trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tijdens het spelen van Caruso...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tijdens het spelen van Caruso...
BerichtGeplaatst: 06 feb 2006 19:08 

...wordt mijn hoofd paars.

Het gaat om de basic Caruso van Marcus Stockhausen, oefening twee, de seconds. Tot de C boven de balk gaat het wel maar daarna wordt mijn hoofd zo paars dat het niet meer gezond lijkt. :oops:

Hebben meer mensen hier last van tijdens deze oefeningen van Caruso?

Hoort dit bij de oefening of doe ik iets niet goed??

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2006 19:54 

De paarse kleur is een extratje.... :lol:

Het gaat er bij Caruso wel om om de embouchure zo lang mogelijk te belasten zodat het uithoudingsvermogen vergroot wordt. Lees eens het artikel op LIVmusic.com hierover.

http://www.livmusic.com/Articles/weird_ ... books.html

Je zou dus eerder paarse lippen moeten hebben ipv een paars hoofd. Dan zit je ademhaling niet goed denk ik zo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2006 09:14 

Hallo Jaws, als ik een keertje moe uit mijn werk naar huis kom doe ik Caruso. Mijn toon is omdat ik moe ben zowiezo niet heel motiverend om te gaan studeren en dan begin ik met de six-notes en de seconds tot er geen geluid meer uit komt. Dan wacht ik even en begin opnieuw. Caruso vind het niet erg als het niet klinkt, het gaat hem om puur de (spier)inspanning. Als jij paars aanloopt doe je iets niet goed want Caruso gaat altijd uit van souplesse, hoe gek dat ook klinkt na wat ik hierbven geschreven heb. Als jij paars aanloopt en je speel die toon na op alleen je mondstuk zal je horen dat dat ook nergens meer naar klinkt. Op www.yamahaartistmodel.com zegt iemend dat je een ringing sound moet hebben op je mondstuk, de demonstrator loopt echt niet paars aan hoor!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2006 10:38 

Zo ver was ik zelf ook al wel, daarom dat ik op zoek ben naar de manier om dat paars aanslaan te voorkomen.
Tot nu toe heb ik het idee dat ik teveel lucht door een te klein gat wil blazen waardoor de druk te hoog wordt. Maar als ik het gat groter maak of als ik minder lucht geef dan valt mijn toon weg. En Caruso/Marcus zegt juist dat je door moet blazen, zelfs als de toon weg is gevallen.

En eerlijk gezegd kwam dit pas nadat ik een paar weken caruso heb gebruikt. Volgens mij was het in het begin niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2006 16:01 

Jaws schreef:
En Caruso/Marcus zegt juist dat je door moet blazen, zelfs als de toon weg is gevallen.

Op de Masterclass van Frits Damrow kawm dit ook voor,
FD schreef:
altijd de oefening afmaken

Maar volgens mij had dat meer met de lucht stroom te maken,

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2006 17:06 

Ik kan je alleen maar aanraden om, als het alleen bij de kleur blijft, er niks mee te doen, volgens mij wordt iedereen wel een beetje kleurig. Alleen als je duizeligheid merkt zou je eens kunnen kijken of je misschien je ademhaling aan het gaatje van je mondstuk kan aanpassen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2006 18:27 

Citaat:
Ik kan je alleen maar aanraden om, als het alleen bij de kleur blijft, er niks mee te doen, volgens mij wordt iedereen wel een beetje kleurig. Alleen als je duizeligheid merkt zou je eens kunnen kijken of je misschien je ademhaling aan het gaatje van je mondstuk kan aanpassen

Precies. Zou ik ook in de gaten houden. Zelf heb ik er geen last van. Ik voel alleen flink mijn spieren (mond, buik) als ik zo hoog (tot nu toe kom ik tot C) ga.

Wel goed blijven oefenen, want je moet hoger als Wim :wink: (of spelen jullie niet meer samen?)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2006 08:27 

Denver! schreef:

Wel goed blijven oefenen, want je moet hoger als Wim :wink: (of spelen jullie niet meer samen?)

Wacht ff: Ook jij kan te ver gaan!!!! Wim jankte een maandje geleden nog een Bes boven de hoge C eruit :? (Staat op tape!!)
Als ik dat moet doen wordt ik zwart. Kom nu pas tot de E en soms tot de F maar daar houdt het echt op hoor. Maar ga vanmiddag weer proberen wat ik eraan kan doen zonder al te veel te verkleuren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur