erikveldkamp schreef:
Ik denk dat Rolf Quinque het daar meer over heeft en niet over TCE op zich.
Rolf Quinque heeft het inderdaad niet over TCE. Met TCE werk je namelijk niet met iiii's en aaaaa's en oooooo's etc.
Larrios schreef:
Dit is even een vraag voor mezelf ter informatie, omdat ik niet zo thuis ben in TCE. Van het Callet forum op TH, begrijp ik dat er bij TCE ook een 'grijpende' actie is van de lippen ten opzichte van de tong. Ik meen dat Jeff dit ziet als een zekere mate of vorm van roll in. Hoe zie jij dat? In het Callet forum vallen die jongens nogal over de termen van Jeff, omdat die net iets anders zouden zijn dan die van Callet, maar hoe voelt het bij jou persoonlijk? Je hebt immers met beide methoden ervaring, vandaar de vraag.
Ko
Ko, alweer een goeie vraag. Tgaat goed hier
De grijpende actie met de lippen is idd heel wat anders dan de roll in. Zelf denk ik op twee manieren:
1. Bij de roll in denk je aan je lippen, terwijl bij TCE de lippositie vanzelf gaat. Een tijdje geleden was ik bij Bahb Civiletti in Duitsland. In de drie dagen dat ik les van hem kreeg heeft hij het geen een keer over de lippen gehad. Hij vertelde me dat ook voordat ik wegging. 'Denk eraan, als de tongpositie goed is, gaat de lippositie vanzelf, denk niet aan de lippen' (het verschil zit hem dus alleen al in het feit dat je wel of niet aan de lippositie denkt.)
2. Bij TCE is er geen sprake van ingerolde lippen. Zoals ik het nu voel is het meer een roll out met je tong ertussen. Naarmate je hoger gaat, maakt je tong meer een 'bevel' (ik hoop dat je deze term kent, anders roep je maar) en je lippen grijpen naar je tong. (meer als een lip clamp dan als een echte roll in). Is moeilijk uit te leggen op een forum, anders ben je welkom om een keertje langs te komen.
Groeten.