Daar is (helaas) geen sluitend antwoord op te geven. Mijn mening:
2,5 is erg jong, maar er zou in principe geen enkele reden hoeven zijn waarom hij niet "een poepie" kan laten met zijn lippen.
Dan kom je uit bij een wat meer praktische kant: het wisselen van de tanden. Ik hou dat meestal aan als richtlijn, gewoon gemakshalve. Een kind dat net zijn tanden aan het wisselen is, of dat nog moet gaan doen, zal het zeker in de opstart nodeloos moeilijk hebben. En dan weer wennen aan de nieuwe tanden.
Is overigens geen wetenschappelijke conclusie van mij, echter wel een punt van ervaring die ik opdeed, in mijn eigen lespraktijk.
Ik hou dus geen leeftijd aan, maar geef altijd de ouders mee, dat het het makkelijkste is als de tanden gewisseld zijn.
Het kan uiteraard ook eerder. Maar dan moet je dus wel een mogelijk lastige periode door.
Kinderen leren heel veel, puur door kopieeren. De reden waarom je dus ook vaak op je taalgebruik moet letten, voor je het weet zit je kleinkind in de kleuterklas te sakkeren, omdat zijn opa hem het voordeed. Maar ook dat kun je gebruiken: veelvuldig voordoen is absoluut een hulpmiddel. Ik doe heel veel dingen voor in de les. Ook dat "poepie" met je lippen.
Over de luchtstroom: ik denk persoonlijk (maar ik moet zeggen dat ik niet ervaren ben met zo'n jonge leeftijd) dat je je daar helemaal niet mee moet bezighouden met een kind van 2,5. Als het hem gaat lukken om geluid uit het ding te krijgen, zullen dat heus nog geen volzinnen zijn, plus dat je je moet realiseren dat 2,5 zo klein is, dat dat echt nog wel gaat groeien. Laat hem dan gewoon zoveel mogelijk noten spelen zonder te ademen, en maak daar een wedstrijdje van of zo. Daag hem uit, dan groeit dat vanzelf.
Wat betreft het instrument: hij heeft een viooltje neem ik aan. Hij rammelt op een gitaar, en dan ook nog een trompet. De buren moeten wel bijzonder veel geduld hebben...
Maar serieus: gewoon meegeven, en kijken wat hij ermee doet. En vaak voordoen hoe het werkt, uiteindelijk zal het kwartje heus wel vallen.