trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stand mondstuk/trompet op mond
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: stand mondstuk/trompet op mond
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 10:18 

hey allemaal,

Ik ben 17 jaar en speel al een jaar of 5/6 trompet. Laatst merkte iemand op dat ik tijdens het trompet spelen de trompet/mondstuk ver naar rechts (van mij uit gezien rechts, voor anderen is dat dus links) plaats op mijn mond/lippen. Ik heb dit willen verhelpen door de trompet gwn op het midden (proberen) te plaatsen. Mijn leraar op de muziekschool heeft echter opgemerkt dat ik mijn bovenlip verschuif, zodat ik nog steeds het mondstuk/trompet op de oude plaats heb staan, terwijl hij toch recht naar voren wijst.
weet iemand hier een oplossing voor?

greetz,

Remco

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 10:50 

Dat het mondstuk een beetje scheef op je mond staat is niet zo erg, bij mij staat het mondstuk ook een beetje naar links... als je leraar nu vind dat je er wat aan moet doen dan moet je dat vooral doen, en als hij dit pas na 5/6 jaar corrigeert, nouja die conclusie kun je misschien zelf trekken..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 11:13 

ik heb deze leraar pas sinds kort, en de vorige heeft er nooit wat over gezegd. Het mondstuk staat ook best ver naar rechts. En als ik buzz (zonder mondstuk) zie je dat bij mij de 'goeie' lipspieren perfect in het midden staan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 11:24 

hmm maar als je zo lekker speelt zoals je nu speelt, zonder rare dingen te hoeven doen onder je normale trompetspel, waarom zou je het dan veranderen? :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 11:55 

volgens mijn leraar word het spel (klank etc.) er beter op als ik het mondstuk/trompet op het midden zit waar mijn 'spieren/lippen' perfect zijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 12:01 

Buzzen zonder mondstuk lijkt mij op zichzelf geen goede graadmeter om de positie van het mondstuk te bepalen. Buzzen zonder en met mondstuk is nou eenmaal niet hetzelfde. Ik zou zeggen, benader het punt van de plaatsing op je lip vanuit de vraag welke belemmeringen er zijn in je trompetspel (Hoogte? Klankkwaliteit? Aanzet? Flexibiliteit? Ademstroom?). Zou kunnen dat je dan aan de plaatsing op je lippen moet werken, maar volgens mij zijn er heel veel die met de meest vreemde plaatsingen perfect muziek kunnen maken. Ieders lichaamsbouw (mondholte, kaak, tanden) is anders, dus volgens mij moet je niet fixeren op 'zo moet het en anders kan het niet'. Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 12:05 

Las net je laatste reactie toen ik met de mijne bezig was. Als je trompetdocent proefondervindelijk heeft vastgesteld dat JOUW spel er beter van wordt, OK, dan zou ik er iets mee doen. Maar als hij zegt dat HET spel er in zijn algemeenheid beter van wordt (en dat dat dus ook bij jou zo zal zijn) vind ik niet zo'n hele sterke opmerking. Maar goed, give it a try en vergelijk oud en nieuw.

Zelf heb ik ooit het lipstretching moeten afleren - dat was vreselijk want het duurde meer dan een jaar voor ik weer op mijn oude (amateur-)niveau was, maar goed, dat is achteraf allemaal zeker de moeite waard geweest. Maar dat zie ik toch wel als wat anders dan precies in het midden op je mond plaatsen van de trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 12:08 

pak je mondstuk met 2 handen vast....(beide handen tussen duim en wijsvinger) Buzz een midden G....hoe je die buzzed dat is dan de natuurlijkste houding van je mondstuk...DWZ dan is dat de beste positie waar jij je mondstuk kan zetten...als het goed voelt natuurlijk.....daar moet je dan ook niet veel meer aan wijzigen, want dat helpt dan toch niet veel.....iedere kaakstand, keelholte, tanden staan anders,, dus voor de 1 is midden op de mond de beste positie, terwijl de ander weer erg naar links, rechts speelt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur