trompet.nl > forum > Toon onderwerp - uithoudungsvermogen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 22:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 11:26 

RobS schreef:

Om niet in de discussie te vervallen die ik hier al jaren lees:
Ik bedoelde met a3 de eerste a boven de balk.
Als dit fout is, sorry.

Groeten,
Rob

Laagste fis op trompet is fis klein octaaf.

Lage c (net onder de balk) is c1 en vervolgens krijg je d1,e1 etc. tot b1(in de balk)

c in de balk is c2 vervolgens krijg je d2 e2 etc. tot b2 (boven op het eerste hulplijntje boven de balk)
c boven de balk is c3 daarboven krijg je d3, e3 etc.

Verder was het geen kritiek van mij hoor; ik zou gewoon ook wel willen dat mijn enig probleempje op de trompet was hoe ik een A3 een tikkeltje soepeler kon spelen :lol:

gr. André

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 11:54 

De takata-website werd in maart jl.of zo genoemd op TH en is volgens mij een handige samenvatting van wat er al is. Op zich zie ik niet zo veel nieuws. Ikzelf ben er niet aan begonnen omdat ik al enige tijd de Cat Anderson exercises doe. Dit n.a.v. een discussie op dit forum. Daarbij heb ikzelf ook wat lacherig gedaan over het blazen van 1 noot gedurende een week maar dat was gebaseerd op een verkeerd begrip van deze methode. In feite gaat het om hetzelfde idee: stap voor stap omhoog. Het idee van Takata dat alleen de range telt waar je wat mee kan vind ik een open deur en daarom ben ik het met een belangrijke stelling daaruit niet eens: dat je met single-tongue aanzet tekortkomingen (o.a. in het hoge register) verdoezelt. Eerlijk gezegd denk ik dat het andersom is: dat je met slurs de hoogte in verdoezelt dat je die hoge noot niet aankan.
Overigens blijf ik van mening dat je op z'n minst voorzichtig moet zijn met methodes die bedoeld zijn om de hoogte vorm te geven, de kans dat dit ten koste gaat van andere zaken zoals een goed geluid is levensgroot.
Groeten, Delano

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 16:00 

Citaat:
Laagste fis op trompet is fis klein octaaf.

Lage c (net onder de balk) is c1 en vervolgens krijg je d1,e1 etc. tot b1(in de balk)

c in de balk is c2 vervolgens krijg je d2 e2 etc. tot b2 (boven op het eerste hulplijntje boven de balk)
c boven de balk is c3 daarboven krijg je d3, e3 etc.

Verder was het geen kritiek van mij hoor; ik zou gewoon ook wel willen dat mijn enig probleempje op de trompet was hoe ik een A3 een tikkeltje soepeler kon spelen :lol:

gr. André

En opeens snap ik het :oops:. Bedankt.

Profiel  

Berichttitel: BS!
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 17:58 

delano schreef:

a) De takata-website werd in maart jl.of zo genoemd op TH en is volgens mij een handige samenvatting van wat er al is. Op zich zie ik niet zo veel nieuws.

b)Het idee van Takata dat alleen de range telt waar je wat mee kan vind ik een open deur en daarom ben ik het met een belangrijke stelling daaruit niet eens: dat je met single-tongue aanzet tekortkomingen (o.a. in het hoge register) verdoezelt.

c)Overigens blijf ik van mening dat je op z'n minst voorzichtig moet zijn met methodes die bedoeld zijn om de hoogte vorm te geven, de kans dat dit ten koste gaat van andere zaken zoals een goed geluid is levensgroot.
Groeten, Delano

Delano,
A) juist omdat 't een handige samenvatting is is 't weer 's wat nieuws.

B) Je hebt duidelijk Takata niet begrepen. Hij vindt dat je bereik pas echt je bereik is als je in dat bereik alles op ieder gewenste manier kan spelen: hard, zacht, gebonden, tongslag, legato, portato, dolce, etc etc. Takata heeft 't eigenlijk over wat Greg Spence je 'realistic range' zou noemen. Niet over dat ene zielege piepje wat je er heeeeel soms uit kan pieren. Takata streeft naar totale controle over 't instrument. Wil jij toch ook?

C) Als je goed hoog kan spelen, dus op techniek, dan heb je ook een goede sound en een goed uithoudingsvermogen. Dit omdat deze zaken nou eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Ik kan bijvoorbeeld niet goed hoog spelen op techniek. (ook niet op 'kracht overigens). Mijn uithoudingsvermogen is ook niet om naar huis te schrijven en mijn goede sound heb ik alleen de eerste 20 minuten als ik in 't bereik kan spelen wat ik betitel als mijn 'realistic range', want als ik uitgewoond raak kan ik ook geen goede sound meer produceren. Dat kan namelijk niemand als ie uitgewoond raakt.
Alle methodes zijn gericht op goed hoog spelen: naarmate 't boek vordert des te hoger de oefeningen worden, dat is bij Charles Colin's Advanced Lip Flexibilities, Arban, Mystery to Mastery, de boeken van Harold Mitchell, A Tune A Day, Methode van Frits Jakma, 40 Progressive Etudes van Sigmund Hering, Fanfare deel 1 van Van Beekum, ASA van Rollf Quinque, noem maar op.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 12:52 

Misschien dit eens proberen?

http://www.warburton-usa.com/index.php/ ... s/190-PETE

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 13:33 

Theo:

A zo kun je het inderdaad zien

B als ik iets een open deur noem dan bedoel ik dat wat er gezegd wordt evident juist is en dat iedereen dat eigenlijk ook wel vindt, dus had ik het WEL begrepen.

C als je al goed hoog kan spelen enz. zal de rest ook wel in orde zijn, ok, maar dan heb je deze methode ook niet meer nodig. Het gaat er juist om dal als je niet goed hoog kunt spelen, oefenen daarop verkeerd kan uitpakken voor andere zaken (zoals je sound).

Hierbij wil ik wel opmerken dat op dat gebied tegengestelde opvattingen bestaan:
mijn oude tromboneleraar, en met hem velen, verkondigde de stelling dat om hoog te kunnen blazen je LAAG moest oefenen. Maar op TH zijn regelmatig posts te vinden waarin gezaghebbende profs en leraren zeggen dat dat wat je oefent je ook wordt: middenregister oefenen, dan wordt je 3e of 4e trompettist, oefenen op hoogte: 1e of 2e.
Eerlijk gezegd weet ik het niet meer en ik doe dus maar wat.
Groeten, Delano

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 14:31 

delano schreef:
Hierbij wil ik wel opmerken dat op dat gebied tegengestelde opvattingen bestaan:
mijn oude tromboneleraar, en met hem velen, verkondigde de stelling dat om hoog te kunnen blazen je LAAG moest oefenen. Maar op TH zijn regelmatig posts te vinden waarin gezaghebbende profs en leraren zeggen dat dat wat je oefent je ook wordt: middenregister oefenen, dan wordt je 3e of 4e trompettist, oefenen op hoogte: 1e of 2e.

Ik zou maar naar de gezaghebbende profs luisteren, daar leer je meer van in dit geval.

Zoals Maynard:

http://www.maynardferguson.com/article_wanna.html

Citaat:
If most of your performance and practice time is in the middle and lower registers, that is predominantly the type of player you will be

Volgens mij helpt laag oefenen vooral voor mensen die te gespannen spelen. Laag oefenen ontspant het embouchure (en de geest), wat dan weer zal helpen om wat meer ontspannen te spelen als je de hoogte in gaat als je dezelfde lijn door kunt trekken. Maar om hoog te spelen zul je toch uiteindelijk hoog moeten gaan studeren zodat de spieren daarvoor getraind worden.

Ik heb geen moeite met hoog spelen, maar als ik veel studeer in het middenregister (wat ik regelmatig doe) dan heeft mijn hoogte daaronder wel te lijden. Alleen door weer te gaan spelen in het hoge register wordt het embouchure weer omgezet om de noten boven de C3 makkelijk te kunnen spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 18:24 

Citaat:

Volgens mij helpt laag oefenen vooral voor mensen die te gespannen spelen. Laag oefenen ontspant het embouchure (en de geest), wat dan weer zal helpen om wat meer ontspannen te spelen als je de hoogte in gaat als je dezelfde lijn door kunt trekken. Maar om hoog te spelen zul je toch uiteindelijk hoog moeten gaan studeren zodat de spieren daarvoor getraind worden.

Ik heb geen moeite met hoog spelen, maar als ik veel studeer in het middenregister (wat ik regelmatig doe) dan heeft mijn hoogte daaronder wel te lijden. Alleen door weer te gaan spelen in het hoge register wordt het embouchure weer omgezet om de noten boven de C3 makkelijk te kunnen spelen.

Betekent dat dan, dat het (voor de amateur te) moeilijk is om bij hetzelfde of verschillende orkesten verschillende stemmen te spelen? Welke oefeningen gebruik je dan om te 'switchen'? En waar begint voor jou het 'hoge register'?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur