trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Koorts lip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koorts lip
BerichtGeplaatst: 16 apr 2005 18:41 

Wat doe je als je een koorts lip hebt? Wat is het beste middel tegen een koorts lip? Bepaalde soort creme? Spelen of niet? :?:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2005 08:44 

ikzelf zou niet gaan spelen, en ik gebruik ook zovirax...
als je speelt wordt het alleen maar erger, en het is al niet fijn... :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2005 08:56 
Moderator

om verdere besmetting te voorkomen, zou je je mondstuk kunnen uitkoken.

Profiel  

Berichttitel: kl
BerichtGeplaatst: 17 apr 2005 12:43 

pure alcohol ! ieder uur je lip mee schoon maken! niet inwendig gebruiken.

Als het vaak terug komt zou je een kunnen denken je mondstuk opnieuw te verzilveren/vergulden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2005 13:17 

als ik er last van heb, bevind het koorsblaasje zich meestal aan de mondhoeken zodat mijn spel er niet echt onder lijdt. het kan echter wel een beetje vervelend voelen.

je moet er zo vlug mogelijk bij zijn om zovirax te smeren. zo voel ik aan mijn mond wanneer ik koortsblaasjes ga krijgen en smeer ik zovirax voordat de blaasjes zichtbaar zijn. dit preventief bestrijden kan soms zelfs het uitbreken tegengaan zodat er geen blaasje komt.

eens er een korstje is zou ik geen zalf meer smeren, want ik heb de indruk dat je dan het genezen tegengaat en er langer last van hebt

jazzy

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2005 13:22 

Het virus dat een koortslip veroorzaakt blijf je bij je dragen, daar kom je niet meer vanaf. De symptomen van een koortslip (blaasjes en later korstjes) komen aan het licht als je afweer verminderd is, zoals bij een griepje, stress, weinig slaap of wat dan ook.

Je mondstuk ontsmetten heeft dus alleen zin om te voorkomen dat je anderen besmet als je die ook op dat mondstuk laat blazen. Pure alcohol lijkt me erg pijnlijk om op je kapotte lippen te smeren en je krijgt er ook het virus niet mee weg, lijkt me geen aanrader!!!

Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2005 09:00 

Je mondstuk schoonhouden heeft wel degelijk nut, omdat het herpes simplex virus lokaal op en in je lip zit. Je moet dus zorgen dat je auto-infectie voorkomt, dwz zorg dat je niet een ander deel van je lip ook nog besmet. Dat kan ook makkelijk gebeuren als je je lip insmeert, maar van tevoren je handen niet wast. Je mondstuk koken hoeft trouwens niet, schoonmaken met zeep en veel water is genoeg.
Let ook op dat het virus niet op andere slijmvliezen (neus, ogen, je weet wel) terecht komt, want die kunnen allemaal ook besmet worden, en dan wordt het pas echt naar. Van herpes in je ogen kan je zelfs hersenschade oplopen. Dus liever een keertje teveel je handen wassen.
Je kan wel spelen, maar als de blaartjes / de wond in het mondstuk of op de rand zitten, kan je het maar beter laten, en ook als het gaat bloeden, kan je maar beter een paar dagen wachten; als de wond te vaak openbreekt, kan je er littekens aan overhouden, en dat wil je echt niet hebben.
Het enige wat (medisch bewezen) helpt tegen het virus zelf is aciclovir (er zijn andere middelen, maar die hebben erg nare bijwerkingen, dus die kan je niet zomaar krijgen), dat in de voortplantingscyclus van het virus ingrijpt; deze stof zit in zovirax, maar ook in tal van andere (goedkopere) middelen. Raar genoeg werken sommige van deze middelen beter (voor mij doet de koortslipcrème van de Samenwerkende Apothekers het heel goed), andere minder goed (die van etos bijvoorbeeld), terwijl er dezelfde concentratie aciclovir in zit (10mg / g). Deze middelen werken des te beter, hoe eerder je ze gebruikt. Vanwege de autoinfectie kan je beter je hele lip insmeren, niet alleen de infectiehaard. Vanaf het moment dat er alleen nog korstjes zijn, is de voortplantingsfase afgesloten, en heeft het middel geen invloed meer. De koortslip is dan ook niet meer besmettelijk, dus op dat moment zou je ook gewoon vetcrème kunnen gebruiken zodat de wond niet openbreekt (maar voor de zekerheid ga ik dan toch nog even door met aciclovir).
Soms worden alcohol of zinksulfaat aangeraden; deze helpen niet tegen het virus zelf, maar drogen de lip uit en zorgen zo voor een minder leefbaar klimaat. Is natuurlijk heel slecht voor je lip, dat uitdrogen, en de blaartjes gaan eerder open, dus dat zou ik liever niet doen. Je loopt dan trouwens ook een groter risico op autoinfectie.
Het herpes simplex virus is trouwens best een naar beest; anders dan bijv. het hiv-virus kan het best een tijdje (uren, soms wel dagen) buiten je lichaam doorbrengen. Het is minder sterk aangewezen op warmte, en het kan ook zuurstof (open lucht) aan. Maar net als bij alle andere virussen geldt: een infectie wordt waarschijnlijker als je:
- mechanische druk / wrijving uitoefent (bijv. spelen op een geinfecteerd mondstuk)
- grotere hoeveelheden geinfecteerd vloistof overbrengt (bijv. drinken uit een geinfecteerd glas)
- het virus maar korte tijd blootgesteld is aan open lucht (bijv. zoenen)
Het herpes virus raak je nooit meer kwijt, het nestelt zich in de lip en gaat een acute fase in zodra je afweer zwak wordt, of je lip erg kapot is. Het is alleen besmettelijk in de acute fase (maar ook aan het begin ervan, voordat je iets kan zien).
Een kleine troost: de eerste aanval van een nieuwe herpes simplex stam is meestal de heftigste, daarna leert je afweer ermee om te gaan. Het komt zelfs voor dat je resistent wordt tegen een bepaalde stam.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur