trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Het hoge register in relatie tot "harder blazen"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Precies!
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 18:49 

erikveldkamp schreef:
Het lijkt me erg onhandig om al een lipopening te hebben voordat je begint te blazen.

Dat zeggik!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 20:06 

Erg verhelderend Erik. N.a.v. je tips studeer ik de laatste maanden veel staccato oefeningen en ik merk een goed verschil in mijn bereik/uithoudingsvermogen. Weliswaar nog niet spectaculair maar het scheelt aanmerkelijk. Wat voor mij wel moeilijk is af te leren is het niet beginnen met de lippen in de "m" stand maar met een wat geopende lipopening. Verkeerd aangeleerd en daarom moeilijk te vervangen door de juiste setting.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 23:12 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 21:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: huh?
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 10:15 

Karel schreef:
Wat voor mij wel moeilijk is af te leren is het niet beginnen met de lippen in de "m" stand maar met een wat geopende lipopening. Verkeerd aangeleerd en daarom moeilijk te vervangen door de juiste setting.

Wat is de juiste setting dan?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: huh?
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 11:31 

Theo van Kampen schreef:
Karel schreef:
Wat voor mij wel moeilijk is af te leren is het niet beginnen met de lippen in de "m" stand maar met een wat geopende lipopening. Verkeerd aangeleerd en daarom moeilijk te vervangen door de juiste setting.

Wat is de juiste setting dan?

inkoppertje: misschien moet je dat aan Erik vragen ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 13:43 

erikveldkamp schreef:
Als ik over een lipopening praat dan praat ik altijd over de opening die ontstaat als je een toon speelt. Ik ga er altijd van uit dat de lippen gesloten zijn voordat de toon begint. Dus alsof je een "m" zegt. Het lijkt me erg onhandig om al een lipopening te hebben voordat je begint te blazen.

Voor Theo....

Profiel  

Berichttitel: cadeautje
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 18:02 

Hee Karel, voor jou:

Theo van Kampen schreef:
Haal je stembuis uit je toeter, zet je mondstuk in de reciever. Hijg -dan staat je keel open!- 't woord 'hammmmm', laat je lippen zo staan, sluit niet stiekem je keel, zet je mondstuk tegen de gesloten lippen en blaas door de lichtjes opelkaar staande lippen. Mik de luchtstroom naar 't einde van de leadpipe en als 't goed is hoor je nu een es, een e of een f. Blijf ontspannen blazen tot de toon allerlei boventonen gaat krijgen.
Nu de stembuis in de toeter en precies 't zelfde doen. 't Resultaat zal een vette sound zijn, zeker niet iel of geknepen. Nu rustig vanuit de leadpipetoon (es, e of f, afhankelijk van 't instrument) chromatisch omhoog en chromatisch omlaag binden en 't bereik steeds verder uitbouwen. Laat je lippen meeliften op de luchtstroom terwijl je de ventiel combinaties afloopt. Gewoon ontspannen blazen, mf is okee. Af en toe checken door je stembuis eruit te halen.
Na enige tijd heb je je gewone bereik weer te pakken maar nu zonder persen en duwen mèt een vette sound en kan je gaan werken aan verder uitbouwen: The Sky is The Limit!
.

8O

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 20:17 

Met alle respect Theo, maar ik lees nergens van wie je deze adviezen hebt. Derhalve kan ik ze dus ook niet op waarde schatten. Tot die tijd neig ik meer naar het volgen van adviezen en tips van iemand die zo nu en dan een deuntje meespeelt in het Metropole Orkest... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur