trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk -> Trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 07:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondstuk -> Trompet
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 18:53 

Even wat anders dan TCE.. :P

In mijn zoektocht (kwelling) naar het juiste embouchure stuit ik nu op een probleem. Het buzzen en het spelen op het mondstuk gaan (ook volgens mijn leraar) uitstekend. Maar als ik eenmaal de trompet op mijn lippen zet doe ik op de een of andere manier gewoon iets anders. De spanning is dan minder, waardoor de onderlip als het ware naar binnen glijdt en de opening afsluit. Kent iemand dit probleem en wat is de juiste manier om hier iets aan te doen? Ik speel nu sinds 2 dagen elke etude eerst op het mondstuk en vervolgens op de trompet. Kan dit een oplossing zijn? Het is in ieder geval erg vermoeiend voor de spieren. Misschien weet nog iemand een andere manier.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 19:40 

Wat ik weet van buzzen (heb ook die dingen gedaan wat jij zegt), is dat je het ook vooral niet teveel moet doen. Op de een of andere heb ik het idee dat je je embouchure dan 'te strak' zet. Ik kan het moeilijk uitleggen helaas.

Maar iig geldt ook voor buzzen (net zoals met vele andere dingen) overdaad schaadt.

Succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 19:42 

Buzzen is wat anders dan trompet spelen. Zoals Ruben al zei span je bij het buzzen je mondspieren meer aan dan bij het trompetspelen. Ik buzz dan ook niet.

Meer hierover :

http://www.erikveldkamp.nl/embouchureverder.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 19:58 

Dankjewel Erik.

Er zijn inderdaad ontzettend veel tegenstrijdige opvattingen over embouchures. Het kan zijn dat ik me misschien te veel focus op de mondzetting, waardoor ik te verkrampt speel. Ik neem aan dat het ook tijd kost, alleen ben ik wat ongeduldig.

Ik heb ook na het spelen vaak spierpijn, dus gewoon aan de mondspieren. Dit kan natuurlijk positief zijn, ze ontwikkelen zich dan. Maar het voelt toch niet fijn moet ik zeggen :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 20:04 

Kerkradenaar1988 schreef:
Ik heb ook na het spelen vaak spierpijn, dus gewoon aan de mondspieren. Dit kan natuurlijk positief zijn, ze ontwikkelen zich dan. Maar het voelt toch niet fijn moet ik zeggen :P

Ik weet er alles van... :lol:

Ik vind dat er vaak teveel nadruk op de embouchure wordt gelegd ipv het geluid. probeer de muziek zo mooi mogelijk te spelen en je embouchure past zich wel aan om dat voor elkaar te krijgen. Teveel fixatie op het embouchure levert alleen maar een te gespannen embouchure op, waardoor je weer sneller vermoeider raakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 20:13 

Ik heb al van meer mensen gehoord dat er veel te weinig wordt gelet op de lucht en te veel op embouchure. Vooral bij Frank van der Poel werd dat duidelijk. Hij kan zelf niet eens goed buzzen als ik het me goed herinner. Van Dinther en Wiame weer wel, maar ook zij hadden het vooral over de lucht.

Overigens ben ik laatst bij een logopedist geweest (kennis) en heb daar 2 lessen gehad. Absoluut een aanrader voor trompettisten als er een kennis logopedist is. Zij weten natuurlijk alles van ademhaling en luchtstroom, en ik heb er wat van opgestoken.

Vandaar ook mijn onderschrift :P

Bij mij zal het probleem vooral mentaal zitten, maar dat is bij mij altijd zo geweest, helaas.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 20:35 

Ik heb geleerd dat je bij het buzzen niet mag duwen met je mondstuk om verkramping te voorkomen.

Dat werkt!
Verder probeer ik te buzzen zonder mondstuk, dat is altijd makkelijk op de fiets naar school. Aangeziek ik elke dag twee uur fiets is dat mooi meegenomen. Maar dan gaan mensen je wel raar aan kijken. :wink:

Maar daar kijk ik gewoon omheen.
Ik denk dat trompet spelen ook beter is als buzzen, dus hou dat gewoon vol?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 20:49 

ikzelf let (bijna ) niet op mn embouchure... ik probeer gewoon alles zo mooi mogelijk te spelen... en als het nergens op slaat kijk ik hoe mn mondstuk op mn lippen staat, staat het verkeerd dan zet ik het anders.. lijkt er niets aan de hand speel ik de rest van de dag niet meer en de dag erna gaat het gewoon weer... misschien geen goeie manier van handelen, maja... iedereen zn eigen manier

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur