trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Boven de C3
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 11:30 

Ik weet niet of er in je oefenruimte een piano staat maar anders zou je om en om trompet en piano kunnen studeren. Ik doe dit zelf bij Parnassos in Utrecht altijd. Als je (nog) geen piano speelt dan is dat een goede reden het te gaan leren. Voor elke muzikant is het goed piano er bij te doen. Al is het alleen al voor akkoordenkennis. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 11:35 

Je moet het langzaam opbouwen, ook je trainingstijd (= studietijd). Het is net als sporten: in één keer anderhalf uur per dag gaan hardlopen werkt ook niet. Rust is een erg belangrijke factor bij ontwikkeling van spieren.
Mijn ervaring is: stoppen voor je echt lek bent, en dan rust voor herstel inbouwen.
(Toen ik 1ste trpt ging spelen in mijn band, ging dat in het begin altijd door tot ik volslagen lek was. Dat punt kwam elke week eerder, op een gegeven moment kon ik nog maar een kwartiertje spelen. Toen heb ik een jaar lang bij mijn band alle hoge partijen een octaaf naar beneden getransponeerd als ik lek dreigde te raken, wat voor mij en de band wel eens frustrerend was: na een jaar kwam het eigenlijk niet meer voor )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 17:31 

delano schreef:
Ik weet niet of er in je oefenruimte een piano staat maar anders zou je om en om trompet en piano kunnen studeren. Ik doe dit zelf bij Parnassos in Utrecht altijd. Als je (nog) geen piano speelt dan is dat een goede reden het te gaan leren. Voor elke muzikant is het goed piano er bij te doen. Al is het alleen al voor akkoordenkennis. :D

Dat is nog eens een idee :) Eens kijken of ik ergens een pianoboekje voor beginners vandaan kan toveren... Er staat namelijk inderdaad ook een piano in de lokaaltjes. En het lijkt me ook heel leuk om een beetje te kunnen. Koffie-automaten heb ik op het cultuurcentrum nog niet ontdekt... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 08:19 

Mijn advies om piano te gaan spelen is op zich niets bijzonders. Als je blazer bent of een ander single-tone muziekinstrument bespeelt, is het van groot belang er een harmonisch instrument (vaak dus piano) erbij te doen. Op een conservatorium is dat gemeengoed neem ik aan maar daarbuiten hoor ik dat weinig. Ik vermoed dat alle serieuze muzikanten piano kunnen spelen (er zal altijd wel een uitzondering zijn). Zo raadde Dizzy Gillespie Miles Davis aan (toen die als broekie bij Bird begon) om pianolessen te nemen. Anders zou hij nooit weten/begrijpen wat er allemaal op een bepaalde harmonie gespeeld kon worden. Dizzy was ook niet te beroerd om, toen de pianist niet op kwam dagen, op een plaatopname zelf maar even de pianopartij te spelen. Mijn grote idool de cornettist Bix Beiderbecke heeft een solopiano-opname gemaakt van zijn compositie "In a mist". (zoek maar eens op youtube: 1927!). Miles zelf speelde in zijn nadagen meer keyboard dan trompet. Wat velen niet weten b.v. is dat Art Blakey eerst pianist was. Toen Bud Powell zich bij die band melde is hij maar gaan drummen.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 21:10 

Ik ga het zeker eens proberen. Ben naast de HaFa opleiding op de muziekschool tegenwoordig ook op de jazzschool aldaar te vinden en daar mijn eerste stapjes in de improvisatiewereld te zetten. Ik bak er uiteraard nog niks van, maar misschien krijg ik op die manier wat meer gevoel voor de akkoorden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010 15:28 

Na een tijdje haal je die C3 vlekkenloos!

Train je embouchure elke dag door lipbinding oefeningen beginnend op C - G - C
dan B fis -b etc.

Volgende stap is C G en sla je de c over en spring je 1 hoger!

Als je een c3 ziet staan denkt dan niet aan, oh daar komt een hoge noot!
Let op je ademsteun, geef veel lucht, zet krachtig in op de andere tonen daarvoor maar speel naar die C3 toe doormiddel van een crescendo, dit doe je ook wel een beetje letterlijk maar vooral in de zin van lucht, je blaast naar die C3 toe door je lucht te laten stromen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur