trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure, Adem en Ademsteun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 11:11 

tuurlijk, voor hoog register is het wel aan te raden, maar wanneer het de uitgangspositie van je embouchure is kan het nadelig werken voor je (klassieke) klank.

Komen we weer op het verschil tussen de lead/jazz en klassiek trompettist.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 11:14 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Je krijgt geen klankverlies als je je mondhoeken aanspant, integendeel je houd zo je lipopening open. Maar tot een C3 hoef ik mijn mondhoek niet aan te trekken dus speel ik waarschijnlijk net zo ontspannen als jou (Gianni). Het verschil is dat het mij om de noten daarboven gaat, hoe houd ik die open en vol. Dat gaat niet op een ontspannen manier. Als dat zo was dan waren er wel meer highblowers of goed leads op de wereld....

Dus wat jij feitelijk zegt is dat, vanaf een bepaalde hoogte ( is dat voor iedere trompettist anders??) je niet zonder druk kan spelen?
Goddank, dan doe ik toch niet zo heel slecht...

(klote west side story, jaja mensen leadtrompettisten, lach me maar uit, maar als klassieke trompettist vind ik hem toch best wel zwaar )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 11:28 

gianni schreef:
Ik zou hier graag ook iets over de manier waarop je het embouchure rond en luchtkolom sluit zeggen, maar ik heb gemerkt dat dat met een plaatje wat makkelijker zal gaan, dan in tekst. Ik werk nog ff aan de figuur, en zal kijken of ik die hier kan posten.

He gianni,
Goed gevonden van Ad, leuke manier om een embouchure te omschrijven. Alleen hoe om het echt concreet te maken is dus de vraag: Op wat voor manier omsluiten we de luchtkolom op de meest effeciente manier?

Dat dit mogelijk zou zijn door de luchtkolom te sturen tussen de tong (sterke spier) en de boventanden (harder dan je bovenlip :wink: ) vind ik wel een erg aantrekkelijk idee. In ieder geval meer dan sturen van de luchtkolom tussen de lippen, die van nature niet veel voorstellen.

Je maakte ook een opmerking dat de tong van zichzelf al sterk genoeg is, alleen dat je de beweging nog moet leren. Hier ben ik het niet mee eens. Van nature is de tong lui en helemaal niet sterk. Peter illustreerde dit door het woord 'thee' te zeggen. Dan zie je hoe slap en passief je de tong gebruikt in het spreken. Dit terwijl je een sterke en actieve beweging/houding van de tong nodig hebt met het trompetspelen.

Probeer maar eens je tong zover mogelijk uit te steken (en dan echt zover mogelijk!). Hoe lang houd je dat vol? Hebben we wel een sterke tong van nature? :lol:

Groeten maar weer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 11:40 

Gerrit schreef:
gianni schreef:
Ik zou hier graag ook iets over de manier waarop je het embouchure rond en luchtkolom sluit zeggen, maar ik heb gemerkt dat dat met een plaatje wat makkelijker zal gaan, dan in tekst. Ik werk nog ff aan de figuur, en zal kijken of ik die hier kan posten.

He gianni,
Goed gevonden van Ad, leuke manier om een embouchure te omschrijven. Alleen hoe om het echt concreet te maken is dus de vraag: Op wat voor manier omsluiten we de luchtkolom op de meest effeciente manier?

Dat dit mogelijk zou zijn door de luchtkolom te sturen tussen de tong (sterke spier) en de boventanden (harder dan je bovenlip :wink: ) vind ik wel een erg aantrekkelijk idee. In ieder geval meer dan sturen van de luchtkolom tussen de lippen, die van nature niet veel voorstellen.

Je maakte ook een opmerking dat de tong van zichzelf al sterk genoeg is, alleen dat je de beweging nog moet leren. Hier ben ik het niet mee eens. Van nature is de tong lui en helemaal niet sterk. Peter illustreerde dit door het woord 'thee' te zeggen. Dan zie je hoe slap en passief je de tong gebruikt in het spreken. Dit terwijl je een sterke en actieve beweging/houding van de tong nodig hebt met het trompetspelen.

Probeer maar eens je tong zover mogelijk uit te steken (en dan echt zover mogelijk!). Hoe lang houd je dat vol? Hebben we wel een sterke tong van nature? :lol:

Groeten maar weer.

keej daar heb je een punt... laten we dan dus zeggen dat de tong de potentie heeft om de sterkste spier te worden :lol:

en wat betreft de vraag: hoe sluiten we de spieren rond de luchtkolom? in dat verband wilde ik op de lipopening komen. ik weet niet of ik het jou al eens voorgetekend had maar het heeft temaken met ronde opening en naar voren richten van het emmbouchure.
de illustratie komt dus nog!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 12:16 

gianni schreef:

Bert,
we hebben het over dit punt (mijn opmerking over een geblazen embouchure) geloof ik al eens gehad. We zijn het niet oneens over dit punt, maar misschien dat mijn omschrijving niet helemaal duidelijk is. Ik zal het verduidelijken zoals mijn leraar Ad van Zon het omschrijft (noem het plagiaat of niet: ik vind t erg duidelijk :wink: )

Op het moment dat je lucht gericht uitblaast vormt je mond zich als het ware om die luchtkolom. Als je dat niet doet, kun je de lucht geen richting geven.
Zoals bij het uitblazen van een kaars. Voor trompetspelen maak je eigenlijk de luchtkolom heel klein (aperture-grootte) door je mondspieren daar omheen te sluiten, gevolg van deze kleine opening is dat de lippen beginnen te trillen onder invloed van de lucht. Als je dwarsfluit speelt vormen je lippen zich op een andere manier rond een luchtkolom.

:arrow: Embouchure is dus eigenlijk een goede manier van handelen bij het uitademen

.

Gianni,

Dit is precies waarom ik blijf reageren. Er worden veel dingen gezegd, en hele goeie dingen. Juist door elkaar scherp te houden komen we tot de kern. De kern is vooral duidelijkheid en geen mooie cliche's. Net als dat ik van Erik meer duidelijkheid heb gekregen, ben ik dan ook heel blij met deze verduidelijking. Deze uitleg snijdt hout. Ik geloof dat ik het er ook wel mee eens kan zijn, of anders gezegd, ik kan me heel goed voorstellen dat het voor veel mensen kan leiden tot een ontspannen gebruik van je lipspieren. Het houdt echter ook in dat je je lippen niet vantevoren in een bepaalde stand zet. Er is dan immers nog geen lucht waaromheen je lippen zich vormen. Voor mij werkt dit niet goed genoeg. Ik heb denk ik jaren zo gespeeld als jij beschrijft, maar miste daardoor de compressie voor het werk boven C3. Overigens had ik toen wel een klassieker geluid als wat ik nu heb, maar dat lag ook aan mijn materiaal, groter mondstuk en heavy weight trompet.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 12:24 

erikveldkamp schreef:
Je krijgt geen klankverlies als je je mondhoeken aanspant,

Ik kan het niet laten: aangespannen mondhoeken is dat hetzelfde als mondhoeken naar het midden of verankerd op de zelfde plek en gespannen (dit laatste denk ik niet, maar het wekt in ieder geval wel die suggestie)?

Dat ik er weer over begin komt gewoon omdat ik denk dat een deel van de verwarring daar begint. Heel veel mensen verkrampen omdat ze leren 'hun mondhoeken aan te spannen' en vervolgens de boel helemaal vastzetten. Er zit geen flexibiliteit meer in het embouchure. Door de mondhoeken te verankeren belet je andere spieren een kussentje te maken en druk je erg gauw door je lip heen als je niet uitkijkt. Weg uithoudingsvermogen.

We hebben het er al over gehad en ik denk dat we het ook wel eens zijn, maar ik vind de terminologie nog steeds ongelukkig.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 14:12 

Het aanspannen van de mondhoeken. Tja, dat kun je op vele manieren opvatten, maar dat is met wel meer uitspraken zo.
Persoonlijk ben ik er wel van overtuigd dat de mondhoeken enigzins gefixeerd moeten blijven tijdens het spelen, van laag tot hoog. Ik denk dat het verder wel zo is, dat de spanning die je in je mondhoeken voelt (om ze daar te houden), van laag tot hoog varieert. Tot de bovenkant van de balk zul je weinig merken, maar daarboven moet je wat beter je best doen om alles goed te houden. Dat is gelukkig heel goed te trainen.
Wat de één dus beschrijft als aanspanning van de mondhoeken, kun je dus ook beschouwen als het op z'n plaats houden (en vooral gesloten houden) van de mondhoeken, dmv extra spierspanning. Aanspannen zou dus in principe niet moeten duiden op het wegtrekken van de mondhoeken, of de mondhoeken naar het mondstuk toebrengen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2005 15:33 

Zoals ik al eerder zei, aanspannen van de mondhoeken betekent in mijn geval, dat je de mondhoeken naar binnen drukt richting hoektanden. Als je je onderkaak iets naar voren zet krijg je ook een kussentje. De lipopening is volgens mij ook niet rond maar ovaal. Ik gebruik mijn tong alleen om een gat voor mijn lucht te creeeren. Daar hebben we het al over gehad.

Een andere methode is door meer je onderlip naar boven te duwen en je bovenlip omlaag, zo krijg je meer lipcompressie dus een kleinere opening. Ik ben hier tot nu toe nog niet zo'n voorstander van want het verkleint mijn flexibiliteit en geluid. Maar dit is voor iedereen een persoonlijk verhaal wat voor hem/haar beter werkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur