trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tongslag
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: tongslag
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 20:23 

heey
ik wil graag de tongslag leren, maar mijn leraar kan het niet dus kan hij het me niet leren. iemand goede tips of een goed boek daarover? ik hoor het graag
groeten k.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 20:26 

Betere leraar opzoeken? :? Behoorlijk vreemd dat een docent zelf niet eens het spelen goed onder de knie heeft...

Maar in ieder geval, boeken:
- Vizzutti deel1
- Arban

en probeer ook eens de zoekfunctie: http://www.trompet.nl/forum/search.php

:twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 22:12 
Moderator

langzaam beginnen

lucht eronder.

en inderdaad, jezelf afvragen of je docent wel goed genoeg is, als hij zelfs dat detail niet beheerst.

en ook Zoekfunctie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 23:24 

tsja langzaam beginnen maar wat moet je precies doen? ik heb gehoord iets met ta-ka maar dat lukt niet erg, hoe zit dat?
p..s.mijn leraar is erg goed hoor, hij heeft een jaar op les gezeten voor de tongslag maar het lukt hem niet!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 00:25 
Moderator

kat_x schreef:
tsja langzaam beginnen maar wat moet je precies doen? ik heb gehoord iets met ta-ka maar dat lukt niet erg, hoe zit dat?
p..s.mijn leraar is erg goed hoor, hij heeft een jaar op les gezeten voor de tongslag maar het lukt hem niet!

elke eerste jaars conservatorium student leert de tongslag, hoe moet je anders je eindexamen ooit halen?????? 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 00:47 

http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... t=tongslag

en verder dit: http://www.trompet.nl/forum/search.php

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 06:04 

kat_x schreef:

Je moet de goede plaats opzoeken om de ka (ik zeg liever ku) te articuleren. Niet te ver achterin je keel, maar ook niet te ver naar voren. En dan gewoon een enkele noot spelen met ta en goed luisteren hoe je aanzet klinkt. Dan een met ka en weer goed luisteren. Je moet geen verschil horen. Als je dat kunt, kun je je souplesse gaan opvoeren met etudes uit Arban enz. enz. Begin met tweedelige tongslag, de driedelige komt dan later wel. Als je eenmaal tweedelig kunt is driedelig niet zo moeilijk meer.

Vraag aan de pros: is de atriculatieplaats van de 'ka' eigenlijk afhankelijk van het register?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 07:07 

Ik ben op dit moment met tongslag bezig en het enige wat je ik er aan doe, is het gewoon doen. In het begin dacht ik; dit gaat nooit lukken. Het voelt raar, het klinkt niet, maar als je zeker bent dat je 'ka', 'ku' gebruikt, dan moet je het overal bij toepassen. Zelfs in orkestpartijen. Ik speel al heel wat jaar, maar sinds een jaar zet ik elke toon aan met mijn tong. Toen ik weer op les kwam en ik dat moest gaan leren, voelde dat net zo raar en gek en klonk het net zo lelijk als tongslag nu. Maar wanneer je doorzet en volhoud kom je er vanzelf.
Ik denk dat wanneer je alleen aparte oefeningen voor het oefenen van tonslag gebruikt, je het niet snel leert.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur