trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Dasty of toch maar Dreft?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 18:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dasty of toch maar Dreft?
BerichtGeplaatst: 16 nov 2021 21:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Dames en heren alhier, ik kocht laatst op Marktplaats een geweldig instrument, een Antoine Courtois Balanced Model L-bore maar de trompet bleek inwendig ongelofelijk vervuild te zijn. Niet met kalk maar een soort vettigheid, zo heb ik 't nog nooit meegemaakt!
Dus ik dat ding in bad leggen met allesreiniger plus een schep soda want ik zag de bui al hangen.
Na een half uurtje weken ging ik los met de ragers maar die werden alleen maar zwart en vettig hoewel er toch ook wel veel vuil loskwam.
Afijn, ik dat ding weer opbouwen, speelt fijn maar er bleef maar zwarte slush van de ventielen afkomen, net alsof je een goedkope nieuwe Chinees probeer in te werken, niet goed!
En toen kreeg in een ingeving: Als monteur ben ik bekend met Dasty, een supergoeie ontvetter die met warm water af te spoelen is. Dus dat er maar 's op losgelaten.
Ongelofelijk, kwam er wéér zwart water uit die toeter! Maar nu blijft de olie in de ventielen schoon, lopen de ventielen als was 't een Getzen en zijn ook de buisjes van binnen alsof die net een chemische reiniging ondergaan hebben :)

Voor wie 't ook 's proberen wil, deze versie heb ik gebruikt. De gebruiksaanwijzing staat op de verpakking
https://www.bol.com/nl/nl/p/dasty-profe ... ?Referrer=

Update!

Ik ben door een bevriende trompettenbouwer op de vingers getikt. Hij heeft me bijgepraat over 't inwendig schoonmaken van koperblaasinstrumenten; bottom line is dat je eigenlijk niet zelf aan 't experimenteren moet gaan met chemische reinigingsmiddelen of die nou op zuur of op alkalische basis werken: 't materiaal waar onze toeters van gemaakt zijn is meestal een legering van koper met zink: messing. Het koper kan goed tegen de meeste zuren en basen alleen 't zink dat bijgemengd zit in de legering niet. Door te lang laten inweken met een zuur bijvoorbeeld azijn of citroenzuur of een agressieve ontvetter op alkalische basis zoals -daar komt ie- Dasty maar ook andere allesreinigers zoals AJAX of Andy maak je het messing poreus omdat je de zink uitloog of in oplossing breng met zuur met als gevolg snellere veroudering van 't materiaal en redrot.

Hoe dan wèl je toeter schoonmaken?

Eigenlijk moet je het niet te ver laten komen en regelmatig je instrument in warm water leggen met afwasmiddel zoals gewone Dreft dus niet Dreft met citroen. En dan met de ragers lekker doorraggen en vervolgens goed naspoelen met schoon water. Helemaal niet zo moeilijk eigenlijk.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Laatst bijgewerkt door Theo van Kampen op 21 nov 2021 11:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dasty!
BerichtGeplaatst: 21 nov 2021 09:33 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Koop je dat spul niet voor een paar euro bij de Wibra?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dasty of toch maar Dreft?
BerichtGeplaatst: 24 nov 2021 09:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Of je laat er even een professional op los, sponsort die een paar euro en je krijgt je instrument gegarandeerd in perfecte staat weer terug. Als ik een instrument via marktplaats koop doe ik dat eigenlijk altijd...

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dasty of toch maar Dreft?
BerichtGeplaatst: 24 nov 2021 17:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
The Joker schreef:
Of je laat er even een professional op los.


De geste om juist allesreiniger te gebruiken kreeg ik nota bene van een professional :?

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.