trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie heeft "The Balanced Embouchure" ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2009 13:56 

WOW Erik en ik zijn het eens... 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009 13:57 

Haai gaais

Ik ben eigenlijk een overtuigd BE-fan geworden. Een dik jaar geleden leerde ik de methode kennen, en na een jaartje studeren (moet wel toegeven dat ik dagelijks minstens een uur hiermee bezig was) kan ik wel serieuze resultaten boeken. Sound véél compacter, steviger, trefzekerder, Het hoge register is merkbaar veel beter (niet alleen is mijn bereik met een goeie terts vergroot, alle noten zijn helder en projecteren met een volle sound).

Balanced Embouchure werkt voor mij echt super, als ik vanuit mijn eigen ervaringen spreek dan kan ik het iedereen zeker aanraden.

Groeten,
Tom

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 23:30 

Tsja je bent ruimt een uur per dag geconcentreerd gaan spelen, ik weet niet hoeveel en hoe geconcentreerd je daarvoor speelde.

Tijdens m'n stage had ik daar ook lekker de tijd voor. Toen schoot t ook wel aardig op. De aanpakwas alleen heel anders: fysiek lekker ontspannen proberen te spelen, heel erg op klank letten, veel aan bindingen werken om lucht door te laten stromen enz.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2009 09:19 

Dag Martijn

Tja daarvoor... Ik denk eerlijk gezegd dat ik daarvoor niet minder studeerde dan een uur per dag. Alleen had ik dan weinig 'richting' bij wat ik deed. Ik studeerde relatief veel, maar eigenlijk evolueerde ik (al jaren) niet meer. Er worden massa's (goedbedoelde) tips de wereld rondgestuurd zoals:
- je moet je keel openhouden als je speelt
- veel lage noten spelen als je een goeie hoogte wilt krijgen
- veel lipbindingen doen om sterker te worden
- alle tips over 'snelle' lucht
-...

Ik heb vroeger kilo's lage noten staan spelen, massa's lipbindingen gedaan. Maar ik merkte dat dat bij mij om de één of andere reden niet echt werkte. Dankzij het boek van Jeff Smiley heb ik veel meer het gevoel dat ik weet waarmee ik bezig ben. Ik begrijp veel beter de tips die ik vroeger kreeg en begin in mijn eigen spel elementen te herkennen die ik ook hoor bij trompettisten waar ik naar op kijk.

Ik wil hier zeker niet beweren dat BE "the only way to be" is, ik kan alleen heel tevreden zijn over de resultaten die ik boek danzij deze methode. Naast de oefeningen die in het boek worden vooropgesteld, vind ik bovenal de uitleg héél eenduidig en vooral herkenbaar. Ik krijg gewoon een beter inzicht over waar ik mee bezig ben en kan veel gerichter werken nu. (ik krijg de laatste weken ook verdacht veel complimenten van collega's)

Nogmaals: voor mij werkt het en ik vind iedere dag opnieuw super om eraan te beginnen. Het voelt een beetje als een nieuw instrument waar ik aan begonnen ben. Ik neem graag aan dat er andere (misschien wel betere) methodes en instructies bestaan, maar voorlopig ben ik toch niet van plan af te wijken.

Beste groeten,
Tom

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2009 09:36 

Tom,

Goed bezig!

tv schreef:
Tja daarvoor... Ik denk eerlijk gezegd dat ik daarvoor niet minder studeerde dan een uur per dag. Alleen had ik dan weinig 'richting' bij wat ik deed. Ik studeerde relatief veel, maar eigenlijk evolueerde ik (al jaren) niet meer. Er worden massa's (goedbedoelde) tips de wereld rondgestuurd zoals:
- je moet je keel openhouden als je speelt
- veel lage noten spelen als je een goeie hoogte wilt krijgen
- veel lipbindingen doen om sterker te worden
- alle tips over 'snelle' lucht

Klinkt mij heel bekend in de oren. Vooral die lage tonen als basis voor de hoogte....
Ik was zo ongeveer de beste vierde trompettist van het conservatorium, lekker vet laag, ik kon beter bij de trombones gaan spelen. Maar zodra er ook maar een noot boven g2 moest komen, was ik verloren, ondanks de vele uren oefenen.

En het maakt niet uit door welke methode je gestructureerder en gerichter gaat oefenen. Het moge duidelijk zijn dat dit hoe dan ook een basisvoorwaarde is. Als BE je daarbij helpt lijkt me dat alleen maar goed.

Succes ermee, Tom!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2009 01:21 

Hoi BE liefhebbers en anderen die gewoon geinteresseerd zijn.

van de week dmv BE eindelijk de doorbraak kunnen maken waardoor we weer progressie maken.

van alles geprobeerd ademsteun, bindingen, noem alles maar op wat op het forum voorbij komt, ik heb het geprobeerd. zoals Bert aangeeft een mooie klank tot de D in de balk.....tot G op de balk was maximum....

uit frustratie 4 weken gestopt met spelen....

1,5 week geleden weer begonnen en meteen BE opgepakt en van voor begonnen.
De Tol (tong tegen bovenlip met aanzetten) oefeningen doorgetrokken in mijn normale spel en niet hoger gespeeld als comfortabel was en is.

de bovenlip zit nu eindelijk in het mondstuk en toen 2 dagen geleden de BE oefeningen vorderde leek alles op zijn plek te vallen. hoogte gaat makkelijker, uithouding is al meer dan verdubbeld, klank is vet. ik heb nu eindelijk de mogelijkheid om de lippen als een gitaarsnaar aan te spannen en compressie te maken.

vanavond ook weer voor het eerst naar de repetitie geweest van mijn coverband en daar kreeg ik voor het eerst complimenten over mijn sound.

nu langzaam aan verder uitbouwen en vooral weer muziek maken!

life can be good!!

grt Corné

het late uur???? ja ik had teveel adrenaline om te slapen :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2009 05:10 

chip schreef:

Het kan erger...
Ik moest er al weer uit :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2009 15:57 

De Ronde Van schreef:
chip schreef:

Het kan erger...
Ik moest er al weer uit :cry:

Op toernee Marcel???

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur