Ko,
Mijn knieën zijn niet vergroeid, maar ik herken wat je zegt en ik heb het daar al met mijn docent over gehad. Hij zei: overdrijf gerust eens en zet je voeten in een omgekeerde v-stand (x-benen) en voel wat het met je houding en ademhaling doet. Dat laatste is voor hem het beslissende criterium: het moet je voelbaar (en als gevolg daarvan hoorbaar) een beter resultaat geven, anders moet je het niet doen.
Een lichte v-stand kan wellicht voor sommigen (velen?) ook goed zijn. Zelf merk ik dat ik met mijn voeten evenwijdig beduidend beter voel hoe houding en ontspanning is: (1) vooral het onderlijf (buik, bekkenbodem, benen) voelt veel flexibeler en (2) daarbij (en dat heb ik pas gemerkt toen ik "evenwijdig ging staan") kan ik mijn voeten als in beton gegoten laten staan tijdens het spelen, véél stabieler dus, de wankeling in knieen en enkels, het zoeken naar een net even andere houding, is bij mij "in de stand evenwijdig" verdwenen. En (3) de toonkwaliteit is weer een stapje beter dan daarvoor - hoewel dat niet alleen aan de voeten ligt. Dat is winst en dat voel ik terug en hoor ik terug bij mezelf. Ik zou zeggen: experimenteer er een beetje mee, maar niet te veel. Het kan heel goed zijn dat een lichte v-stand voor jou goed werkt!
Bovendien, ik heb dit nu pas een week geleden ontdekt, en het effect van een nieuwe ontdekking is vaak in het begin het grootst. Het zou heel goed zo kunnen zijn dat ik, als ik dit nieuwe gevoel me eigen heb gemaakt, hetzelfde gevoel daarna ook weet vast te houden met bijv. een lichte v-stand. Wat nu even een heel belangrijk aspect is, zal straks wellicht normaliseren tot een normaal onderdeel van mijn spelen. Maar voorlopig houd ik me secuur aan evenwijdig staan (voeten met ca. 20 cm tussenruimte, maar nu ga ik erg ver in het analyseren

)
Nog even over die x-benen: het ligt allemaal wel heel subtiel volgens mij, dus je knieën moeten zeker niet op slot raken. Maar soms is dat alleen maar een gevoel, omdat het vreemd voelt of 'als x-benen' voelt, terwijl het in werkelijkheid wel meevalt - je lijf moet immers wennen en dat voelt in het begin onwennig. De enige graadmeter daarvoor is volgens mij of het, zoals ik hierboven schreef, bijdraagt aan (1)
flexibel gevoel in onderlijf en benen, (2)
stabiel contact van de voeten met de grond en vooral (3) een beter
geluid.
Maar ik zal wat ik hier zo vrijmoedig opschrijf nog even aan mijn docent laten lezen morgen, dan kom ik er nog even op terug.
Groet,