trompet.nl > forum > Toon onderwerp - sax combineren met trompet/cornet/bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van sax naar trompet
BerichtGeplaatst: 03 nov 2010 10:46 

Trompet is dan inderdaad de beste keuze die je moet maken, niet met de moeilijkheidsgraad van het instrument, maar je kan er wel het beste mee terecht in een dweilorkest zoals de anderen al zeiden.

Overigens praat je wel over 2 totaal verschillende technieken als je saxofoon en trompet vergelijkt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 nov 2010 12:53 

Het verschil tussen trompet of cornet kan een beginner niet horen. Buiten dat worden die 2 vaak door elkaar heen gebruikt. Een bugel mist een beetje de power om er bovenuit te komen in een dweilorkest.
Ik weet niet of ik deze vergelijking zo mag maken, maar een sax t.o.v. een klarinet is een trompet t.o.v. een bugel. Dus zachter, ronder ect.

Als je alleen in een dweilorkest wilt spelen, moet je voor trompet gaan. wil je ook in een fanfare of brassband? Ga dan voor cornet. Als je bugel echt mooi vindt houdt niemand je tegen om dat te spelen, maar het is minder geschikt in een dweilorkest.

Het is overigens niet zo dat wanneer je eenmaal trompet speelt, je nooit bugel kunt gaan spelen, want de overstap is erg klein tussen de instrumenten.

Schenkelaars bugel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 nov 2010 16:03 

Voor onduidelijkheden te voorkomen:

De vingerzettingen van cornet, trompet, en bugel (in Bes) zijn meestal hetzelfde. Dus je zou ook gewoon kunnen proberen, wat jij het leukst, of mooist vindt. Want kan me niet voorstellen dat het dweilorkest een punt maakt dat jij bugel kiest ipv trompet. Tijdens carnaval in Maastricht is het in ieder geval zo, dat het helemaal niet uitmaakt wat je speelt. Als je maar hard speelt :P
Maarja, ligt misschien ook wel aan Mestreech....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur