trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Na 3 jaar weer beginnen met spelen... Maar hoe???
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Na 3 jaar weer beginnen met spelen... Maar hoe???
BerichtGeplaatst: 19 sep 2005 10:42 

Hallo allemaal!

Ik heb sinds de bruiloft van mijn broer mijn trompet niet meer vast gehad, maar heb hem nu weer bij mijn ouders weg gehaald. Maar goed, ik wil weer een beetje goed leren spelen, heeft iemand nog goeie specifieke tips? Ik klink namelijk momenteel als een stofzuiger en kan max 10 min blazen. Beetje frustrerend! :?

Groetjes,
Elsemarije

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2005 11:25 

ehhhmm... Neem les?!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2005 11:26 

kijk hier eens
http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=2155

de beste tip die erbij staat is: neem les.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2005 11:30 

Les nemen gaat niet echt lukken. Aangezien ik student ben, en nauwelijks rond kan komen zoals het is. Daar komt bij dat ik 7 jaar les heb gehad, en heb daar nou niet echt zin in.

Maar merk inmiddels dat het weer iets beter gaat. Heb net een half uur gespeeld en ging nog best goed tot 5 min voor het eind :S

Maar bedankt voor de tip iig

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2005 12:14 

Elsemarije schreef:
Les nemen gaat niet echt lukken. Aangezien ik student ben, en nauwelijks rond kan komen zoals het is. Daar komt bij dat ik 7 jaar les heb gehad, en heb daar nou niet echt zin in.

Maar merk inmiddels dat het weer iets beter gaat. Heb net een half uur gespeeld en ging nog best goed tot 5 min voor het eind :S

Maar bedankt voor de tip iig

Dan ben je 5 minuten te laat gestopt. :?
zowel mentaal als embouchure-technisch is het beter te stoppen als alles nog goed gaat! je kan dan beter twee keer een kwartiertje spelen, als één keer een half uur, met een slecht eind.

verder kan je beginnen met dit hele forum door te lezen ( :mrgreen: ), er staat erg veel info op voor allerlei niveau.
Handig is om de zoekfunctie te gebruiken, en dan bv te zoeken op een item als "ademhaling", of "studeren", of "methode" enz.
Je leert vanzelf wie de meest houtsnijdende opmerkingen maakt 8)

succes, verder!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2005 12:30 

Als je 7 jaar les hebt gehad moet het wel gek lopen wil je daar helemaal niets van onthouden hebben. Ik zou terug gaan beginnen met de methode die toen hebt gedaan. Vanaf het prille begin beginnen. De eerste lessen zal je doorheen vliegen maar er komt een punt waarop het weer moeilijker gaat en van af dat punt kan je structureel verder gaan studeren.

Veel succes en vooral plezier.

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2005 13:37 

Het lijkt mij het beste dat je het langzaam weer opbouwt. Je kan niet na 3 jaar ineens weer een uur achter elkaar spelen. Om uithouding op te bouwen zul je langzaam moeten beginnen (kwartiertje per dag) en dan langzaam uitbreiden tot je weer op je niveau zit. Je zult van die jaren les wel studieboeken hebben. Begin daar weer mee. Maar dan wel eerst de makkelijke etudes en oefeningen en dan ook dit weer opbouwen. Hoe frustrerend het ook is, je kan niet weer alles als je 3 jaar niet gespeeld hebt. Ik merk het bij mijzelf al als ik 2 weken niet gespeeld heb. Dan moet je ook rustig aan weer opbouwen. Maar voor jezelf een soort rooster, wanneer ga ik wat studeren en hoelang...Werkt ook ;) Succes ermee

Profiel  

Berichttitel: Re: Na 3 jaar weer beginnen met spelen... Maar hoe???
BerichtGeplaatst: 19 sep 2005 14:27 

Elsemarije schreef:
Ik klink namelijk momenteel als een stofzuiger en kan max 10 min blazen. Beetje frustrerend!

Ik hoop dat je goede vrienden bent met je huisgenoten!!!
Begin net zoals anderen na een vakantie - in jouw geval een lange vakantie - met veel lange noten (klank), toonladders (voor de vingercoordinatie) en niet vergeten: muziek die je leuk vind om te spelen!
Trompet spelen is namelijk je hobby!

Veel succes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur