trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De beste leraar ben je zelf
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

De beste leraar ben je zelf
Mee eens 38%  38%  [ 15 ]
Weet het niet 5%  5%  [ 2 ]
Niet mee eens 54%  54%  [ 21 ]
Ik doe precies datgene wat mijn leraar mij verteld 3%  3%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 39
Auteur Bericht
 Berichttitel: De beste leraar ben je zelf
BerichtGeplaatst: 10 maart 2005 09:16 

Met het huidige internet is er veel informatie te vinden betreft embouchure ontwikkeling ademhaling enz..
Volgens mij hangt het erg goed worden in het trompetspelen af van je eigen doelstellingen maar vooral je eigen inzet door er gediciplineerd mee bezig te zijn.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat iedereen met een gezond verstand die een goede trompettist wil worden dat grotendeels zelf kan leren.

Bert

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2005 09:25 

Ik ben het daar wel mee eens, hoewel je volgens mij niet zonder enige tips van een docent kan, die jou van een afstandje bekijkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2005 09:33 

De LEIDING heb je zelf en moet je zelf willen hebben. BEGEleiding door een goede docent is echter onmisbaar.

Ik zou zeggen: je kunt alleen vorderen op trompet als je kritisch naar jezelf kunt kijken, jezelf wilt verbeteren, een open oog hebt voor de complexiteit van adem en embouchure en VOORAL aandacht hebt voor wat er fysiek met je gebeurt tijdens het spelen (lichaamssensitiviteit). Begeleiding (niet: leiding, die heb je zelf en moet je zelf willen hebben) door een GOEDE docent is onmisbaar (misschien begin ik nog een keer een item over wat een goede docent is, maar dat duurt nog even). Verder veel lezen over allerlei methodes maar daar vervolgens niet meteen mee weglopen...

(Wat mij trouwens erg opviel tijdens de masterclass van Frits Damrow afgelopen weekend, was dat gevorderde professionals als hij vrijwel geen leraren/coaches kunnen vinden. Blijkbaar is dat hoogst ongebruikelijk in de trompetwereld? Dat verbaast mij dan weer, in de zangwereld weet ik is het heel gebruikelijk dat je als professional een coach hebt.)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2005 10:15 

Mijn idee: sommige mensen kunnen beter zonder, de meesten beter met docent. De meesten kunnen wel zonder, maar vorderen sneller mét. En sowieso moet je een docent vinden die bij je past. Sommige mensen hebben er geen problemen mee om iets aan te nemen van een docent zonder te vragen waarom ze dat eigenlijk doen; ik hoor daar bijv. niet bij.
Je kan jezelf een heleboel aanleren, maar meestal krijg je toch een betere controle en meer gefundeert feedback als je een goede docent hebt. Juist voor dingen als embouchure en ademhaling, waar je geen of weinig visuele controle hebt, moet je afgaan op je gevoel en op het resultaat, en je gevoel zegt je vaak dat iets 'raar' voelt, terwijl het eigenlijk alleen maar nieuw is (dus even wennen). Een goede docent kan echter uit het klankresultaat afleiden waar nog problemen zitten. Ook heb je in de les alle concentratie nodig om zo goed mogelijk te spelen; als je dan ook nog kritisch naar jezelf moet gaan luisteren, kan het gauw teveel worden, of ben je niet efficient bezig.
Het mag dan natuurlijk niet zo zijn dat de verwachtingen van de docent niet overeenkomen met je eigen doelen (is mij wel overkomen op het conservatorium). In dat geval kun je liever een tijdje zonder docent verder. En de rol van docent is wat mij betreft eerder passief, aanbiedend, dan actief, opleggend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2005 11:22 

jan drost schreef:

(Wat mij trouwens erg opviel tijdens de masterclass van Frits Damrow afgelopen weekend, was dat gevorderde professionals als hij vrijwel geen leraren/coaches kunnen vinden. Blijkbaar is dat hoogst ongebruikelijk in de trompetwereld? Dat verbaast mij dan weer, in de zangwereld weet ik is het heel gebruikelijk dat je als professional een coach hebt.)

Ik kan me een tv-documantaire/reportage herinneren (~10 jaar geleden?) over een klassiek project van Wynton Marsalis, waarbij (een door hem uitgenodigde) trompetleraar/coach continu tot zijn beschikking stond. Het gebeurt dus soms wel.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2005 11:25 
Moderator

uiteraard is zelfredzaamheid erg goed, want de docent kan niet dag en nacht je handje vasthouden. Maar er zijn dingen die als autodidact gewoon mis kunnen gaan, en je kunt beter jezelf geen fouten aanleren, want die zijn moeilijker te herstellen dan nieuwe dingen leren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2005 12:21 

Ik geloof ook wel dat je zelf meer kunt verpesten. Ik zeg niet dat je een leraar voor altijd nodig hebt, maar zeker in het begin kun je jezelf dingen verkeerd aanleren.

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur