trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tongposities
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: tongposities
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 17:28 

In het A.S.A. boek van Rolf Quinke staat dat je als je hoger wilt spelen je met je tongpositie dat makkelijker kan doen. Maar als ik bij G2 al iiiiiiiiiiii doe, hoe kunnen sommige trompettisten dan daar nog een octaaf overheen? Want je tong nóg hoger in je mond zetten dat gaat niet want dan sluit je de boel af. Tevens werkt dat met die tongposities niet met buzzen. Je kan een binding van C naar E ook alleen met je lippen doen dus met je tong helemaal onder in je mond. Mijn vraag: wanneer ga je omhoog met je tong? Bij welke toon is dat bedoel ik.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: tongposities
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 18:29 

Dirk schreef:
In het A.S.A. boek van Rolf Quinke staat dat je als je hoger wilt spelen je met je tongpositie dat makkelijker kan doen. Maar als ik bij G2 al iiiiiiiiiiii doe, hoe kunnen sommige trompettisten dan daar nog een octaaf overheen?

Goede vraag. Hier heb ik ook jaren mee geworsteld. De tongpositie heeft maar een marginaal effect op de toonhoogte. Voor hogere noten heb je meer compressie nodig. Daar heb je lucht voor nodig, maar vooral ook je lippen. Als daar geen compressie wordt gemaakt, m.a.w. als de focus van de lippen niet goed is, dan is alle compressie die je 'voor de lippen' (dus met de tong, keel, stembanden, lucht, je linker bijbal, waar dan ook) maakt, beperkt tot niet meer effectief. De lucht heeft immers als laatste contact met de lippen.

Kort gezegd: als je bij G2 als op iiiiiiii zit, dan is je probleem niet je tongpositie, maar je lippositie. Als de lippositie wel goed zat, dan zou je tong in ieder geval veel lager zitten en zou je er ook effectiever mee kunnen sturen.

Dirk schreef:
Je kan een binding van C naar E ook alleen met je lippen doen dus met je tong helemaal onder in je mond. Mijn vraag: wanneer ga je omhoog met je tong? Bij welke toon is dat bedoel ik.

Als je kunt kiezen (als je de controle hebt), stel het dan uit. Onnodige spanning is nergens gewenst, zeker niet in de tong. Als je met G2 al aan je limiet zit wat betreft je tong, dan heb je eerst wat werk te doen op ander gebied.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 19:59 

Ik heb het idee dat je te snel te veel wilt!
Ik weet niet hoe lang je al speelt, maar ik zou in elk geval eerst zorgen dat je 'normale' bereik in orde is, voordat je gaat werken aan het hogere werk!
Sommigen willen het liefst meteen zo hoog mogelijk spelen en als ze dan in een boek lezen hoe dat zou moeten denken ze het gevonden te hebben!
In het ASA boek staan een aantal goede oefeningen, maar ik zou echt die hoge noten nog even vergeten!

Als ik je bericht zo lees zit jij bij G2 al redelijk aan je top!
Probeer dit gewoon rustig uit te bouwen en zorg dat je die G2 wat gemakkelijker kan gaan spelen! Zorg dat je nog overhoudt! Dus, wat Larrios ook zegt, stel dat moment dat de tong omhoog komt zo lang mogelijk uit!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 21:24 

larrios schreef:
Dirk schreef:
In het A.S.A. boek van Rolf Quinke staat dat je als je hoger wilt spelen je met je tongpositie dat makkelijker kan doen. Maar als ik bij G2 al iiiiiiiiiiii doe, hoe kunnen sommige trompettisten dan daar nog een octaaf overheen?

Goede vraag. Hier heb ik ook jaren mee geworsteld. De tongpositie heeft maar een marginaal effect op de toonhoogte.
Ko

Inderdaad een goede vraag. Alleen heeft volgens mij de tongpositie niet een marginaal effect op de toonhoogt. Alleen is het algemene idee dat je die iiiii achter in je mond doet. Je bouwt daar dus druk op, maar verliest die druk halverwege weer. (ik vergelijk het met een tuinslang die je 5 cm voor het einde inknijpt). Dat helpt misschien een beetje, maar lang niet zoveel in vergelijking met helemaal aan het einde. Je moet de compressie dus voorin je mond maken. Dus of met je lippen (ala BE) of met je tong tussen je tanden (ala TCE). Aangezien de tong veel sterker is dan je lippen heb ik de voorkeur voor TCE.

Het compressie maken met je tong voorin je mond is alleen veel moeilijker, terwijl je met een simpel iiiiii achterin je mond vaak al gelijk resultaat is. Wat mij betreft van korte duur en een doodlopende weg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 21:43 

Je kunt de verschillende tonposities ook gebruiken voor lipbindingen. Dus het maakt niet uit op welke noot je begint maar speel de hogere noot met behulp van een hogere tongpositie. Ik denk dat Rolf Quinque het daar meer over heeft en niet over TCE op zich.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 23:16 

ik gebruik de posite van de tong ook.... maar ik zie het meer als een fijnregeling....

als trompettisten een oktaaf hoger spelen... dan gebeurt dit niet door de tong nog meer omhoog te plaatsen maar door de druk, via de controle van hun lucht, te gaan verhogen....
als je bij een G2 al IIIII gebruikt..... dan kun je die 'i' veranderen naar een meer O positie als je je ademsteun(druk) opvoert.....
wanneer je dan met die hogere druk weer naar III gaat kom je op de Bb2 of C3....

ik denk altijd zo: eerst vanuit de buik (lucht, ademsteun, compressie.... hoe je het ook wil noemen)dit als grote regelaar van hoogte.... en dan als steun, als extra hulp.....de tongpositie.... want zoals je zegt met de tongpositie alleen kom je er niet, want op een gegeven moment zit je gewoon dicht....

http://www.bias.at/TRP/english/welcome_e.htm

hier staat beeldmateriaal waarop dan weer te zien is dat de tong nagenoeg niet beweegt.... maar goed.... om maar te zeggen dat dit me wat doet twijfelen aan die methodes van tong tussen de tanden en zo..... (zie de rontgen camera)

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 07:03 

Gerrit schreef:
Inderdaad een goede vraag. Alleen heeft volgens mij de tongpositie niet een marginaal effect op de toonhoogt. Alleen is het algemene idee dat je die iiiii achter in je mond doet.

Je hebt gelijk. Die nuance had ik moeten maken.

Gerrit schreef:
Je moet de compressie dus voorin je mond maken.

Dat is inderdaad de belangrijkste sleutel.

Gerrit schreef:
Dus of met je lippen (ala BE) of met je tong tussen je tanden (ala TCE). Aangezien de tong veel sterker is dan je lippen heb ik de voorkeur voor TCE.

Dit is even een vraag voor mezelf ter informatie, omdat ik niet zo thuis ben in TCE. Van het Callet forum op TH, begrijp ik dat er bij TCE ook een 'grijpende' actie is van de lippen ten opzichte van de tong. Ik meen dat Jeff dit ziet als een zekere mate of vorm van roll in. Hoe zie jij dat? In het Callet forum vallen die jongens nogal over de termen van Jeff, omdat die net iets anders zouden zijn dan die van Callet, maar hoe voelt het bij jou persoonlijk? Je hebt immers met beide methoden ervaring, vandaar de vraag.

Ko

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 08:27 

erikveldkamp schreef:
Ik denk dat Rolf Quinque het daar meer over heeft en niet over TCE op zich.

Rolf Quinque heeft het inderdaad niet over TCE. Met TCE werk je namelijk niet met iiii's en aaaaa's en oooooo's etc.

Larrios schreef:
Dit is even een vraag voor mezelf ter informatie, omdat ik niet zo thuis ben in TCE. Van het Callet forum op TH, begrijp ik dat er bij TCE ook een 'grijpende' actie is van de lippen ten opzichte van de tong. Ik meen dat Jeff dit ziet als een zekere mate of vorm van roll in. Hoe zie jij dat? In het Callet forum vallen die jongens nogal over de termen van Jeff, omdat die net iets anders zouden zijn dan die van Callet, maar hoe voelt het bij jou persoonlijk? Je hebt immers met beide methoden ervaring, vandaar de vraag.

Ko

Ko, alweer een goeie vraag. Tgaat goed hier :wink:
De grijpende actie met de lippen is idd heel wat anders dan de roll in. Zelf denk ik op twee manieren:

1. Bij de roll in denk je aan je lippen, terwijl bij TCE de lippositie vanzelf gaat. Een tijdje geleden was ik bij Bahb Civiletti in Duitsland. In de drie dagen dat ik les van hem kreeg heeft hij het geen een keer over de lippen gehad. Hij vertelde me dat ook voordat ik wegging. 'Denk eraan, als de tongpositie goed is, gaat de lippositie vanzelf, denk niet aan de lippen' (het verschil zit hem dus alleen al in het feit dat je wel of niet aan de lippositie denkt.)

2. Bij TCE is er geen sprake van ingerolde lippen. Zoals ik het nu voel is het meer een roll out met je tong ertussen. Naarmate je hoger gaat, maakt je tong meer een 'bevel' (ik hoop dat je deze term kent, anders roep je maar) en je lippen grijpen naar je tong. (meer als een lip clamp dan als een echte roll in). Is moeilijk uit te leggen op een forum, anders ben je welkom om een keertje langs te komen.

Groeten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur