trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Té snel vermoeid
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Té snel vermoeid
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 20:02 

Dag allemaal,

Ik ben een 18jarige trompettist en heb wat problemen met de hoogte. Ik speel tegenwoordig zeer verkrampt en gespannen en de hoge noten komen er gewoon piepend uit. Na een kwartiertje spelen of een regel of 3 hoog geraak ik er gewoonweg niet meer aan... iemand een oplossing om wat losser en vlotter te spelen? Ik weet dat ik eerst en vooral wat meer zou moeten oefenen in de week maar daar heb ik momenteel gewoonweg de tijd niet voor... *snirf*

Alvast bedankt :p

Toedels

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 20:06 

Alles zo ontspannen mogelijk spelen!!!
Zet je keel zo ver mogelijk open, alsof je gaapt, probeer dan zoveel mogelijk lucht door je trompet heen te blazen, niet erin!
Als je begint te knijpen, heel alert erop reageren, en meteen weer ontspannen.. Als de hoge noten dan niet willen komen, jammer dan, maar het is eerst zaak dat je techniek goed zit, dan komen de hoge noten "vanzelf".
Een boek dat ik je zeker kan aanraden om deze ontspanning aan te leren is Embouchure Builder for Trumpet/Cornet van Lowell Little... Hij heeft veel zinnigs te melden, en het helpt heel erg goed. De oefeningen in het boekje zijn heerlijk ontspannend, en als je het goed blijft toepassen zul je zeker vooruitgang merken.
Nog een voordeeltje, het boekje is vrij goedkoop, te bestellen bij Broekmans en Van Poppel ([url[http://www.broekmans.com/[/url]) Moet je daar ff een mailtje heensturen, heb je m snel in huis :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2005 01:14 

1. goede houding
2. buikademhaling
3. ontspannen blijven !!!!! (ook als er snelle of hoge passages aankomen....)
4. lucht geven (snelheid) ---> niet (of zo weinig mogelijk) je lippen tegen het mondstuk duwen

en zo zijn er nog verschillende aandachtspunten. hierover zijn al zeeeeeeer talrijke topics over volgetypt. zoek maar eens op termen als hoogte, screamen, duurzaamheid, highblowen, ...

ik heb zelf ook moeite gehad met de hoogte een jaar geleden. na het doorlezen van (op enkele na) alle topics en het uitspitten van menige opinies op diverse sites omtrent embouchure(callet, maggio, stevens, mclaughin, smiley, gordon, ...) heb ik overal iets genomen om mezelf te verbeteren. nu speel ik doorgaans dagelijks verschillende malen G3's... en op een mindere dag lukt het toch aardig tot een D3. Ik verbeter nog steeds.
!!!! verbetering komt niet ineens maar geleidelijk aan !!!!

succes...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2005 07:30 

Piepend geluid in de hoogte, niet lang volhouden, komt bekend voor. Waarschijnlijk ga je knijpen zodra je de hoogte in moet. Dat zorgt er alleen maar voor, dat je gaat drukken met je trompet en dat er minder lucht door je trompet heen kan. Je moet je kin naar beneden 'trekken', het bekende rondje maken, zodat de lucht er door heen blijft kunnen. Dat is even wennen, maar het werkt wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2005 17:29 

ik heb dit probleem ook, ik probeer wel te buikademhalen en niet te drukken
maar uiteindelijk doe ik dat toch
als ik geconcentreerd ben lukt het wel(buikademhaling)
maar in een snel of moeilijk stuk stuk doe ik weer als van ouds

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2005 21:33 

de buikademhaling is nochtans de meest natuurlijke ademhaling(in je slaap of wanneer je languit in de zetel ligt tv te kijken.... doe je toch ook een buikademhaling).

je mag er ook niet te fel mee bezig zijn. het zou gewoon een automatisme moeten zijn.

zolang je relaxt speelt, zal je ook gewoon blijven inademen. wanneer je daarentegen 10 maten voor een zware passage je jezelf al begint op te jagen met (overdreven) te denken aan ademhaling, lipstand, ... is de kans groter dat je faalt.

klinkt simpel :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 00:36 

MIsschien is dit wel wat vloeken in de kerk:

de buikademhaling is lang niet de meest efficiente ademhaling!

Een ademhaling is een alzijdige beweging waarbij de buik meebeweegt. Er beweegt echter veel meer dan de buik. Ook de zij(en) en de rug bewegen mee met de ademhaling. Door je te veel te concentreren op de buik sluit je andere 'delen van je lichaam' af en zorg je voor een beperkte ademhaling....

Klinkt dit vreemd??? want er zijn volgens mij maar weinig mensen die er ook zo over denken....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 01:14 

jazzy schreef:
de buikademhaling is nochtans de meest natuurlijke ademhaling(in je slaap of wanneer je languit in de zetel ligt tv te kijken.... doe je toch ook een buikademhaling).

je mag er ook niet te fel mee bezig zijn. het zou gewoon een automatisme moeten zijn.

zolang je relaxt speelt, zal je ook gewoon blijven inademen. wanneer je daarentegen 10 maten voor een zware passage je jezelf al begint op te jagen met (overdreven) te denken aan ademhaling, lipstand, ... is de kans groter dat je faalt.

klinkt simpel :lol:

Op zich werkt buikademhaling goed als je niet te heftige hoge dingen moet spelen. Maar de ademhaling moet niet altijd ontspannen zijn zoals in het dagelijkse leven. Trompet spelen heeft veel meer steun van de ademhaling nodig en is dus niet altijd ontspannen maar vaak veel actiever. De middenademhaling is meer geschikt voor het wat hogere register omdat dit meer druk kan zetten waardoor je meer luchtsnelheid krijgt. Actief is dus wat anders als verkrampt.

Het hele verhaal staat overzichtelijk uitgelegd in mijn nieuwe boek.... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur