criminelis schreef:
Toen heb ik van hem "de emmer JK 1 1/2C" gekregen om te proberen, het geluid is geweldig. Ik wil van mijzelf graag een groot geluid horen en probeer dat ook op een klein mondstuk, zodoende blaas ik mij op een klein mondstuk ook helemaal kapot.
Ik moet gewoon kleinere (qua geluid) leren spelen en dan opzoek naar het juiste mondstuk, misschien gewoon weer op mijn BR 43M.
of niet?
Tuurlijk is 't geluid dat je kan produceren op een heel groot mondstuk geweldig. Althans, geweldig groot.
Maar 't is de vraag of je zo'n geluid wel kan gebruiken in de speelsituatie waarin jij je graag begeeft.
Ik stuurde 't youtube linkje omdat die trompettist ongeveer de sound heeft die een soulband zou kunnen gebruiken. Niet bepaald een Maurice André sound toch? Meer een vette sound met onwijs veel hoog erin zodat 't klinkt alsof 't allemaal onwijs hoog is. Want zo onwijs hoog is 't niet hoor. 't Intro gaat niet hoger dan de D boven de C3, met daana een loopje naar E. Niet dat ik 't 'm wel effe na kan doen maar dat is een ander verhaal. 't Is niet boven 't bereik van een beetje goede trompettist.
Om zo'n sound te maken èn om die sound ook na 2 sets te kunnen maken is 't niet slim om een byzar groot mondstuk op je trompet te zetten. Sterker nog, 't getuigt niet van veel realiteitszin.
Als een leraar om wat voor reden dan ook jouw op een JK 1 1/2C laat studeren vraag me af of die leraar wel zo goed voor je is.
Je hebt er geen reet aan je zo af te boeren. Dan forceer je jezelf alleen maar waardoor 't steeds slechter zal gaan.
Ga 's langs bij Brassimport, doe dan net alsof je van niks weet en verleid Hans dan even om een stukje op jouw toeter te blazen. Dan zet ie daar een 10 1/2 C -achtig mondstukkie op en dan zal je 's horen wat een goede trompettist uit zo'n klein mondstukkie kan halen.....
"Size does matter" in de zin van "groter is beter" gaat over een heel ander soort hobby.