Geregistreerd: 17 dec 2005 15:33 Berichten: 19 Woonplaats: Nijmegen
Hoi allemaal,
Ik heb 10 jaar trompet gespeeld. Ik wil na 4 jaar niet spelen het weer gaan oppakken.
Alleen kan ik het maar hooguit 5 minuten volhouden. Dit lijkt me een beetje weinig....
Na ongeveer 5 minuten blaas ik meer lucht uit mijn trompet dan geluid. Kan het zijn dat het aan mijn mondstuk ligt? Of komt het misschien omdat ik al 4 jaar niet gespeeld heb?
Herkent iemand dit probleem? Zo ja, hoe heb jij/heeft u het opgelost?
Ik denk dat het op dit moment volstaat met veel lange noten spelen en daarna lipbindingen oefenen.
Ook je toonladders niet vergeten, maar ik denk nog zeker niet te hoog gaan oefenen, als je dat al zou kunnen op dit moment.
Ik zou in jou geval NIET hoger repeteren dan G2, maar misschien denken andere trompettisten daar anders over.
Als je al 10 jaar hebt gespeeld, moet het lijkt mij toch erg snel terugkomen je oude embouchure.
Met een flinke dosis geduld en wilskracht moet je toch over een paar maandjes al weer een eind op weg zijn denk ik zo.
Geregistreerd: 17 dec 2005 15:33 Berichten: 19 Woonplaats: Nijmegen
Hoi toeteraar,
Ben gelijk eens met je advies aan de gang gegaan en moet zeggen dat het heel goed werkt.
Ik hou het nu een stuk langer vol en er komt ook nog zeker na 5 minuten geluid uit mijn trompet:-). Ga dit eens een aantal maanden volhouden! Dank je wel voor de tip.
Geregistreerd: 05 maart 2003 12:56 Berichten: 47 Woonplaats: Amelia, Italië
Ik ben vorig jaar na een stop van 16 jaar weer begonnen. Net als jij had ik in het begin totaal geen uithoudingsvermogen en het hogere register was een probleem. Inmiddels ben ik een jaar verder en is de situatie fors verbeterd, al moet er nog een hoop gebeuren. Bij mij heeft veel geholpen dat ik weer met les ben begonnen en een leraar heb gevonden die goede aanwzijgingen geeft. (En ik heb veel geleerd van ervaringen en tips van anderen op dit forum)
Succes!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen