trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Concentratie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Concentratie
BerichtGeplaatst: 31 maart 2005 09:37 

Weet er soms iemand iets om je beter te blijven concentreren op je partij. Ik dwaal altijd af met m'n gedachten na een maat spelen en zit ik over alles en nog wat na te denken behalve muziek :) Mja ik speel m'n partij wel op "automatique", maar dan vergeet ik kleine dingetjes zoals legato's, ritme, wijzigingstekens...Ik heb ook zo een gevoel als ik dingen instudeer dat ik niet echt zit te studeren, maar eerder gewoon dingen herhaal met weinig of geen resultaat. Ik ben ook vaak te snel weg na lange noten of rust. Iemand raad of tips?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2005 10:16 

Als je studeert moet je ook geen dingen studeren die je al kunt. Dat heeft weinig zin. Je moet elke dag, als het kan, nieuwe oefeningen studeren alsof je voor een volle zaal zit te spelen. Dan moet je je wel concentreren en zul je merken dat je veel sneller leert.

De boeken van Allen Vizzutti gaan ook van het principe uit dat je elke dag een andere oefening pakt. Uiteindelijk oefen je toch hetzelfde embouchure en vingers, alleen met ander materiaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2005 10:27 

erikveldkamp schreef:
Uiteindelijk oefen je toch hetzelfde embouchure en vingers, alleen met ander materiaal.

Goeie opmerking. Aan de andere kant kan het ook nuttig zijn een paar vaste oefeningen te hebben die je wat minder snel rouleert. Juist bij een oefening die je al kent kun je gaan letten op zaken als ademsteun, toonkwaliteit etc. Als je enkel iedere dag nieuwe dingen studeert, loop je het risico dat je eigenlijk nergens meer mee bezig bent dan slechts met het lezen van de noten. Maar zeker: enige afwisseling houdt je zeker scherp.

En wat de topic betreft: ik zou toch niet anders kunnen zeggen dan: probeer je wel te concentreren. Je zegt zelf dat je zaken als articulatie e.d. vergeet. Dan concentreer je je dus niet. Wellicht minder lang achter elkaar studeren, of een periode van vijf minuten met jezelf afspreken waarbij je je focust op 1 aspect? Juist bij stukken die je al kent, kun je je richten op muzikaliteit etc. en de nootjes een beetje vergeten.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2005 10:57 

Je moet bij alles wat je speelt letten op ademsteun en muzikaliteit. Als je met die zaken wacht totdat je de noten kent ben niet effectief bezig.

De moeilijke frases gaan vaak veel beter als je de lucht goed door laat stromen en een mooi geluid hebt. In ieder geval klinken ze beter, als er dan een foute noot of een kicks tussen zit maakt dan minder uit.

Het is natuurlijk ook goed om bepaalde stukken voor uitvoeringen e.d. wat dieper te studeren. Dat spreekt vanzelf. Maar als je ze net kunt spelen ben je wel meer geconcentreerd bij de uitvoering dan als ze geen enkele moeite kosten om te spelen...

Het blijft nu eenmaal zo dat het moeilijker concentreren is als je geen uitdaging hebt. Ik speel 160x per jaar "In the Mood" dus ik ken het concentratie probleem.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2005 17:32 

Het probleem is denk ik dat ik wat te fanatiek ben met sommige oefeningen. Zoals die technical studies 2 en 3 van Clarke toen ik die kreeg. En sommge oefeningen van Arban heb ik ook uren gespeeld bvb. de intervaloefeningen. Met verschillende ritmes en zo. Ik krijg regelmatig nieuw dingen om te spelen. Maar ik word dingen rap beu, ik kan me er precies niet genoeg op toe leggen om ze eens deftig afgewerkt te krijgen. Alles voelt zo onafgewerkt aan. Ik download ook wel wat dingen van het internet, zoals die concert etude van Goedicke. Die gaat eigenlijk ver m'n petje te boven, maar vind ik ontzettend leuk om te horen en nu ook te spelen. Mja die 16'den zijn lastig als je geen dubbele tongslag goed kan. Maar nu begint het ook wel al te gaan in enkele tongslag :D
Ik moest me deze 2 weken(paasvakantie joepie de poepie!) vooral leggen op heel veel lange noten, maar dat is zo saai. Ik ben ongeduldig :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2005 17:54 

Ik heb gelukkig niet echt het concentratie probleem , maar soms speel ik van de diverse boeken waar ik uit leer dingen die eigenlijk op elkaar lijken en denk dan soms van , hmmm die sla ik maar over deze keer want ik heb hem 5 minuten geleden uit het andere boek gespeeld . als ik dan verder ga doe ik de oefening uiteindelijk toch wel want je wilt graag beter worden en die oefeningen zullen je daar uiteindelijk mee helpen.
Voorbeeld qua saaiheid , ik heb in julie een heel bel;angerijk concert in Zwitserland met onze fanfare en daar spelen we 2 erg lastige stukken qua techniek tellen timing etc etc , nu heb ik mezelf erop toegelegd om tot en met die tijd alleen die 2 stukken te oefenen en te spelen op de repetitie samen met de rest van de stukken , maar omdat die 2 stukken belangerijk zijn wil ik graag van mezelf dat ik ze helemaal goed kan spelen als het erop aankomt dus doe ik die 2 alleen , maar om nou niet in verveling te geraken en de "concentratie" niet te verliezen doe ik wel de oefeningen van Colin lip flexeblities want de oefeningen die daar in staan helpen mij weer een hoop met het studeren van die 2 stukken muziek . Ik weet het het is wel 3 maanden alleen maar wat stukken oefenen en spelen maar als je dan op het einde terug kijkt op het concert en alles goed gegaan is geeft me dan weer een goed gevoel en weet je uiteindelijk waar je het allemaal voor gedaan hebt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur