trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Pijn in arm
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pijn in arm
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 18:34 

Ik help regelmatig bij een showband mee. Daar lopen we dus shows (Well duh! :roll: ). Ik ben niet gewend om lopend te spelen, maar het is opzich geen probleem, alleen heb ik steeds erg last van mijn linker arm/pols/schouder. Het werd zelfs zo erg dat ik met links mijn ventielen in ging drukken, omdat dat minder pijn deed. Mwah, dat speelt best onhandig als je er bij moet lopen, maar het ging best aardig.
Eerst dacht ik dat het misschien aan mijn jas lag, maar dat was niet zo. Het zou kunnen dat ik te hard in mijn instrument knijp. Dus besloot ik de volgende repetitie mijn marseboekje in mijn hand te houden zodat ik niet in mijn instrument zou kunnen knijpen. Veel speel ik uit mijn hoofd, dus die arm kon ik ook nog vaak laten hangen. Toen had ik heel veel minder last.
Dus misschien ligt het aan het 'knijpen'. Maarwat kan ik daar aan doen?
Hebben meer mensen hier last van? Iemand tips?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 07:39 

Het klinkt als of je iets afkneld (ook omdat je over die jas begint).
stretch oefeningen voor je schouders voor je begint?

Is je trompet erg zwaar? Ik speel normaal op een Schilke, en die is erg licht. een enkele keer pak ik m'n oude toeter (Conn Victor) en die weegt ongeveer het dubbele: dat voel ik na een kwartier in m'n linker arm. Als ik er een paar weken op speel (is eens voorgekomen tijdens een reparatie van de Schilke), dan went het wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 07:48 

zelf ben ik van bariton overgestapt naar trompet omdat ik het niet kon houden van de pijn in mijn armen en nek. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van even wennen en heel goed op je houding letten (als het goed is is de 'verplichte' showbandhouding redelijk ergonomisch) Let wel op dat je geen last krijgt van je nek, de pijn mag je arm niet verlaten of in meer plaatsen zich gaan uiten. In dat geval is het zeer verstandig om wellicht eens met een mensendieck (of cesar) therapeut (mensen die alles weten van de houding ) te praten over je probleem.

succes

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 08:18 

Ik speel op een King, maar bij het marsen meestal op mijn cornet, een Yamaha. Maar ik denk niet dat het aan die instrumenten ligt.
Pijn in mijn nek enz. heb ik gelukkig niet, het is echt die arm :( . Stretch oefeningen zal ik eens proberen van te voren, misschien dat het helpt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2005 16:48 
Ik heb het ook maar dan in mijn rechterarm en ik speel ook bij een showband lopen we ook shows :P
ik heb een paar tips tegen die pijn
-let goed op je houding dat je echt rechtop loopt
-houd je trompet/cornet niet hard vast ( niet dat hij op de grond valt :wink: )
en houd jij tijdens het lopen je instrument echt helemaal recht , want ik begin het dan echt heel goed te voelen dus ik houd het dan een stukje naar beneden maar op plekken waar veel publiek is houdt ik hem recht en met achteruit lopen lukt dat ECHT NIET :P

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2005 17:03 

Let erop dat je hand/pols/arm in 1 rechte lijn staan. Veel mensen gaan op straat door vermoeidheid hun trompet verkrampt vasthouden. Zo gaan veel mensen hun armen dicht bij hun lichaam houden omdat dat lichter is. (minder spierkracht) Gevolg is dat je je pols in een onnatuurlijke positie draait. Als je zo een tijd doorloopt krijg je inderdaad heftige klachten. Wat kan helpen om een goede houding op straat te houden als je moe wordt, is je trompet iets schuiner houden en dus je arm wat meer naar buiten. En er op letten dat je rechtop loopt, trompet naar voren, niet naar beneden. De truc is natuurlijk om de klachten te voorkómen, als het pijn gaat doen, kan je het meestal niet meer tegengaan. Succes ermee!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 08:11 
maar weet je , als ik echt met me trompet recht speel krijg ik pijn in mijn nek en als ik dat op straat doe krijg ik ook nog is pijn in mij rug :cry:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 08:25 

Misschien heeft dat te maken met de stand van je mondstuk op je lippen!
Waarschijnlijk komt jouw bovenlip wat meer naar voren ten opzichte van je onderlip!
(Kijk bijvoorbeeld eens naar de avatar van Tommy! als ik het goed zie heeft hij dit ook een beetje)
Afbeelding
Je houd door deze lipstand je trompet heel erg naar beneden!
Als je je trompet echt horizontaal wilt hebben moet je dus je hoofd heel erg naar achteren gooien, hierdoor krijg je dus last van je nek!
Als je ook nog moet gaan lopen ga je je rug ook nog eens extra hol trekken, je gooit je schouders naar achteren, dus ga je je rug ook voelen!

Eerlijk gezegd weet ik niet of hier echt iets aan te doen is! Vast wel, maar dat zal denk ik een langdurig proces zijn!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur