trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Geen Super C op mijn lipjes?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 11:08 

Ik ben het natuurlijk met mijzelf eens.
Ik speel namelijk zelf ook vaak genoeg de leadpartij, als de leadtrompettist afwezig is (ook met optredens) en ik moet dan ook alles spelen, omdat er dan geen andere trompettist is.

Ik moet dan dus soms een octaaf hoger spelen, ik moet alle loopjes spelen, tijdens de zo nodige rustmomenten, speel ik nog maar even de 2e partij, als die daar wel wat heeft te spelen.

Ik ben dan aan het eind van de avond ook helemaal kapot, maar ik krijg dan van mijn collega muzikanten te horen, dat ik een beter uithoudingsvermogen heb dan de normale lead trompettist.

En om te zien met welke muzikanten ik o.a. samen speel hoef je natuurlijk alleen maar even te kijken op de website van de band waar ik in speel... :wink:

Ook maken wij regelmatig gebruik van een ingehuurde leadtrompettist als onze vaste lead verhinderd is. Deze lead trompettisten vinden het altijd erg fijn om af te wisselen met bepaalde stukken, zodat ze zelf even op adem kunnen komen.

Daar zitten jongens tussen die ook samen met Erik spelen en dat zullen vast niet de minste zijn.. :wink:

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 11:19 

Even voor de duidelijkheid:

Ik speel in een soul, funk disco band met een 5 mans blazerssectie 2x trompet 2x sax en 1x trombone. Wij hebben dus geen 3e of 4e tormpettist. De lead zit dus maximaal een terts boven mij. (soms niet)

Nogmaals: ik weet wel wat een sforzato is, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik heb toch ook niet gezegd dat wij de noten met een accent aanzetten?

De trompettisten waar ik mee speel, willen allemaal graag, dat de lange noten ingezet worden, dan bijna wegvallen en op z'n laatst weer oplaten komen om zo kracht te sparen. Je speelt dus wel 4 tellen alleen voor je gevoel niet. Hij speelt de noten dus ook niet korter, alleen LIJKT het zo... (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)

Het stukje over de blesures waarbij bij DE RONDE VAN de logica ontbreekt ging over de blessures die Marijn85 schreef in zijn bericht....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 12:26 

Ik heb maar eens even de mp3's beluisterd op http://www.grooveontheroof.nl/playlistframeset.html
en heb nog een mogelijke reden dat goede invallers het in jullie sectie minder lang volhouden.
De stemming en timing staan op de mp3's niet bepaald op een hoog plan, en zoals Marcel al opmerkte: "Als daar nog bijkomt dat sommigen van de trp of trb's te zacht of te hard of te kort of te lang spelen, of, wat vaak voorkomt, een combinatie hiervan, wordt het echt slopend voor een lead." Als daarbij in het geval van bovenstaande mp3's ook nog te hoog of te laag (niet stemmend dus) en met weinig energie gespeeld wordt, gaat een goede lead proberen de boel bij elkaar te krijgen hetgeen heel erg veel energie kost. De minder goede leadspeler zal echter al deze stemmings- en timingsproblemen niet opmerken en gewoon zijn ding doen, en het dan wellicht ook langer volhouden.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 12:45 

Ik kan het niet beter verwoorden!

Er is niets vermoeiender dan te spelen met een band die slecht timed en niet goed gestemd is. Dat is slopend en een aanslag op het uithoudingsvermogen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 13:19 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Ik heb maar eens even de mp3's beluisterd op http://www.grooveontheroof.nl/playlistframeset.html
en heb nog een mogelijke reden dat goede invallers het in jullie sectie minder lang volhouden.
De stemming en timing staan op de mp3's niet bepaald op een hoog plan, en zoals Marcel al opmerkte: "Als daar nog bijkomt dat sommigen van de trp of trb's te zacht of te hard of te kort of te lang spelen, of, wat vaak voorkomt, een combinatie hiervan, wordt het echt slopend voor een lead." Als daarbij in het geval van bovenstaande mp3's ook nog te hoog of te laag (niet stemmend dus) en met weinig energie gespeeld wordt, gaat een goede lead proberen de boel bij elkaar te krijgen hetgeen heel erg veel energie kost. De minder goede leadspeler zal echter al deze stemmings- en timingsproblemen niet opmerken en gewoon zijn ding doen, en het dan wellicht ook langer volhouden.

Dat verklaart dan waarom ik het langer vol hou.... ik time namelijk net zo slecht als de rest van de band :wink: waardoor het dan juist weer gelijk komt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 15:32 

criminelis schreef:
Dat verklaart dan waarom ik het langer vol hou.... ik time namelijk net zo slecht als de rest van de band :wink: waardoor het dan juist weer gelijk komt

Op de mp3's is dat nog niet het geval; daar is het vooral ongelijk. Ik hoop overigens niet dat je bovenstaande opmerking cynisch bedoelt. Ik maak het zelf vaak mee: als ik in slechte bandjes moet invallen ben ik sneller moe dan in een goede, strakke sectie.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 15:46 

mensen, het is 30 graden... doe normaal!!! (of zitten jullie te wifi-en op een terrasje??)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 15:56 

Inderdaad 30 graden...

Sorry voor mijn eerdere verkeerde zinsbouw en of constructies, het is niet makkelijk te typen met een 5 weken oude dochter in je armen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur