trompet.nl > forum > Toon onderwerp - goede oefeningen om hoger te kunnen komen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: goede oefeningen om hoger te kunnen komen
BerichtGeplaatst: 21 jun 2003 19:20 

wie kan me helpen? ik heb problemen in de hoogte, ongeveer vanaf de a2. de c3 haal ik heel soms, en daar baal ik van, ik zou zo graag gewoon goed in de hoogte kunnen spelen! ik schijn al te snel met mijn lippen te knijpen, weet iemand goede oefeningen om "makkelijk" in de hoogte te komen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jun 2003 08:33 

Er is mij altijd verteld dat als je veel oefent aan het uithoudingsvermogen (in de laagte) dat dan de hoogte vanzelf ook komt...
Bij mij was dat toch niet helemaal het geval, want ondanks dat het nu wel beter gaat knijp ik nog te vaak. Het knijpen bij mij is niet met de lippen , maar meer in de keel dus heeft vermoedelijk een andere oorzaak. Het dichtknijpen van de keel kun je oplossen door veel lucht te gebruiken en er steeds aan te denken dat je ontspannen speelt en daarbij de luchtpijp (en mond/keel) wijd open houdt. Op een gegeven moment gaat alles dat geautomatiseerd. (Bij mij nog niet het geval).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jun 2003 13:22 

ja, ik weet dat je met lage tonen hoger zou moeten kunnen komen, ik heb alleen een probleempje:
ik geef genoeg lucht, maar knijp m'n lippen heel dicht op elkaar, en ik knijp m'n keel min of meer dicht... als ik probeer mijn lippen wat verder open te houden kom ik lang zo hoog niet meer...... :cry: :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jun 2003 13:53 

Heb hetzelfde probleem, val op die manier soms van de (hoge) noot. Het ligt dus niet alleen aan mij dat deze techniek niet voldoende helpt. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jun 2003 19:09 

Dat van de hoge noten afvallen heeft niet zozeer met de lippen te maken als wel met de ademsteun.

Als je die goed vasthoudt, (dus voldoende lucht laat stromen) zouden de hoge noten moeten blijven staan als een huis.

Wat is het allemaal simpel hè? (in theorie :? )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2003 08:05 

Esther schreef:
Er is mij altijd verteld dat als je veel oefent aan het uithoudingsvermogen (in de laagte) dat dan de hoogte vanzelf ook komt...

Niets komt vanzelf..... :(

Oefeningen "in het laag" zijn erg goed om te voelen hoe je de lucht door je instrument blaast: dit gevoel moet je in de hoogte ook nastreven door langzaam aan ook steeds hoger te spelen. Heel zacht spelen heeft ook zo'n effect: beide manieren maken dat je veel langer kan studeren dan wanneer je meteen daadwerkelijk de hoogte in gaat.
Hoog spelen moet je toch ook oefenen, want je spieren (lippen, ademhalingssyteem) moeten ook aan de hogere inspanning wennen.
Een ervaring van mij is dat je vooral nooit moet forceren, en dat rust een wezenlijk onderdeel van de "training" is.

Profiel  

Berichttitel: gaatje
BerichtGeplaatst: 24 jun 2003 10:05 

Hallo Marjo, inderdaad gaat het voor geen meter meer als je en hoog wilt spelen en een grote lipopening gebruikt. Om hoog te kunnen spelen moeten de lippen heel snel kunnen trillen en om dat voor elkaar te krijgen met een zgn. grote aperture ga je spieren gebruiken die je absoluut niet moet gebruiken nl. je armspieren. Dan pers je als het ware je lippen op elkaar (om zo toch een kleine aperture te maken, nodig om een snelle lipvibratie te verkrijgen) door je mondstuk tegen je waffel aan te snoeren. Resultaat: geen uithoudingsvermogen meer, pijn in je lippen, dun en iel geluid in de hoogte, vals in de hoogte enz enz. En om dat weer af te leren........... Kortom, 't wordt tijd een leraar te zoeken die en goed kan trompetspelen en het jou ook nog goed kan uitleggen, want dat is een kunst apart! Zet 'm op.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2003 13:48 

jou verhaal klinkt wel heel erg bekend Theo! echt precies wat ik heb.... ik heb wel een goede leraar, en van hem moet ik drieklanken binden, dat zou goed voor mijn embrouchure zijn... maar misschien heeft iemand anders nog goede tips...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur