trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Meer leren over trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 12:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 26 apr 2012 17:14 

Antoni Hopmann schreef:
Ik heb geen idee over de boring daarvan.
Heb ook geen materiaal om metingen te verrichten.

Neem een trompet waar je de boring van weet. Haal de buis van 't 1e ventiel eruit en steek daar een JK, Tilz, Yamaha o.i.d. mondstuk in en kijk hoever die erin gaat. (Ik weet dat officieel de boring gemeten wordt bij 't tweede ventielbuisje maar 95 % van alle trompetten op aarde zijn zgn. Straight Bore dus maakt 't niet uit.)
Ruk nu 't buisje van 't 1e ventiel van je Buescher eruit en doe 't zelfde.....

Voila!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012 13:40 

Theo van Kampen schreef:
Antoni Hopmann schreef:
Ik heb geen idee over de boring daarvan.
Heb ook geen materiaal om metingen te verrichten.

Neem een trompet waar je de boring van weet. Haal de buis van 't 1e ventiel eruit en steek daar een JK, Tilz, Yamaha o.i.d. mondstuk in en kijk hoever die erin gaat. (Ik weet dat officieel de boring gemeten wordt bij 't tweede ventielbuisje maar 95 % van alle trompetten op aarde zijn zgn. Straight Bore dus maakt 't niet uit.)
Ruk nu 't buisje van 't 1e ventiel van je Buescher eruit en doe 't zelfde.....

Voila!

Hallo Theo,
Ik heb precies gedaan wat je hierboven beschrijft.
Ik nam de trompet met de boring ML en het mondstuk
ging bij het 1ste ventiel dieper dan bij de Buescher.
Toch nog eens in mijn gereedschapkist gezocht en ergens onderin een oude metalen schuifmaat gevonden.
De ML boring is .453 en die van de Buescher iets kleiner n.l. .433.
Toch heb ik het gevoel,dat de Buescher Aristocrat lekkerder blaast ondanks de wat kleinere boring..
Wat een trompet techniek.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012 15:17 

Antoni Hopmann schreef:
De ML boring is .453 en die van de Buescher iets kleiner n.l. .433.
Toch heb ik het gevoel,dat de Buescher Aristocrat lekkerder blaast ondanks de wat kleinere boring..
Wat een trompet techniek.

Ja man, razend interessant allemaal toch? Vandaag even op een Yamaha met een L-boring geblazen, een YTR-6345G. Volgens de specificaties heeft die een boring van .462" en we vergeleken 'm met mijn Getzen Eterena met een .460" ML-boring. Nou, je raad 't al: de Getzen had minder weerstand. De Yamaha voelde een beetje aan als m'n Conn 22B die een veel kleinere .438" boring heeft. Deze drie toeters hebben een beker die min of meer dezelfde 'taper'(*) hebben, dus die je a la Schilke ML zou kunnen noemen hoewel de Conn meer richting de Schilke M beker gaat. Soundwise zit er dan ook niet een heel groot verschil in, alleen de Yamaha heeft een rijkere sound omdat die een Goldbrass beker heeft. Dat de Getzen 't helderst van de drie klinkt komt omdat die een lichtgewicht messing beker heeft.

Ik denk dat verschillen in boring 't best 'gevoeld' kunnen worden als je twee dezelfde toeters neemt die alleen qua boring verschillen; zo heb ik eens bij Brassimport een ML Getzen Eterna 900 Classic kunnen vergelijken met een L Getzen Eterna. Beide toeters waren verzilverd. Werkelijk een wereld van verschil: Op de ML fietste ik zó weg maar op de L blies ik nog geen deuk in een pakkie boter.
Wellicht dat jij zo lekker speelt op die -inderdaad fantastische- Buescher, ondanks dat jij dacht niet overweg te kunnen met M-boring instrumenten, omdat de sound die dat ding afgeeft bij de energie die jij erinstopt beantwoord aan de sound die jij in gedachten hebt. Dan hoef je nl. alleen die toeter aan te blazen en hij doet 't al i.p.v. dat je gaat zitten vechten op 't instrument om die sound eruit te halen die jij wil horen.
De reden dat ik de Buescher verkocht heb is dan ook niet omdat ik 't geen goeie toeter vond maar omdat ik 't geen goeie toeter voor mij vond. Een heel verschil!

Ik heb al eens mijn ervaringen met de Yamaha Z 6310 / 8310 in vergelijking met de Conn 22B en B&S MBX opgeschreven. In een heus testrapport dat ik op trompetforum.nl had geplaatst maar dat van de database is verwijderd door een misverstandje...
In 't kort komt 't hier op neer:

Yamaha Z = L reverse leadpipe met hoekige stempomp, M boring in 't ventielblok, L beker a la Bach 72.
B&S MBX = L reverse leadpipe met hoekige, ML boring in 't ventielblok, L beker a la Bach 72.
Conn 22B Victor = M boring leadpipe met D vormige stembuis, lang niet zo hoekig als de Yamaha's en de B&S, M ventielblok en M beker a la Bach 43.

Soundwise komen de B&S en de Yamaha's heel dicht bij elkaar: Niet verbazend want ze hebben een beker die ongeveer dezelfde taper hebben: De vorm bepaald de klank. Dat voor mij de Yamaha's veel makkelijker speelden komt omdat ze door 't veel kleiner geboorde ventielblok toch wat meer weerstand hebben in vergelijking met de B&S en dat blijk ik makkelijker te spelen vinden.
Dat uiteindelijk de Yamaha's en de B&S 't veld hebben moeten ruimen komt omdat ik een Conn 22B op de kop kon tikken: Dezelfde boring als de Yamaha's maar een heel andere beker! Eentje die een klank afgeeft die mij veel meer bevalt. Dus kost 't voor mij minder moeite om daar mijn dingetje op te doen. En daar gaat 't volgens mij om.

Het heeft mij heel wat toeters 'gekost' voor ik ontdekte in welke hoek ik 't zoeken moet maar 't was de zoektocht wèl waard; 't is gewoon leuk om van alles & nog wat uit te proberen en 't blijkt dat er veel te onderzoeken valt.
En die zoektocht is nog niet ten einde, die gaat maar door want ik blijf open staan voor nieuwe impressies: Zo wil ik altijd nog 's een M-bore Vincent Bach uitproberen, Schilke B4, 6 en S32, Callet Sima, Jupiter 1600I, Van Laar CF, etc.etc.
De resultaten zien jullie vanzelf weer terug op Marktplaats.nl of op Vraag & Aanbod op dit forum: Wie maakt me los? :D

(*) taper wil zeggen de snelheid waarmee de beker uitloopt: Een bugel heeft een fast taper, die klinkt heel donker en een trompet heeft een slow taper, die klinkt helder i.v.m. een bugel. Een 72 beker is voor een trompet een beker met een fast taper en geeft dus donkerder -warmer zo je wilt- sound af als een 43 beker. De 37 beker zit er tussenin.
't Materiaal waar de beker van gemaakt wordt heeft ook invloed maar die is niet zo groot als de vorm. De vorm bepaalt de sound. 't Materiaal -qua dikte als qua samenstelling- bepaalt de kleur van die sound.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012 16:17 

Heel leerzaam allemaal,Theo en ook heel interessant.

//Wellicht dat jij zo lekker speelt op die -inderdaad fantastische- Buescher, ondanks dat jij dacht niet overweg te kunnen met M-boring instrumenten, omdat de sound die dat ding afgeeft bij de energie die jij erinstopt beantwoord aan de sound die jij in gedachten hebt. Dan hoef je nl. alleen die toeter aan te blazen en hij doet 't al i.p.v. dat je gaat zitten vechten op 't instrument om die sound eruit te halen die jij wil horen.
De reden dat ik de Buescher verkocht heb is dan ook niet omdat ik 't geen goeie toeter vond maar omdat ik 't geen goeie toeter voor mij vond. Een heel verschil//

Ik stond echt versteld,dat die Buescher een medium boring heeft en
zoals je ook schrijft die sound is helemaal wat ik in gedachten had.
Bij andere trompetten moest ik toch altijd meer moeite doen. Deze pak ik
met veel plezier en de sound vloeit er als het ware vanzelf uit.
Ik heb hem door Pfeifer laten nakijken en ultrasonisch laten reinigen,
maar niet laten lakken ivm het graveerwerk.Dat was idd jouw idee en
Pfeiffer gaf ongevraagd hetzelfde advies.
Hij ziet er nu ook nog eens super uit.
Ik ben natuurlijk wel blij mee,dat jij het geen goede toeter voor je zelf
vond. :D

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 12:58 

Theo van Kampen schreef:
De vorm bepaalt de sound. 't Materiaal -qua dikte als qua samenstelling- bepaalt de kleur van die sound.

En wat is nou het verschil tussen "kleur" en "sound"?

De klankkleur begrijp ik. Ik snap ook dat het materiaal en de dikte die beïnvloeden. Maar hoe definieer je "sound" dan?

Bij synthesizers kan je de ADSR (attack, decay, sustain en release) instellen. Daarmee beïnvloed je de vorm van de (volmaakte sinus)golf. Ik weet dat een trompet bijvoorbeeld een langzame attack heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 13:31 

Luciën schreef:
Bij synthesizers kan je de ADSR (attack, decay, sustain en release) instellen. Daarmee beïnvloed je de vorm van de (volmaakte sinus)golf. Ik weet dat een trompet bijvoorbeeld een langzame attack heeft.

Maar ADSR gaat eerder over het volume dan over de klank.
Je bedoelt misschien eigenlijk Cutoff Frequency en Resonance van de filter, die beïnvloed de klankkleur wel.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 14:54 

Roel schreef:

Maar ADSR gaat eerder over het volume dan over de klank..[/quote]

Klopt, maar het gaat wel over hoe het geluid gevormd wordt. Een trompet heeft een langere attack dan bv. een gitaar. Ik weet zeker dat als je de attack op 0 zet, niemand het meer herkent als een trompet, ook al is dat het enige dat je verandert. Als je het pedaal van een piano intrapt, krijg je een langere release (gedempte trilling). Zoiets kan je onmogelijk nadoen met een trompet. Hoe het volume verloopt in de tijd (grafiek) is dus ook kenmerkend voor een instrument.

Roel schreef:
Je bedoelt misschien eigenlijk Cutoff Frequency en Resonance van de filter, die beïnvloed de klankkleur wel.

Zou kunnen, maar dat weet ik nou weer niet. Ik denk dat de klankkleur te maken heeft met (o.a.?) boventonen. Ik weet niet of die cutoff frequency en resonance dat regelen. Als ik naar de woorden kijk kunnen ze best wel iets te maken hebben met boventonen. Dan bedoelen we hetzelfde wat het tweede gedeelte betreft.

Maar wat is nu het verschil tussen klankkleur en sound? Kan iemand dat met een voorbeeld verduidelijken?

Ja ik weet het. Geluid is een zeer moeilijk onderwerp. Dat komt o.a. omdat geluid/een toon door meerdere grootheden wordt bepaald.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 16:16 

Sorry, omdat je synthesizers aanhaalde ging ik ervan uit dat je er verstand van had. Mijn vergissing.

De klankverandering van een synthesizer met de meestgebruikte synthesevorm, te weten subtractieve synthese, gaat met behulp van filters: lowpass en highpass zijn de meest gebruikte. Cutoff frequency en resonance zijn veelgebruikte parameters, die je op het bedieningspaneel van de meeste synthesizers aantreft.

Wat Theo precies met het verschil tussen klankkleur en sound bedoelt, weet ik niet, mij lijkt het precies hetzelfde.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur