trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Articulatie, het volgende struikelblok.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Articulatie, het volgende struikelblok.
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 07:00 

Ik probeer al even een degelijke articulatie te krijgen maar ik krijg steeds meer en meer de indruk dat er iets fundamenteels mis is met mijn manier waarop. Het enige dat mij ooit verteld is dat je je tong niet voorbij je tanden mag laten komen en in geen geval contact mag laten maken met je lip. Dan rest mij alleen nog de vraag te stellen hoe dan wel. Het blijft bij mij een zooi.

Olaf

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 07:14 
Moderator

luchtstroom is bij de aanzet heel belangrijk. Hou de lucht er goed onder en begin heel langzaam met enkele tongslag. Hierbij is een snelle beweging van de tong erg belangrijk. Luister goed naar jezelf. Is je aanzet niet duidelijk genoeg, ga dan eens met de plaatsing van je tong klooien, dan hoor je , en voel je wat voor jou het meest comfortabel is.

Bij de dubbele tongslag is het van belang dat je de k zo veel mogelijk voorin de mond brengt. Begin ook hier langzaam met Du-gu, en met veel lucht. naarmate dat beter gaat kun je weer gaan klooien met scherpere aanzet dmv tong plaatsing.

Blijf goed naar jezelf luisteren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 07:20 

articuleer net zoals je spreekt, dat is het meest eenvoudig om te leren.

Dus zeg "ta-ta-ta" of "tu-tu-tu" en speel dan met dezelfde tong beweging de noten.

Bij dubbele tongslag "ta-ka-ta-ka" of op andere klanken om een iets hogere of lagere tong te krijgen. Waar de tong dan precies tegen aan gaat, varieert per klank en bouw van de mond.

Als je dat kunt zeggen, kun je het ook bij het articuleren van noten gebruiken. Je moet de noten als 1 lange noot zien die alleen door de tongbeweging onderbroken wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 09:02 

erikveldkamp schreef:
articuleer net zoals je spreekt, dat is het meest eenvoudig om te leren.

Dus zeg "ta-ta-ta" of "tu-tu-tu" en speel dan met dezelfde tong beweging de noten.

Bij dubbele tongslag "ta-ka-ta-ka" of op andere klanken om een iets hogere of lagere tong te krijgen. Waar de tong dan precies tegen aan gaat, varieert per klank en bouw van de mond.

Als je dat kunt zeggen, kun je het ook bij het articuleren van noten gebruiken. Je moet de noten als 1 lange noot zien die alleen door de tongbeweging onderbroken wordt.

de laatste opmerking is heel belangrijk: er is sprake van één lange luchtstroom!!

Wat bij de voorstelling ervan kan helpen is dat bij een ta of tu aanzet de 'T' geen klank (trompetgeluid) tot gevolg heeft en de nadruk dus moet liggen op de u of a. Meer dUUUU of dAAA in plaats van TTTTTu of TTTTTa....

Wat dus wil zeggen dat je in eerste instantie lucht moet geven bij een aanzet en niks forceren met een keiharde T.
Aanzet is dus een gearticuleerde stroom lucht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 13:42 

Articuleren zoals ik spreek vind ik erg lastig daar ik normaal een overbite heb en tijdens het spelen mijn tanden tegenover elkaar staan of dat ik zelfs een kleine underbite creeer.
Ook werk ik 'enorme' hoeveelheden spelksel mijn toeter in als ik duidelijk probeer te articuleren. Ik ga vanavond maar een heel goed opletten wat er bij mijn pogingen te articuleren nu eigenlijk echt allemaal gebeurt in mijn mond. Met de bovenstaande opmerkingen moet ik een eind kunnen komen.

olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 13:54 

De meeste mensen hebben iets overbite, maar dat maakt op zich niets uit. Je moet de tong ontspannen gebruiken net zoals je "ta", of "ta-ka" zegt. Ik denk je je het allemaal iets te verkrampt doet door er teveel op te letten.

Ik heb de tong bij het aanzetten ook vaak tussen mijn tanden, maar dat is voor iedereen anders. Wat voor jouw maar het meest comfortabel voelt.

Rafeal Mendez had ook heel veel moeite met zijn articulatie, maar hij is er ongeveer de kampioen tongslag in geworden. (Zie www.trumpetstuff.com). Langzaam beginnen, met metronoom en beetje bij beetje het tempo opvoeren en dagelijks zo'n 10 min. doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 14:05 

Is dat dezelfe kerel die flight of the bumble bee speelt in een van die fragmentjes op je cd-rom? met dat laatste stukje wat hij speelt (in een adem) kun je idd kampioen tongslag worden mits je het net als hij uitvoert.

olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 15:35 

bumble bee....
is dat dat chromatische ding?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur