trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 11:40 

Leuk item weer. Ik doe even mee. Vizutti zegt ergens in zn verhaal "we learn by feel". Dat is voor mij op dit moment de kern van groeien / goed les krijgen / simpel trompetspelen. Mn huidige docent (ik heb inmiddels ruim 3 jaar les) heeft me geleerd naar mn lijf te luisteren om spanning en niet-spanning te kunnen voelen. Dat was bij mij nodig. Wat je voelt kun je sturen. Ik doe sindsdien niets anders dan twee dingen als ik iets speel: (1) luisteren naar de klank (2) me bewust blijven van wat ik voel. Niet dat ik 'alles' wil voelen, maar ik merk dat mn opmerkzaamheid voor veranderingen in mn lichaamsgevoel erg sterk is gegroeid en dat ik daar veel profijt van heb. Zo kan ik steeds kleine stapjes zetten en zelf navoelen en naluisteren of het voor mij werkt. Die 2 punten kun je ook samenvatten wat mij betreft als song & wind (Jacobs). "Learning by feel" (Vizutti) maakt trompetspelen volgens mij simpel.

O ja, dit nog: ik werkte in het verleden zelfstandig met te moeilijke boeken (Stamp begint op c2, verder had ik Collins en ook Clarke en Quinke, die vrijwel direct richting g2 en hoger doorsteken), dat maakte het zeker niet simjpeler! Die boeken zijn prima, maar iemand die eigenlijk net (opnieuw) begint met trompetspelen moet het volgens mij wel rustig vanaf de basis opbouwen, dus beginnend op g1 of zo. Het risico van die boeken vind ik dat je veel te snel door wilt gaan en dan de hoogte in wordt gedwongen waar je nog niet aan toe bent. Ik pak nu het liefst 3 of 4 voor mij bijna speelbare etudes die ik dan met een paar in het middenregister liggende oefeningen uit Stamp en Thompson (the buzzing book) dagelijks speel. Dat helpt me in de loop van weken om te voelen en te horen wat ik doe en hoe dat verandert. Na ongeveer een maand kan ik de etudes die ik tot dan niet lekker kon spelen er bij stoppen en zo werk ik maar door en laat me daarbij dan een beetje coachen door mn docent. Zo ga ik niet snel maar wel meetbaar én met garantie op succes vooruit. Ook een belangrijke constatering dus wat mij betreft: begin met de voor jou simpele muziek, anders is trompetspelen zeker niet simpel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 11:51 

eigenlijk off topic, maar volgens mij gaan inderdaad veel 1e trompettisten in hafabra er vanuit dat eenmaal op 1 je daar ook altijd en alles moet spelen. Het zou fijn zijn als 1-stenezen onder ons het volgende stimulerende gedrag vertonen: (@) één van de stukken 2e of 3e gaan spelen en iemand anders zo ervaring laten opdoen (@) één van de stukken of simpelweg een leuke of uitdagende solo in de repetitiefase door een 2e of 3e laten doen om ervaring op te doen en dan zelf de laatste 2 reps en uitvoering het weer over te nemen (of niet, dat hangt dan van het belang van de uitvoering af of zo). Overigens heb ik op mn huidige vereniging wat dat betreft niets te klagen, daar werken we voorbeeldig samen. Beejte stom dat ik hier op inga, want zou natuurlijk een ander topic moeten zijn, maar goed :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 12:14 

jan drost schreef:
Ook een belangrijke constatering dus wat mij betreft: begin met de voor jou simpele muziek, anders is trompetspelen zeker niet simpel.

Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben. Men wil soms vaak te snel te moeilijke dingen spelen en als het dan niet lukt dan raakt men gefrustreerd. Bobby Shew zegt altijd als het om studeren gaat, dat het goed is om de studiesessie af te sluiten met een stuk dat je goed kunt spelen en plezier in hebt. Zo houdt je altijd een goed gevoel over aan het studeren.

Een ander ding is dat ik regelmatig emails krijg over mensen die graag hoger zouden willen spelen. De simpele oplossing (van mij) daarvoor is om geschikt materiaal uit te kiezen (niet groter dan Bach 3C) en meer te studeren in het hogere register, maar niet geforceerd. Je krijgt geen hoger register door in het lage en middenregister te studeren. Bouw het wel langzaam en zo muzikaal mogelijk op. Maynard heeft er wel eens een leuk artikel over geschreven, daar verwijs ik dan ook vaak naar:

www.maynardferguson.com/article_wanna.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 12:45 

Ha Jan,

Had ik je al verteld dat je de 1ste partij moet spelen in Hymn fo the Highlands? Hij zit in je mailbox, ga maar vast oefenen hahahaha :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 14:51 

Leuke topic, en de video van Vizzutti is te gek. Ik vind alleen de stelling nogal academisch. Wat heb je eraan te weten dat trompetspelen in wezen simpel is, als ongeveer 99 procent van alle trompettisten zich suf oefent en toch nog worstelt met relatief simpel materiaal? Zo simpel zal het dan in de praktijk wel niet wezen.

Vizzutti, Erik en iedereen die het beweert heeft gelijk. Het principe is heel simpel. Mee eens. Daarnaast moet je ook niet vertellen dat het heel moeilijk is, want dan maak je het ook moeilijk. Maar het blijft academisch en abstract.

In eerste instantie ben ik ervoor om het zo makkelijk mogelijk voor te stellen. Je helpt niemand met te zeggen dat iets moeilijk is. Aan de andere kant is er het risico, heb ik door jarenlange ervaring geleerd, dat je er niet komt met te zeggen: 'kijk, zo doe je het, makkelijk, he". Het kan juist ook weer frustrerend zijn dat het voor de leraar zo makkelijk is dat je wel een hele grote oen moet zijn om het niet ook te kunnen. Daarnaast loert het gevaar van mensen weg te zetten met:' je oefent niet genoeg, het is supermakkelijk, en dan kun je het nog niet, dan zal het wel aan je inzet liggen'. Ik sympatiseer ook wel eens met een leerling door te zeggen dat het ook helemaal niet makkelijk is wat-ie wil. Meestal is-tie dan wel al een eind op weg, en werkt het juist wel motiverend om te zeggen dat-ie eigenlijk Alpe d'Huez aan het beklimmen is. Het zal per leerling verschillen hoe hij zich het best ontwikkelt.

Ik kan zelf bijvoorbeeld heel makkelijk liptrillers spelen. Ik doe dit voor aan leerlingen, speel om en om, laat het horen, zeg zelfs dat het in wezen heel simpel is. Voor mij wel , ja. Echt heel simpel. Zo simpel zelfs, dat ik geen flauw benul heb wat ik eigenlijk doe. Het lukt gewoon. Daar moet ik wel bij vertellen, dat ik me een halfjaar een uur per dag, enkel hiermee heb beziggehouden. Simpel? Ja, eigenlijk wel, maar er hoort wel iets bij, er gaat iets aan vooraf.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat een leraar zijn leerlingen peilt. Er zijn leerlingen waarbij iedere analyse bij voorbaat mislukt. Er zijn er ook die een oefening niet doen voordat ze tot in de decimalen weten waarom en hoe ze het moeten doen. Ik zeg niet dat het één slechter of beter is dan het ander. Iedereen leert op zijn eigen manier.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 15:05 

HJ schreef:
Vizzutti, Erik en iedereen die het beweert heeft gelijk. Het principe is heel simpel. Mee eens. Daarnaast moet je ook niet vertellen dat het heel moeilijk is, want dan maak je het ook moeilijk. Maar het blijft academisch en abstract.

Op zich heb je ook niets aan de stelling. Maar ik zie zo vaak het tegenovergestelde beweert dat ik het wel eens goed vond om het van de andere (mijn) kant te bekijken. Lees maar eens al die topics op de TH in Fundamentals over hoe je de tong moet houden, of je sterke mondhoeken moet hebben, TCE, BE, etc. Als ik dat allemaal lees en ik zie dan een video van Vizzutti dan heb ik het gevoel dat een simpele benadering helemaal niet zo abstract en academisch is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 15:17 

Schaatsen is ook niet moeilijk:

Die Sven Kramer, die schaatst zo makkelijk....... 8O

toch? 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 15:21 

Schaatsen is ook niet moeilijk, maar ik neem aan dat Sven Kramer er iets harder voor traint dan de gemiddelde trompet.nl forumlid. Daarom gaat ie zo hard. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik in 5 minuten ook kan schaatsen al heb ik het al 20 jaar niet gedaan.

M.a.w ik geloof niet dat je iets begrepen hebt van mijn verhaal... :cry:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur