Ook ik ben na een langjarige afwezigheid een jaar of vier, vijf geleden uit het niets weer op trompet begonnen . Zelf heb ik m.n. James Thompson (the buzzing book) gebruikt en gebruik dat nog steeds, zit een beetje in de Stamp-school, maar dan niet meteen vol de hoogte in zeg maar. Maar het meeste heb ik gehad aan trompetlessen bij een docent die mijn adembeweging en luchtstroom aanpakte. Daar begint het m.i. Plus voor jezelf een absolute focus op de klank. Als het niet mooi is en lelijk en gespannen klinkt: terug naar de basis = je adembeweging en dan de hoge noten maar even de hoge noten laten.
Vroeger speelde ik strak elke dag een uur of anderhalf. Die drang heb ik losgelaten. Beter een dag van 20 minuten gefocust en ontspannen de basisoefeningen doen dan daarna nog een halfuur niet-meer-helemaal -ontspannen doordrammen op lastige etudes of hoge noten. Dat typische studeerwerk op etudes of hoge noten doe ik eigenlijk maar één of twee keer per week (wat natuurlijk eigenlijk wel een keertje vaker zou moeten, maar daarvoor ontbreekt me de tijd) en soms zelfs een week niet - ik zou wel vaker willen, maar dat ga ik alleen doen als ik het ontspannen en met voldoende tijd ter beschikking kan doen.
De oefening die Erik geeft is volgens mij heel ideaal, maar ga alleen tot g2 door als je die noot ontspannen kunt bereiken. Anders dezelfde oefening maar doen van e1 tot e2, of zelfs beginnen op d1 of c1. Volgens mij, als je elke dag ontspannen kunt oefenen, zou je per 1 of twee weken een halve toon in ontsnannen bereik moeten kunnen halen (maar let op: niets moet). Pas geleden werd hier op de site verwezen naar takata trumpet (
www.takata-trumpets.com), met een assessment-oefening waarmee je kunt bepalen op welke hoogte je je zou moeten richten en welke basisoefeningen je daarvoor kunt gebruiken. Volgens mij een absolute aanrader.