trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Improviseren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 10:52 

Ter info : het boekje Jazz Theory telt 500 pagina's, is uitgegeven bij Sher Music Company, en is volgens mij verkrijgbaar in het Engels (origineel), Frans en Duits.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 11:18 

Sam schreef:
Ter info : het boekje Jazz Theory telt 500 pagina's, is uitgegeven bij Sher Music Company, en is volgens mij verkrijgbaar in het Engels (origineel), Frans en Duits.

Al gevonden via Stolk en van der Heijde :D

En laat ik daar nou toevallig wel eens langs komen en laat ik toevallig nog wat kadobonnen hebben liggen :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 11:53 

De theorie staat ook gewoon op mijn site en is ook wel op vele andere sites te vinden. Daar heb je geen boek voor nodig met 500 pagina's. Je moet gewoon veel oefenen op scales, akkoordenschema's e.d.

Probeer eens simpele solo's van anderen uit te schrijven of gewoon mee te spelen. Daar leer je ontzettend veel van. Het belangrijkste is namelijk dat je het gehoor ontwikkeld, want wat je niet hoort kun je ook niet spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 15:37 

OK, ik heb wat materiaal gemaakt wat ik "Mijn 1e improvisatieles" genoemd heb. Het is een simpel bluesschema van 12 maten met 3 akkoorden. Er zit een opname met alleen begeleiding bij waarmee je zelf kunt oefenen, of je speelt mee met de andere opname.

De bedoeling is in dat je eerst de belangrijke noten leert kennen uit de akkoorden, C7, F7, en G7. Dit zijn alledrie dominant-septiemakkoorden wat betekent dat je de mixolydische toonladder speelt. Dus:

C7 : C D E F G A Bb C (Ve trap F majeur)
F7 : F G A Bb C D Eb F (Ve trap Bb majeur)
G7 : G A B C D E F G (Ve trap C majeur)

het 1e chorus is alleen het schema
het 2e chorus zijn gebroken akkoorden
het 3e chorud is eigenlijk ook alleen gebroken akkoorden maar dan wat jazzier
het 4e chorus heb ik de blues toonladders gebruikt die bovenaan blaz 2 staan, die geven wat meer kleur aan de melodielijnen.

Probeer eerst een feel voor de akkoorden te krijgen, experimenteer met gebroken akkoorden, verzin andere lijnen en bouw dat steeds verder uit.

Hier het materiaal:

http://www.mediafire.com/?wdnhumdc3tn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 16:02 

Gaaf! Ik gaat er mee aan de slag :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 16:05 

Dag Erik,

zonder afbreuk te willen doen aan het uitstekende pedagogisch materiaal op je site (heb ik zelf al herhaaldelijk gebruikt), maar heb je het boek van Levine al eens bekeken ? Het is uitstekend opgebouwd, legt duidelijke verbanden en geeft heel veel uitgeschreven voorbeelden, meestal recht van platen getranscribeerd. Zowel de basis komt aan bod (Chords and Scales, Playing the Changes), als meer gevorderde topics (basic and advanced reharmonisation) en ook onderwerpen zoals songstructuur, memorizing tunes en 40 pagina's repertoiresuggesties. Ik ben de laatste om mensen onnodige uitgaven te laten doen, maar dit is echt een uitstekend boek, zowel als studieboek als als referentiewerk. Maar om je eerste stappen te zetten in het improviseren heb je dit inderdaad niet nodig...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 17:16 

Hoi Sam, het klinkt als een fantastisch boek maar ik denk dat voor een beginner die een beetje wil "pielen" met improviseren het misschien een beetje te veel van het goede is. Dat wat op mijn site staat is misschien al teveel van het goede. Ik heb laatst nog een clinic improviseren gegeven aan amateurs die al wel redelijk konden improviseren en die keken me al met grote vraagtekens aan... :wink:

Maar het klinkt als een leuk boek, dus als je het geld kunt missen zou ik het zeker kopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 09:42 

Ik ben een beetje aan de slag gegaan met Erik's theorie, maar één ding is me nog niet helemaal duidelijk. En ja ik weet dat ik met mijn muziektheorie best wel achterloop, dus misschien is het wel een hele stomme vraag.

Maar ja hebt het bijvoorbeeld over een C7 akkoord. Wat dan de Ve trap F MajEUR is. Ik heb je documentje over improviseren en akkoorden gedownload en ik snap daaruit wat de Ve trap is hiervan, maar hoe kom je daar nu aan dat het dan F MajEUR is? Het zal misschien heel logisch zijn maar ik zie het nog even niet :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur