remco p schreef:
Enige probleem dat ik zie bij het "vraag en antwoord spel" om de toon van de leerling te ontwikkelen is dat de toon van de leraar dan wel ook écht goed moet zijn. Deze theorie werkt natuurlijk weer wél als je een voorbeeld hebt (voor mij blijft dat gewoon Melissa) en de toon van dat voorbeeld in je oren houdt bij het spelen.
Je zal 't meeste rendement uit een toeter halen als je de toeter 't werk laat doen. Daarom -denk ik- speelt de ene toeter ook 'lichter' dan de ander: Als de toon die de beker verlaat dat is wat jij vind dat 't zou
moeten zijn hoef je ook niet nog 's energie te spenderen om de sound naar
jouw smaak aan te passen.
Als je de truuk met de tuinslang doet: Je zal merken dat je veel minder energie kwijtbent aan 't produceren van een tuinslangsound dan dat je die sound probeert te veranderen want een tuinslang klinkt nou eenmaal als een tuinslang.
Neem bijvoorbeeld een Martin Committee, bekend om zijn warme lyrische sound en z'n makkelijk plooibare intonatie. Op zo'n ding kan je lead spelen als je dat bereik kan mannen. Maar als je kijkt naar waar de meeste leadspelers op spelen zal 't je opvallen dat die overwegend op trompetten spelen die nou niet bepaald bekend staan om hun warme lyrische sound. Want hoog
spelen alleen is niet belangrijk, 't moet ook hoog
klinken en die sound haal je veel makkelijker uit een Getzen 3001, Calicchio 1s, Bach 43, Van Laar CF of een dergelijk gebouwd instrument.
Ik heb 't gevoel dat jij zoekt naar maximaal rendement want je wilt nl:
" wat gerichter gaan studeren en dan voornamelijk op klank (ronder, voller, warmer) en op uithoudingsvermogen (langer en hoger)." en waarom ook niet?
Speel je nog op die Getzen en die mondstukken waar je anderhalf jaar geleden ook mee in de weer was? Probeer in dat geval 's een A&S 6C mondstuk. Die is allezins betaalbaar dus een poging waard, heeft een fijne rand, is niet te ondiep en een grote backbore zodat ie de scherpste randjes van je Getzen afhaald. Laat vervolgens de toeter 't werk doen en vergeet niet te ademhalen.