trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lucht door trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lucht door trompet
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 09:48 

Het volgende probleem doet zich voor.

Tijdens het spelen en dan met name bij stukken dat er flink geblazen moet worden lijkt het soms alsof ik de hoeveelheid lucht niet kwijt kan in mijn Constellation 36B.
Het is net alsof er een prop in mijn trompet zit danwel alsof een grote ballon opgeblazen moet worden. Waar ligt dat aan? Te kleine boring, te klein mondstuk (JK exclusieve 10D) of teveel power voor deze trompet?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 19:40 

misscien forceer je wel teveel had ik ook toen ik de eerste keer met mic. speelde en mezelf niet goed kon horen,ik ging zoveel kracht zetten dat er niks meer uit kwam,inderdaad net of er een prop in zat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 20:36 

't is inderdaad waarschijnlijk een probleem met je techniek, meer specifiek je controle over de adem. Ik heb jouw probleem ook wel eens, als ik in een fanfare of harmonie moet spelen, en niet ontspannen genoeg speel, maar mijzelf 'opsluit', waardoor je ineens je lucht niet meer kwijt komt, en de klank gaat er ook niet op vooruit.
Probeer goed op je houding te letten. Zit je of sta je tijdens het spelen? Als ik sta heb ik nooit last van dit soort dingen, als ik zit wel soms, maar dat vergeet ik dus goed op mijn houding te letten. Ontspannen spelen is in ieder geval erg belangrijk!

Succes nog, en ik neem aan dat Erik hier nog el een en ander aan heeft toe te voegen!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 21:43 

JK10D is volgens mij wel een super kleintje.
Ik zou eens helemaal de andere kant op gaan, als ik jou was.
Probeer eens een grote te lenen van een collega 1.5C of id, en kijk of je het verschil merkt.
Bepaal vor jezelf waarvoor je de trompet wilt gebruiken en maak daarna een keus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 08:54 

Ik heb ook ooit eens zo'n constellation mogen proberen en was er in eerste instantie niet kapot van! Als je er wat meer power op wilde geven leek ie dicht te slaan!
Later kwam ik er achter dat ik, door iets minder lucht te geven, veel meer power kon geven! Kwestie van wennen dus!

En een groter mondstuk wil inderdaad ook wel eens helpen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 09:53 

Ik merk inderdaad ook dat bij "rustig" muziekspel hij heel licht speelt en inderdaad nog genoeg power heeft. Maar inderdaad bij meer toevoer van lucht en power lijkt het alsof de hoeveelheid lucht en power niet door de trompet verwerkt kan worden.
Jullie delen die mening lees ik, is dan de oplossing wellicht een trompet met grotere boring of werkt dat averechts. In die zien dat die grotere boring juist zwaardr speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 10:11 

Ik heb nog ergens een Conn Victor (die lijkt op de Constellation, maar is wat simpeler uitgevoerd: Was het concept hiervoor niet kleine boring, grote beker?) en die blaas je ook makkelijker dicht (i.i.g. makkelijker dan mijn Schilke X4 8) ) maar als je je er wat op beheerst, en op techniek blijft blazen, dan gaat ie als de spreekwoordelijke brandweer. Als je gaat duwen en forceren, dan is het gauw afgelopen. Ik gebruik wel VB 3C/CE mondstukken: die hele kleintjes heb ik geen ervaring mee......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 11:27 

Ik zou het niet in de trompet zoeken, hoewel dat natuurlijk de makkelijkste oplossing lijkt. Je zegt dat je denkt teveel power te hebben voor je trompet, maar dat is zeker niet het geval, aangezien mensen als Maynard Ferguson en Cat Anderson op een Connstellation speelden. En die hadden power zat.
Ik denk echt dat je in termen van luchtsnelheid en controle moet denken in plaats van hoeveelheid lucht en kracht. Met het eerste bereik je een krachtig geluid en veel projectie, met het tweede hooguit een hersenbloeding...
Sleutelwoord is: controle!!!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur