trompet.nl > forum > Toon onderwerp - bugel en trompet combineren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: bugel en trompet combineren
BerichtGeplaatst: 23 mei 2004 22:59 

Hallo ik heb een vraag , jullie weten dat ik nog niet zo heel lang speel en sinds kort ook bij een fanfare waar het eigenlijk boven verwachting gaat .
Het gaat namelijk over het volgende ik speel in het jeugd orkest 2e trompet en dat gaat uitstekend en omdat ik nu ook een bugel heb gekocht heeft de dirgent gevraagd of ik ook bij het hoofd orkest mee wil spelen en ik heb natuurlijk ja gezegd .
Ik was erg verbaasd dat ik dat nu al mag zeg maar , maar nu dus echt de vraag kan je trompet spelen en bugel spelen goed combineren ook als je pas begonnen bent met spelen en trompet je hoofd toeter is ??
Gaarne reacties .

alvast bedankt en groeten van Bas

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2004 07:38 

dat gaat prima samen, als je maar op beide studeerd!
Echter:
Bij de fanfare waar ik op trompet begonnen ben, heeft men mij eindeloos aan m'n kop gezeurd of ik geen bugel wilde spelen (die hadden ze toen nodig.....) Dit heb ik altijd geweigerd, omdat het zo iets totaal anders is, met name in een fanfare. Je bent een onderdeeltje van een enorme sectie, en alle individualiteit is (moet) eruit. Daar had ik absoluut geen zin in.
Ik ben pas bugel gaan spelen, toen dat in mijn bigband van pas kwam. daarna wel eens in een fanfare ingevallen, en wat bleek: ook best leuk om eens te doen, maar je moet er geen gewoonte van maken........ :mrgreen:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2004 20:29 

Trompet en Bugel gaat prima samen, als je jezelf maar bewust bent dat het om 2 verschillende instrumenten gaat waar verschillend op geblazen moet worden.
IK ben zelf begonnen op cornet toen trompet toen bugel toen cornet en nu weer trompet.
Ook in combinatie heb ik deze instrumenten bespeeld, en heb ik ook fouten gemaakt.
Zo probeerde ik uit een bugel hetzelfde geluidsnivau te halen als uit de trompet, na een aantal weken was ik erachter dat dit een onbegonnen strijd was.
Laat je deskundig adviseren en begeleiden en zet de schakelaar voor jezelf in die stand
die correspondeert met het instrument waarop je op dat moment speelt.
Voorbeelden genoeg gehoord van muzikanten die de karakter eigenschappen van een instrument om zeep hielpen door er verkeerd op de blazen.
Een bugel is een bugel en een trompet is een trompet.
suc6 ermee Bazz.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2004 17:59 

ligt er ook wel een beetje aan welke stijl dat je speelt, denk ik??
Zelf ben ik slechts klassiek trompettist, dus zal ik ook de bugel wat meer richtig klassieke muziek aan pakken, ik denk niet dat ik het voor elkaar krijg om mooie ballads er op een mooie manier uit te krijgen zonder dat de lichte trompettisten mij hartelijk gaan uitlachen.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2004 18:23 

Ik ga hem alleen nu maar gebruken in de fanfare in een sectie dus , en het is een probeersel dus... , als het niet voegt bij me ga ik gewoon weer lekker op trompet verder , ik val als het ware in voor een ander die ermee gestopt is , en ik dacht zo leer ik ook een beetje knap bugel spelen :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2004 18:24 

Well Baszz you go!!
probeer het alleen niet te trompettistisch te laten klinken, dat valt meteen op, zeker in een redelijk goede sectie zoals jullie die in castricum hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2004 18:42 

ken jij Emergo dan ?? en ja de sectie is wel aardig van niveau al zeg ik het zelf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2004 18:53 

Ik speel naast trompet ook nog Flügelhorn in een Egerländer-kapel en dat valt best te combineren. Ik wissel regelmatig af (ook op concerten e.d.). Het is belangrijk om veel te wisselen zodat je met het ene instrument je feeling behoud en het met de andere opbouwt. Het is idd moeilijk om de klank niet te scherp te laten klinken zoals ik onlangs ook in een fanfare heb gemerkt. Dat moet je denk ik niet in het mondstuk zoeken maar in jezelf. :( dat is best moeilijk, maar het is best mogelijk. In ieder geval succes 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur