trompet.nl > forum > Toon onderwerp - overbite??
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: overbite??
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 10:09 

Hallo. Ik lees en hoor af en toe de term overbite. Dan staan de voortanden over de ondertanden heen als je je kiezen op elkaar zet. In dat geval moet je als je trompet speelt je onderkaak een heel klein stukje naar voren zetten en wijst de trompet met de beker omlaag om de druk van het mondstuk te verdelen tussen boven en onderlip. Dat lijkt me duidelijk. Maar hoeveel is "een heel klein stukje naar voren"? En iedereen heeft toch zijn boventanden over zijn ondertanden heen staan als ie zijn kiezen op elkaar zet? Waarom speelt dan bijvoorbeeld Loet van der Lee met zijn beker omhoog? Het lijkt me niet dat hij een gebit als een everzwijn uit Asterix en Obelix heeft.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 10:51 

Hallo Dirk,

<<<In dat geval moet je als je trompet speelt je onderkaak een heel klein stukje naar voren zetten en wijst de trompet met de beker omlaag om de druk van het mondstuk te verdelen tussen boven en onderlip. Dat lijkt me duidelijk.>>>

Hoezo lijkt je dit duidelijk? Dit hoeft helemaal niet hoor. Voor sommigen zal dit opgaan, voor anderen niet. Het werken met de kaakstand zoals je omschrijft, is geloof ik nogal streng voorgeschreven in de Stevens-Costello school, maar deze manier van spelen is maar voor een beperkt aantal mensen de ideale. Maak je er niet te druk om. Het is belangrijker dat het goed voelt en klinkt.

<<<En iedereen heeft toch zijn boventanden over zijn ondertanden heen staan als ie zijn kiezen op elkaar zet?>>>

Niet iedereen. Misschien 80% wel en 20% niet? Het is maar een schatting.

<<<Waarom speelt dan bijvoorbeeld Loet van der Lee met zijn beker omhoog?>>>

Dit kan wel degelijk met de gebitsformatie te maken hebben. Mensen met ondertanden voor de boventanden, zullen sneller geneigd zijn 'upstream' te spelen. Aan de andere kant zijn er ook zat spelers met een overbite die ook 'upstream' spelen. Bij sommigen wisselt het zelfs naar verloop van tijd. Up- of downstream is op zich niet zo relevant. Ga uit van hoe het voor jou van nature werkt en probeer jezelf niet in een vorm te passen die misschien niet geschikt is voor je.

Als je meer details wilt, kun je in de boeken van Clint 'Pops' McLaughlin aardige informatie vinden over upstream/downstream/pivot etc.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 13:37 

ik heb een overbite... zie foto hiernaast.
ik zet mijn onderkaak helemaal niet naar voor.... enkel de trompet wat naar beneden.
als ik mijn onderkaak naar voren breng verlies ik aan kracht en toon

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 13:38 

Ik ben van mening dat je de houding van 'je trompet' moet aanpassen aan de jouwe en niet andersom. Als je je kaak íets'naar voren zet bouw je spanning op en dat kun je niet gebruiken want het is toch al moeilijk genoeg :lol:. Daarnaast verttelde mijn oude leraar mij ooit eens dat er een trompettist een gehoorbeschadiging had gekregen van het naar voren plaatsen van z'n kaak.... Kijk er dus mee uit!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 13:51 

The Joker schreef:
Daarnaast verttelde mijn oude leraar mij ooit eens dat er een trompettist een gehoorbeschadiging had gekregen van het naar voren plaatsen van z'n kaak!

Zonder meteen veel van dit onderwerp af te willen wijken ben ik wel heel erg benieuwd hoe dit dan zit!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 20:10 

Dehaanmuziek schreef:
The Joker schreef:
Daarnaast verttelde mijn oude leraar mij ooit eens dat er een trompettist een gehoorbeschadiging had gekregen van het naar voren plaatsen van z'n kaak!

Zonder meteen veel van dit onderwerp af te willen wijken ben ik wel heel erg benieuwd hoe dit dan zit!

Me too, maar ik was geschokt dat hij het me vertelde :wink: , dus ik heb er nooit meer aan gedacht. Ik sprak een hele tijd geleden ook een student aan het Cons van Utrecht en die had er ook een keer onderzoek naar gedaan... Vraag me niet meer wie dat was, want ik heb em maar 1 keer gezien :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 20:34 

Het lijkt me een onzin verhaal.

Het gaat er volgens mij om dat de luchtstroom lijnrecht op de leadpijp staat, dan heb je de meest effectieve manier van spelen. Als de luchtstroom iets naar beneden of boven gaat door de fysieke bouw dan moet je de stand van de trompet daar aan aanpassen. Het ligt er ook aan in welk register je zit te spelen.

Het voordeel van de kaak iets naar voren bij een overbite is dat je zo iets meer steun voor het mondstuk creëert op je onderlip. Daardoor ontlast je dus de bovenlip waardoor die minder snel vermoeid raakt en beter kan vibreren. Je geluid en je uithoudingsvermogen hebben daar veel profijt van.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur