trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstukzetting tips
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondstukzetting tips
BerichtGeplaatst: 09 apr 2005 19:51 

Beste medetrompettisten

Ik heb altijd het monstuk zeer links op mijn lippen gezet, bijna op de mondhoeken. Ik bemerkte dat ik hierdoor weinig uithoudingsvermogen had en de lippen snel moe werden. Daarom ben ik sinds een maand of 5 het anders aan het proberen. Ik zet nu het mondstuk centraal op mijn lippen. In het begin had ik de kracht nog niet voor een g2! momenteel zit c3 erop (nog niet mooi). Ben dus wel tevreden.

Wel merk ik dat er nog steeds een aantal moeilijkheden zijn:

1) lippen rechts van het midden zijn zichtbaar minder ontwikkeld, vermoedelijk daardoor ontsnapt er hoorbaar lucht aan deze kant.

2)soms ben ik na het inspelen al zo moe dat ik weinig over heb om nog een muziekstuk te spelen. Hetgeen soms onmotiverend werkt.

Zou aan jullie willen vragen ofdat er mensen zijn die hetzelfde hebben gehad. Dat ze het mondstuk anders neer gingen zetten. Hoe waren julie ervaringen, hoe lang duurde het voordat je "het oude gevoel' weer terughad in de lippen, welke oefeningen raden jullie aan? enz.

Vriendelijke groet,

Niels

En op welk mondstuk speelde Miles Davis?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 apr 2005 20:06 
Moderator

ik had dat ook zeer extreem, zo extreem zelfs dat ik een half jaar niet mocht spelen, op last van theo wolters ( toen was ik 12 ) en doordat alle gevoel op de verkeerde plek daardoor wegviel, kon ik daarna beter opbouwen. Dus hoe rigoreus ook, het heeft zeer goed gewerkt. ( de docent die mij toen lesgaf, werd door de muziekschool onder curatele gesteld van theo wolters, omdat hij mij zo onwijs verneukt had. Dit bleek toen ik mij aanmeldde voor de voco in maastricht ).

Daarna kon ik weer beginnen, en dan is het goed opletten dat je telkens focust op de goede zetting.
Je moet in wezen andere delen van de spieren trainen, en daar gaat tijd inzitten, en dit moet je ook zeker niet overhaasten. Dus niet teveel trainen, maar veel korte blokjes maken. En zoveel mogelijk op lucht spelen, en de druk op je lippen, verdelen over het hele mondstuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2005 13:47 

Probeer de oefeneningen van James Stamp eens. Daarmee ga je voelen wat welk onderdeel van je lichaam goed moet doen. het heeft mij erg geholpen in het lage register, mijn tong begint steeds beter mee te werken, mijn lippen sterken erg aan. Door de lage oefeningen die je van Stamp kan gebruiken, krijg je ook je mondhoeken onder controle, maar daar was ook al een keer een ander topic over geweest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2005 16:16 

Reactie op marnix:

Allereerst bedankt voor de tips.
Ik speel inderdaad niet te lang achter elkaar. Als ik thuis oefen steeds in blokjes van maximaal een kwartier. Heb bemerkt dat letterlijk rust nemen en concentratie (= rust in je hoofd) wellicht de belngrijkste voorwaarden zijn om voouit te komen.
Wat betreft die ontsnapte lucht, dat komt dus wel goed als die spieren ook ontwikkeld zijn?

En op welk mondstuk speelde Miles Davis?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2005 16:45 
Moderator

Olaf schreef:
Reactie op marnix:

Allereerst bedankt voor de tips.
Ik speel inderdaad niet te lang achter elkaar. Als ik thuis oefen steeds in blokjes van maximaal een kwartier. Heb bemerkt dat letterlijk rust nemen en concentratie (= rust in je hoofd) wellicht de belngrijkste voorwaarden zijn om voouit te komen.
Wat betreft die ontsnapte lucht, dat komt dus wel goed als die spieren ook ontwikkeld zijn?

ja

en nu ga ik hier iets heel gevaarlijks zeggen: ik neem het risico dat de puristen over mij heen gaan vallen, maar ik meld dit toch: het mondstuk heeft een bepaalde afmeting, en het is de bedoeling de lippen trillen binnen de afmeting van het mondstuk, dus wat je zou kunnen doen is zorgen dat de trilling ook tot dat gebied beperkt blijft, door het mondstuk stevig op zijn plaats te houden( een beetje druk zetten dus, maar doe dit dusdanig dat je de trilling niet afknijpt ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2005 21:06 

en nu ga ik hier iets heel gevaarlijks zeggen: ik neem het risico dat de puristen over mij heen gaan vallen, maar ik meld dit toch: het mondstuk heeft een bepaalde afmeting, en het is de bedoeling de lippen trillen binnen de afmeting van het mondstuk, dus wat je zou kunnen doen is zorgen dat de trilling ook tot dat gebied beperkt blijft, door het mondstuk stevig op zijn plaats te houden( een beetje druk zetten dus, maar doe dit dusdanig dat je de trilling niet afknijpt ).[quote][/quote]

Helemaal mee eens!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2005 00:53 

Zonder mondstukdruk kun je niet trompet spelen, dat geldt zelfs voor "puristen".

Maar wie zijn die evt. puristen dan, die zonder die druk wel kunnen spelen ?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur