 komt er bij mij alleen met veel moeite zuiver uit.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen